خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا طرح شد:

اعتراض شدید دبیرکل خانه پرستار به تبعیض در طرح تحول نظام سلامت

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۷۶۲

«در این طرح منافع گروهی معدودی دیده شده است و با دلایل واهی و غیر واقعی سعی شده است که مبلغ ده هز ار میلیارد تومان که به وزارت بهداشت اختصاص داده شده است به شکل مستقیم و غیر مستقیم صرف همین گروه که در گذشته منابع وزارت را به خود اختصاص داده بودند شود.»

دبیرکل خانه پرستار از نادیده گرفتن پرستاران درطرح تحول نظام سلامت انتقاد کرد.

محمد شریف مقدم در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد جایگاه پرستاران در طرح تحول نظام سلامت گفت: در این طرح به جزگروهی معدود از جامعه پزشکی، پرستاران و سایر گروهها دیده نشده‌اند.

وی افزود: در طرح تحول نظام سلامت فقط یک جا اسم پرستار آمده است که از او به عنوان جزیی از تیم ارزیاب یاد شده است.

شریف مقدم با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت از روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت گفت: این طرح حدود ۷۰ صفحه و دارای چند دستورالعمل است که به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اجرا ابلاغ شده است.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اختصاص ده هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت گفت: از دستورالعملهای این طرح موضوع دارو و هتلینگ بیمارستان‌ها و همچنین کاهش هزینه پرداختی بیماران بستری و ارتقای کیفیت خدمات و ویزیت در بیمارستان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های این طرح برجسته نشده‌اند، افزود: در این طرح منافع گروهی معدودی دیده شده است و با دلایل واهی و غیر واقعی سعی شده است که مبلغ ده هز ار میلیارد تومان که به وزارت بهداشت اختصاص داده شده است به شکل مستقیم و غیر مستقیم صرف همین گروه که در گذشته منابع وزارت را به خود اختصاص داده بودند شود.

طرحی مشابه خود گردانی بیمارستان‌ها

دبیرکل خانه پرستار افزود: برخی از دستورالعمل‌های طرح تحول نظام سلامت ما را یاد طرح ظالمانه نوین خود گردانی بیمارستان‌ها می‌آورد که در سال ۷۴ به بهانه‌هایی که امروز نیز مطرح است، عملیاتی شد.

شریف مقدم به طرح نوین خودگردانی بیمارستان‌ها که به طرح کارانه مصطلح شده اشاره کرد و افزود: این طرح براین مبنا بود که دریافتی پزشکان کم است و از همین رو ماندگاری در بیمارستان دولتی ندارند، از همین رو ۷۰ درصد درآمد بیمارستان به پزشکان هیات علمی رسید.

وی در پاسخ به این سوال که حقوق پرستار در بخش دولتی و خصوصی چه میزان است، افزود: متوسط دریافتی پرستاران در بخش دولتی و خصوصی حدود یک میلیون تومان است.

دبیرکل خانه پرستار مدعی شد: متوسط کارانه پرستاران ۲۰۰ هزار تومان و متوسط کارانه پزشکان در‌‌ همان بیمارستان گاه تا ۳۰ میلیون تومان هم می‌رسد که ۱۵۰ برابر یک پرستار است.

به گفته این فعال صنفی جامعه پرستاران با اجرای طرح تحول نظام سلامت این اختلاف بیشتر هم می‌شود و پرستاران به شدت به این موضوع معترض‌اند.

دبیرکل خانه پرستار افزود: بر اساس طرح تحول نظام سلامت، پزشکی که آنکال باشد به این معنی که اگر بیمارستان نیاز به او داشته باشد درحالی که او درخانه‌اش است با او تماس گرفته شود ۳۰۰هزار تومان هم می‌گیرد.

وی موضع معاونت پرستاری را نسبت به جایگاه پرستاران در طرح تحول نظام سلامت مبهم و غیر شفاف اعلام کرد و افزود: به عنوان دبیر کل خانه پرستار از معاونت پرستاری می‌خواهم که موضع خود را در این زمینه به صورت شفاف اعلام کند.

شریف مقدم افزود: اگر چه افزایش حقوق و مزایای پرستاران مطرح شده است اما هیچ علامتی بر کارایی آن وجود ندارد علاوه براینکه در طرح تحول نظام سلامت هم به آن اشاره‌ای نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز