خبرگزاری کار ایران

کار‌شناس مسئول بیماری سالک در گفتگو با ایلنا:

اعتبارات مبارزه با سالک در اصفهان محقق نشده است / توقف «جونده کشی»

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۱۵۱

امسال برنامه ریزی برای جونده کشی با عنایت به اینکه تنها ۲۵۰ میلیون از ۷۰۰ میلیون اعتبار سال ۹۲ محقق شده است هنوز صورت نگرفته است / اگر خدای ناکرده اقدامات ۵،۶ سال گذشته در رابطه با کنترل بیماری سالک به ویژه جونده کشی متوقف شود؛ متاسفانه امکان افزایش موارد به شدت وجود دارد / بیشترین موارد پشه گزیدگی سالک در استان فارس وجود دارد.

کار‌شناس مسئول بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تنها ۲۵۰ میلیون از ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده برنامه کنترل و مبارزه سالک استان اصفهان درسال ۹۲ محقق و به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تخصیص داده شده است.

جواد رمضانپور در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد برنامه کنترل بیماری سالک در استان اصفهان گفت: از سال ۸۷ برنامه کنترل سالک استان اصفهان درغالب یک برنامه ۵ ساله آغاز و تا سال ۹۱ ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه در سال ۹۲ نیز ادامه پیدا کرد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا الان نیز برنامه تشخیص، درمان و آموزش را همانند سالهای گذشته ادامه داده است.

رمضانپور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تنها ۲۵۰ میلیون تومان از ۷۰۰ میلیون تومان اعتباری که در سال ۹۲ برای «جونده کشی» هزینه شده است محقق شده، امسال برنامه ریزی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه شبکه‌های بهداشتی مبلغ قابل توجه‌ای برای جونده کشی هزینه کرده‌اند، افزود: این شبکه‌ها در سال ۹۲ از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، استانداری و وزارت بهداشت طلبکار هستند از همین رو برنامه جونده کشی درسال ۹۳ هنوز آغاز نشده است.

کار‌شناس مسئول بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: علاوه بر آن در کارگروه سلامت و غذایی استان اصفهان که در تاریخ ۷/۱۲ / ۹۲ تشکیل شد، ترجیح داده شد که کار مبارزه با سالک استان اصفهان در قالب ستاد مبارزه با سالک اصفهان ادامه پیدا کند.

رمضانپور با اشاره به اینکه این ستاد هنوز به دلایلی که بیشتر اداری است تشکیل نشده است، افزود: از طریق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دنبال این هستیم این ستاد تشکیل شود و تمام فعالیت کنترل و مبارزه با سالک در قالب این ستاد ادامه پیدا کند.

وی با ابراز امیداوری از اینکه ظرف هفته آینده ستاد مبارزه با سالک اصفهان تشکیل شود، افزود: دانشکاه علوم پزشکی اصفهان اعضای پیشنهادی خود را برای این ستاد اعلام کرده است.

رمضانپور با اشاره اینکه دانشکاه علوم پزشکی اصفهان دبیری این ستاد را به عهده خواهد داشت، افزود: انشاء الله ستاد مبارزه با سالک استان اصفهان تشکیل و برنامه سالک ۹۳ در قالب جونده کشی مشحص می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار برنامه کنترل سالک استان اصفهان از سال ۹۲ از کجا باید تامین شود، افزود: برنامه سالک اصفهان برنامه خاص و ویژه‌ای است و ستاد بحران کشور از بحثخشکسالی این اعتبار را دیده است. و ستاد بحران کشور باید این پول رابه ستاد بحران استانداری اصفهان بدهد تا از این طریق اعتبار به دانشکاه علوم پزشکی اصفهان تزریق شود.

وی خاطر نشان کرد: با تشکیل ستاد مبارزه با باسالک استان اصفهان باید دیون سال قبل شبکه‌های بهداشتی که کار کردند و طلب کار هستند مشخص و برای امسال نیزاعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

رمضانپور در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان شیوع سالک در استان اصفهان گفت: در سال ۹۲ مشکل خاصی نسبت به افزایش موارد نداشتیم و در مقایسه با سال ۹۱ اوضاع خیلی بهتر بود.

کار‌شناس مسئول بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: البته برروی سالک نمی‌شود حساب کرد و با شرایط خاص جوی باید انتظار هر گونه طغیان و افزایش موارد را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در ۵ شهر اردستان، نطنز، بورخان، شاهین شهر و مناطقی خاص از شهرستان اصفهان درگیر مسئله سالک هستیم، گفت: در طی ۵ تا ۶ سال گذشته برای مبارزه با سالک بیش از ۷۰۰ هزار نفر روز کار شده است؛ و تاکنون نیز چیزی حدود دو میلیارد تومان هزینه شده است اما توانسته‌ایم بیش از ۶۵ درصد بیماری سالک را کاهش دهیم و در مرز کنترل نگاه داریم.

رمضانپور خاطر نشان کرد: اگر خدای ناکرده اقدامات ۵،۶ سال گذشته در رابطه با کنترل بیماری سالک به ویژه جونده کشی متوقف شود؛ متاسفانه امکان افزایش موارد به شدت وجود دارد.

کار‌شناس مسئول بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکیدکرد: البته هیچ یک از اقدامات برای کنترل سالک ازجمله جونده کشی متوقف نشده است.

رمضانپور در پاسخ به این سوال که بیشترین موارد سالک در کدام استان وجود دارد، گفت: استان اصفهان تا قبل از سال ۸۷ یک سوم آمار سالک کشوری را به خود اختصاص می‌داد اما با کارهایی که انجام شد دیگر مقام اولی را از دست داد و اکنون به عنوان استان آلوده چهارم یا پنجم مطرح است.

کار‌شناس مسئول بیماری سالک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌ افزود: فعلا استانهای فارس، خوزستان و ایلام در زمینه پشه گزیدگی سالک مطرح هستند و بیشترین موارد پشه گزیدگی سالک در استان فارس وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز