خبرگزاری کار ایران

از سوی انجمن خون و سرطان کودکان ایران مطرح شد؛

کمبود تخت‌های پیوند مغز استخوان کودکان در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۹۲

پایین بودن تعرفه‌های پزشکی در رشتهٔ خون و سرطان کودکان موجب ضرر و زیان این بخش‌ها در بیمارستان‌های کودکان و بیمارستان‌های عمومی گردیده، عدم توجه جدی به این موضوع می‌تواند خطر بسته شدن بخش‌های انکولوژی و هماتو لوژی را به دنبال داشته باشد.

ایلنا: انجمن خون و سرطان کودکان ایران از وزارت بهداشت درخواست کرد با توجه به کمبود تخت‌های پیوند مغز استخوان کودکان در کشور که برای نجات این بیماران ضرورت بسیار دارد، تمهیدات لازم جهت راه اندازی بخش‌های ایجاد شده و توسعهٔ بخش‌ها در استان‌های بزرگ کشور را مدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ ‌ اعضای انجمن خون و سرطان کودکان ایران در هشتمین همایش سراسری خون و سرطان کودکان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، مباحثمختلف هماتو لوژی و انکولوژی را مورد بحثو تبادل نظر قرار دادند.

بنابراین گزارش؛ در پایان این همایش با توجه به نظرات و پیشنهادات شرکت کنندگان، موارد زیر مورد توافق قرار گرفت تا به دست اندر کاران نظام سلامت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جهت اجرا، پیشنهاد شود:


۱) با توجه به نقش بی‌بدیل نیروهای انسانی ماهر و فوق تخصص‌های این رشته در کمک به بهبود بیماران خونی و سرطانی در طی سال‌های گذشته، عدم استقبال متخصصین کودکان در سال‌های اخیر جهت شرکت در آزمون ورودی این رشته موجب نگرانی اساتید خون و سرطان کودکان ایران بوده و زمینه‌های ایجاد این عدم استقبال لازم است بطور جدی توسط سیاستگزاران آموزشی مورد توجه قرار گیرد و سیاستهای تشویقی لازم برای این رشته اتخاذ و ابلاغ گردد.


۲) پایین بودن تعرفه‌های پزشکی در رشتهٔ خون و سرطان کودکان موجب ضرر و زیان این بخش‌ها در بیمارستان‌های کودکان و بیمارستان‌های عمومی گردیده، عدم توجه جدی به این موضوع می‌تواند خطر بسته شدن بخش‌های انکولوژی و هماتو لوژی را به دنبال داشته باشد.


۳) تهیهٔ خون و فرآورده‌های خونی استاندارد از نیازهای اساسی بیماران خونی و سرطانی بوده، اعضای انجمن خون و سرطان کودکان ایران معتقدند که باید تلاش‌های دههٔ گذشته، مانند: استقرار دستگاه‌های اشعه خون، فیلتراسیون خون قبل از ذخیره، تهیهٔ پلاکت‌های با کیفیت به روش آفرزیس و سایر خدمات با ارزشی که سازمان انتقال خون ایران در اختیار مراکز درمانگاهی قرار می‌داد، ادامه یابد. در این زمینه، ضروری است سازمان انتقال خون ایران مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد.


۴) هزینه‌های درمان بیماری‌های مزمن، از قبیل: آنمی سیکل سل، آنمی آپلاستیک و کم خونی‌های مزمن و نیز درمان کودکان سرطانی موجب نگرانی و‌گاه فقر خانواده‌های آن‌ها می‌گردد که ضروریست بیمه‌های خدمات درمانی و تأمین اجتماعی پوشش کامل و صددرصد برای پرداخت هزینه‌های این گروه از بیماران را متقبل شوند.


۵) با توجه به کمبود تخت‌های پیوند مغز استخوان کودکان در کشور که امروزه برای نجات این بیماران ضرورت بسیار دارد، از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در خواست می‌کنیم تا تمهیدات لازم جهت راه اندازی بخش‌های ایجاد شده و توسعهٔ بخش‌ها در استان‌های بزرگ کشور را مدنظر قرار دهد.


۶) با توجه به اهمیت روش درمانی فتوشیمی در درمان عوارض ناشی از پیوند و به ویژهGVHD، از تجهیز، راه اندازی و آموزش این روش، حداقل در یک مرکز درمانی و تحقیقاتی در کشور، حمایت جدی به عمل آید.


۷) با توجه به بالا‌تر بودن امید به زندگی در سرطان‌های کودکان، در مقایسه با بالغین، در جهت تأمین امکانات و هزینه‌های دارویی، از قبیل: داروهای شیمی درمانی، امکانات حمایتی و تجهیزات پیشرفته تشخیصی، یارانه‌های لازم در نظر گرفته شود.


۸) با توجه به کمبود شدید نیروی پرستار در بخش‌های خون و سرطان و سختی کار این افراد، در مقایسه با سایر بخش‌ها و حتی بخش‌های انکولوژی بالغین، باید سیاست‌های تشویقی ویژه جهت جذب و نگهداری پرستاران در این رشته معمول گردد.


۹) با توجه به میزان شیوع و بروز بالای بیماری‌های خونی، به ویژه هموگلوبینوپاتی‌ها، در استان هرمزگان و سایر استان‌های جنوبی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید حمایت‌های بیشتر خود را متوجه این استان‌ها نموده و نیروهای متخصص و تجهیزات تشحیصی بیش تری را در این مناطق فراهم آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز