خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار به ایلنا خبر داد؛

اختصاص ۲۵ میلیارد ریال به موضوع حمایت اجتماعی از کودکان خیابانی

asdasd
کد خبر : ۱۵۰۵۳۶

بزودی اتاق فکر کودکان کار و خیابان شکل خواهد شد تا به طور ساختارمند از دیدگاه‌های نهادهای مدنی، اصحاب رسانه و چهره‌های دانشگاهی در این حوزه استفاده شود.

ایلنا: در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات دفتر امور آسیب‌های اجتماعی به موضوع حمایت اجتماعی از کودکان خیابانی اختصاص یافته است که ادارت کل بهزیستی استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و هرمزگان در صدر دریافت این اعتبار بوده‌اند.

مدیر کل دفتر آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر اینکه این مبلغ ۲۵ درصد از اعتبار مصوب بیشتر بوده است اظهار داشت: موضوع کودکان کار و خیابان از دغدغه‌های اصلی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بر این اساس و با تاکید ایشان و پیگیری معاون رفاه وزارتخانه، یکی از اولین اقدامات دفتر آسیب‌های اجتماعی در دوره مدیریت جدید آن، تشکیل شورای ساماندهی کودکان خیابانی پس از ۸ سال وقفه بوده است.

وی تاکید کرد: تشکیل شورای ساماندهی کودکان خیابانی یک اقدام مهم برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و تدوین و اصلاح قوانین مرتبط با کودکان خیابانی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل اجتماعی(از جمله موضوع کودکان کار و خیابان)، موفقیت در هربرنامه و سیاستی منوط به وجود هماهنگی و تفاهم بین دولت، نهادهای مدنی، بخش خصوصی و محافل دانشگاهی است عنوان کرد: سیاست گذاری مبتنی بر گفت‌و‌گوی اجتماعی که مورد تاکید دکتر ربیعی و دکتر میدری است این امکان و فرصت را ایجاد خواهد کرد که در تمام مراحل سیاست گذاری، اعم از انتخاب مساله، تدوین سیاست، تصویب سیاست، اجرای سیاست و نظارت بر سیاست از ظرفیت و دیدگاه‌های نهادهای مدنی، صاحبنظران و گروه‌های ذیربط و ذی نفع استفاده شود.

کردونی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه مسائل اجتماعی نمی‌توان انتظار داشت مسائل، یک شبه و با دستورالعمل و بخشنامه حل شود. بیان کرد: تجارب بین المللی نشان می‌دهد بعضا چندین سال برای به ثمر نشستن برنامه و طرح‌های حمایتی از کودکان باید صبر کرد.

وی برزیل را نمونه مناسب برای این موضوع عنوان کرد و توضیح داد: در کشور برزیل پروژه حمایت اجتماعی(Bolsa Familia) که یکی از موفق‌ترین طرح‌های پرداخت مشروط نقدی در جهان محسوب می‌شود در سال ۲۰۰۳ شروع شد و پس از ۱۰ سال اجرا موفق شد کار کودکان در برزیل را حدود ۱۰ درصد کاهش دهد.

مدیر کل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی با اشاره به این نکته که تحقیقات بین المللی تاکید دارد که در زمان بحران‌های اقتصادی کودکان در معرض آسیب و تهدید بیشتری قرار دارند عنوان کرد: اهتمام دولت تدبیر و رئیس جمهور محترم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور همراه با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب به تدریج تاثیرات مثبت خود را در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه اجتماعی و مسائل مرتبط با کودکان کار و خیابان در کشور خواهد داشت.

کردونی سپس به پیام اخیر وزیر کار به همایش کودکان خیابانی و سخنان ایشان در اجلاس جهانی نشست جهانی محو کار کودک در مهرماه گذشته اشاره کرد و توضیح داد: اعتقاد به نقش مدل‌ها و الگوهای توسعه بر پدیده کودکان کار و خیابان، رویکرد شهروند مدارانه به موضوع کودکان کار و خیابان، ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی، ملی و دینی برای مواجه با این مساله اجتماعی، اهمیت نقش نهادهای مدنی و صاحبنظران در برنامه ریزی، سیاست گذاری و نظارت در این خصوص، تاکید بر ایجاد هماهنگی بین دستگاهای مسئول و ضرورت تشکیل بانک‌های اطلاعاتی کارآمد محورهای اصلی گفتمان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص موضوع کودکان کار و خیابان به شمار می‌آیند.

کردونی در پایان بیان کرد: همانگونه که در پیام وزیر به همایش کودکان خیابانی عنوان شده بود بزودی اتاق فکر کودکان کار و خیابان شکل خواهد گرفت تا به طور ساختارمند از دیدگاه‌های نهادهای مدنی، اصحاب رسانه و چهره‌های دانشگاهی در این حوزه استفاده شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز