خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

تک فرزندی موجب به هم خوردن توازن نسلی در کشور می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۷۰

تغییر نگرش زنان به مسئله تحصیل و منزلت اجتماعی آنان سبب شده است که تا پایان تحصیلات خود ازدواج را به تاخیر بیاندازند، که این تاخیر یکی از عوامل کاهش باروری در زنان است.

ایلنا: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: تک فرزندی موجب به هم خوردن توازن و تعادل نسلی در کشور می‌شود.

به گزارش ایلنا، " محمد اسماعیل مطلق " افزود: براساس آخرین اطلاعات حاصل از سرشماری سال ۹۰، نرخ باروری کلی به ۱.۸ رسیده است که لازم است برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت با ایجاد تمهیدات مختلف و با کوتاه‌ترین فاصله زمانی، نرخ باروری را حداقل به ۲.۱ برسانیم.

وی گفت: با توجه به پیام مقام معظم رهبری در راستای ریشه‌یابی این امر بدیهی است که شناسایی پدیده‌هایی که منجر به کاهش نرخ باروری شده است و برنامه‌ریزی در راستای بهبود آن‌ها، می‌توان نقش مهمی در جبران این کاهش ایفا کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: براساس اطلاعات بدست آمده تک فرزندی یکی از عوامل کاهش نرخ باروری است. این مسئله در خانواده‌های شهری بیشتر دیده می‌شود.

وی نگرش نسبت به فرزندآوری، احساس فشارهای اجتماعی برای فرزندآوری و میزان کنترل بر امکانات و منابع اقتصادی و حمایتی مورد نیاز برای داشتن فرزند دیگر را سه عامل مستقیم و بلافصل تعیین کننده نیات باروری برشمرد.

مطلق گفت: تغییر نگرش زنان به مسئله تحصیل و منزلت اجتماعی آنان سبب شده است که تا پایان تحصیلات خود ازدواج را به تاخیر بیاندازند، که این تاخیر یکی از عوامل کاهش باروری در زنان است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت یکی از اثرات مهم و نامطلوب پدیده تک فرزندی را به هم خوردن توازن و تعادل نسلی در کشور برشمرد و افزود: سهم مادران تحصیل کرده از جمعیت آینده در مقایسه با مادران کم تحصیلات بسیار کمتر بوده و سبب کاهش متوسط ضریب هوشی جامعه می‌شود.

مطلق ادامه داد: این امر دقیقا‌‌ همان رهنمود مقام معظم رهبری است که فرمودند یکی از مشکلات ما این است که برجسته‌ترین زوج‌های ما که نخبگان هستند کمترین فرزند را دارند که این ضرر بزرگی است.

وی گفت: زن به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده از نظر سنتی دارای دو نقش اصلی همسری و مادری است. این دو نقش با توجه به ویژگی‌های روانی و فیزیکی وظایفی را بر دوش مادر می‌گذارد از جمله مدیریت خانه و خانواده، نگهداری و تربیت فرزند و ایجاد محیط گرم و عاطفی.

مطلق در ادامه افزود: مادر در صورت فراهم بودن نیاز‌ها و امکانات ضروری می‌تواند فرزندان سالم و موفقی را تربیت کرده و بدین‌ترتیب سلامت و اعتلای جامعه را نیز تضمین ‌کند.

وی تأکید کرد: باید برنامه‌ریزی و مداخله در شناسایی خانواده‌های تک فرزند که به رغم برخورداری از شرایط مناسب تمایلی به داشتن فرزند بعدی ندارند، یکی از اولویتهای مناسب به منظور فرهنگ‌سازی و آموزش در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مد نظر قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز