خبرگزاری کار ایران

مدیرکل توانپزشکی بهزیستی مطرح کرد:

هشدار درباره افزایش شیوع بیماری اوتیسم در کودکان

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۰۴۶

«تشخیص اوتیسم در بهزیستی بر کودکان زیر ۲ سال انجام می‌شود. / همکاری نکردن والدین با مراکز آموزش روزانه موجب می‌شود تا کودکان معلول از آموزش‌های مورد نیازشان محروم شوند.»

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی نسبت به افزایش شیوع بیماری اوتیسم در کودکان هشدار داد و گفت: سازمان بهزیستی فرآیند تشخیص اوتیسم را از کودکان زیر ۲ سال آغاز می‌کند.

به گزارش دریافتی ایلنا، زهرا نوع‌پرست از افزایش شیوع بیماری اوتیسم(اختلال نافذ رشد) در کودکان به عنوان زنگ خطری برای آینده هشدار داد و افزود: این نوع معلولیت یک پدیده جدید با اختلالات رشدی است؛ اکنون پس از بررسی‌های لازم در پنج استان کشور بر روی کودکان مهدهای کودک به این نتیجه رسیده‌ایم که آمارهای ما در این معلولیت به آمارهای جهانی نزدیک بوده و این زنگ خطری برای کشور است.

وی با بیان اینکه ۲۳ مرکز اوتیسم در کشور فعال است، یادآور شد: باید این مراکز را افزایش داد و به پایگاه غربالگری تبدیل کنیم تا بتوانیم این نوع معلولیت را از سنین پایین تشخیص داده و پیشگیری کنیم؛ اکنون کار تشخیص اوتیسم در بهزیستی بر کودکان زیر ۲ سال انجام می‌شود و سازمان آموزش استثنایی نیز در کشور کار غربالگری این کودکان در سن ۶ سالگی را انجام می‌دهد و غیر از این دو سازمان نهاد دیگری در این زمینه فعالیت ندارد.

نوع پرست به بررسی سالمندان و بروز اختلال دمانس(فراموشی) در آن‌ها اشاره کرد و در پایان یادآور شد: فراموشی غیر قابل برگشت یا آلزایمر یکی از این اختلالات است که اغلب سالمندان به آن دچار می‌شوند و دیابت یکی از عوامل شیوع اختلالات حافظه قبل برگشت در سالمندان بوده که با پیشگیری قابل درمان است.

انتقاد از خانواده معلولان

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۳۲ هزار نفر خدمت گیرنده مراکز توانبخشی روزانه غیر دولتی هستند، اظهار کرد: استان‌هایی که از نظر جمعیت بیشتر هستند مراکز پرجمعیت‌تری دارند و گیلان نیز جزو استان‌های گروه یک کشور از نظر پرجمعیتی مراکز توانبخشی پس از تهران، اصفهان، شیراز و تبریز است.

نوع‌پرست تصریح کرد: فعالیت‌ مراکز روزانه در سه بخش توانبخشی، حرفه آموزی و کارگاه‌های حمایتی و تولیدی صورت می‌گیرد و اکنون عدم رغبت خانواده‌ها چالش اساسی بهزیستی در مراکز توانبخشی روزانه است؛ چراکه خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند اغلب تمایل دارند فرزندان خود را در منزل نگهداری کنند و یا به مراکز شبانه‌روزی بسپارند.

وی با تاکید بر اینکه همکاری نکردن والدین با مراکز آموزش روزانه موجب می‌شود تا کودکان معلول از آموزش‌های مورد نیازشان محروم شوند، یادآور شد: وجود مراکز آموزش روزانه، خدمت بزرگی به خانواده‌ها است.

نوع‌پرست، معلولیت را یک پدیده تک سازمانی ندانست و خاطرنشان کرد: برخی از پیشگیری‌ها برای جلوگیری از معلولیت‌ها از طرف بهزیستی صورت می‌گیرد و برخی دیگر به‌عهده سازمان‌های دیگر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز