خبرگزاری کار ایران

ریسک ابتلا به سرطان حنجره در مردان ۴ برابر بیشتر از زنان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۶۲۷

سابقه ابتلا به دیگر سرطان‌های سرو گردن، تماس مداوم با غبار اسید سولفوریک، نیکل و آزبست و ابتلا به ریفلاکس معدی مری از دیگر علل افزایش ریسک سرطان حنجره به شمار می‌رود.

ایلنا: استعمال دخانیات یکی از اصلیترین علل ابتلا به سرطان حنجره به شمار می‌رود و ‌ریسک ابتلا به این بیماری در مردان ۴ برابر بیشتر از زنان است.

به گزارش ایلنا، عضو مرکز تحقیقات درمان سرطانهای تو پر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان حنجره از شایع‌ترین سرطانهای سر و گردن به شمار می‌رود و تشخیص هر چه سریع‌تر این بیماری در مراحل اولیه، باعثافزایش موفقیت درمان و کاهش عوارض آن می‌شود.

علی تقی‌زاده با اشاره به اینکه سیگار اصلیترین علت ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود به طوری که اغلب مبتلایان سابقه مصرف دخانیات را دارند، اظهار داشت: ‌ سیگار علاوه بر ایجاد سرطان حنجره می‌تواند مسبب سرطانهای ریه، دهان، لوزالمعده، مثانه و مری نیز شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سابقه ابتلا به دیگر سرطان‌های سرو گردن، تماس مداوم با غبار اسید سولفوریک، نیکل و آزبست و ابتلا به ریفلاکس معدی مری از دیگر علل افزایش ریسک سرطان حنجره به شمار می‌رود.

تقی‌زاده در مورد علائم هشدار دهنده این بیماری اظهار داشت: ‌خشونت صدا یا هر گونه تغییر در صدا، وجود توده در گردن، گلودرد یا احساس انسداد در گلو، سرفه‌ای که بهبود نمی‌یابد، تنفس بدبو، درد گوش و کاهش وزن از جمله علائم این بیماری به شمار می‌رود اما برای تشخیص فرد باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کند.

این متخصص رادیو تراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: ‌معاینه بالینی تیرویید، گردن و غدد لنفاوی آن توسط پزشک، لارنگوسکوپی غیر مستقیم، لارنگوسکوپی مستقیم سی تی اسکن و نمونه برداری از جمله اقدامات تشخیصی و بررسی وسعت این بیماری به شمار می‌رود.

عضو مرکز تحقیقات درمان سرطانهای تو پر در مورد درمان این بیماری اظهار داشت: ‌جراحی و برداشت کامل و یا نیمه کامل حنجره، پرتو درمانی، شیمی درمانی و روشهای ترکیبی از جمله اقدامات درمانی این بیماری به شمار می‌رود.

تقی‌زاده خاطر نشان کرد: ‌امروزه متخصصین سرطان در مواردی از سرطانهای حنجره می‌توانند با استفاده از ترکیب پرتودرمانی و شیمی درمانی، حنجره بیمار را حفظ و باعثکاهش عوارض ناشی از برداشت حنجره و بهبود کیفیت زندگی این بیماران شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز