خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن علمی مطالعات بیماری های کبدی ایران:

شیوع هپاتیت C در بیمارانِ هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی به کمتر از ۱ درصد رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۲۳۷

رئیس انجمن علمی مطالعات بیماری‌های کبدی ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: شیوع هپاتیت سی در بیماران هموفیلی از ۴۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران تالاسمی از ۳۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران دیالیزی از ۱۸ درصد به کمتر از ۱ درصد در سراسر کشور کاهش جدی پیدا کرده است.

به گزارش ایلنا، در نامه سید موید علویان؛ رئیس انجمن علمی مطالعات بیماری‌های کبدی ایران به بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: احتراما، همانطور که مستحضرید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با سال‌ها فعالیت و تلاش مستمر در جهت حفظ سلامت جامعه که منجر به کاهش قابل توجه بار بیماری‌های ناشی از هپاتیت بی‌و هپاتیت سی در جامعه خصوصا بیماران خاص شده است. غربالگری خون‌های اهدایی از نظر هپاتیت سی از سال ۱۳۷۵ اثر چشم گیری در کاهش شیوع این بیماری در جمعیت‌های پرخطر از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی داشته است. از طرفی دیگر آغاز برنامه غربالگری کلیه بیماران خاص از نظر هپاتیت سی و درمان رایگان آن‌ها در سال ۱۳۸۵ که توسط آن وزارتخانه محترم هدایت و حمایت شده است. همچنین با پیگیری‌های شبکه هپاتیت ایران و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مراکز علمی و تحقیقاتی وابسته، از میزان مبتلایان به این بیماری به طور قابل توجه کاسته است.

این مدل به عنوان یک مدل موفق در جوامع علمی خارج و داخل کشور مطرح و مورد تقدیر قرار گرفته است. شیوع هپاتیت سی در بیماران هموفیلی از ۴۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران تالاسمی از ۳۰ درصد به کمتر از ۱ درصد و در بیماران دیالیزی از ۱۸ درصد به کمتر از ۱ درصد در سراسر کشور کاهش جدی پیدا کرده است. لازم به ذکر است همکاری انجمن‌های مردم نهاد، کانون هموفیلی، انجمن تالاسمی ایران و خانواده بیماران هموفیل و تلاسمی زبانزد است.

درمان رایگان بیش از ۲۰ هزار بیمار خاص مبتلا به هپاتیت سی، برگه درخشانی از خدمت خالصانه به این بیماران است که سبب کاهش جدی مرگ و میر ناشی از آن شده است. در بسیاری از استان ها، از بیماران خاص مبتلا به بیماری هپاتیت خبری نیست و اولین استان در سال ۱۳۹۶، خراسان جنوبی بود که ریشه کنی هپاتیت سی در بیماران خاص انجام داد و از طرف شبکه هپاتیت ایران به جناب آقای دکتر مسعود ضیائی متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری جایزه نینا (Novelty in NoHep activity) اهدا شد.

حال آنچه سبب شد تا به حضرتعالی نامه بنویسیم این است:

اعلام رسمی حذف هپاتیت سی با توجه به کاهش بیش از ۹۰ درصد مبتلایان در بیماران خاص در کشور به سازمان بهداشت جهانی و پیگیری انتقال این تجربه به سایر کشورها

تاکید به کلیه مراکز بیماران خاص در کشور تا در صورت مشاهده موارد ابتلای جدید به هپاتیت سی با تائید مولکولی (پی سی آر) سریعا به وزارت بهداشت و درمان اعلام، تا پیگیری درمان و ریشه‌یابی راه انتقال در موارد جدید صورت گیرد.

در خاتمه خواهشمند است دستور فرمایید کلیه مکاتبات اینجانب در مسئولیت قبلی به عنوان رییس شبکه هپاتیت ایران مورد بازبینی حضرتعالی و کارشناسان و مدیران مرتبط قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز