خبرگزاری کار ایران

در واکنش به خبر گران شدن داروها؛

قائم مقام وزیر بهداشت: اکثر بیماران تالاسمی مشکلی ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۱۹۰

«گرچه از افزایش جدید قیمت داروهای بیماران تالاسمی اطلاعی ندارم اما این بحثجدیدی نیست و این موضوع و مشکلات بیماران تالاسمی تقریبا ابتدای سال ۹۱ ایجاد شد»

قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاهها گفت: اکثریت بیماران تالاسمی داروی ایرانی مصرف می کنند و مشکلی هم ندارند.

سید حسن امامی رضوی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد گرانی ناگهانی داروهای بیماران تالاسمی پس از آزاد سازی نرخ دارو گفت: گرچه از افزایش جدید قیمت داروهای بیماران تالاسمی اطلاعی ندارم اما این بحثجدیدی نیست و این موضوع و مشکلات بیماران تالاسمی تقریبا ابتدای سال ۹۱ ایجاد شد، یعنی زمانی که موضوع تغییر نرخ ارز به وجود آمد و هزینه تمام شده تولید دارو یا واردات دارو افزایش یافت.

معاون درمان سابق وزارت بهداشت ادامه داد: اقدام دولت یازدهم این بود که این افزایش قیمت را در همه داروها از جمله داروهای بیماران تالاسمی کاهش داد اما به صورت کامل نتوانست قیمت دارو را پایین بیاورد.

دبیر کارگروه ویژه تدوین راهکارهای اجرایی سیاست های کلی سلامت با بیان اینکه اجرای بسته حمایتی از بیماران صعب العلاج اقدامی است که درا ین راستا ادامه دارد، افزود: یکی از بسته های حمایتی در طرح تحول سلامت بسته حمایت از بیماران صعب الاعلاج است که هنوز اجرا نشده است و مشغول تبادل نظر با انجمن ها و متخصصان رشته های مرتبط هستند که ببیند کدامیک از بسته ها و حمایت ها را گسترش بدهند که البته این موضوع پیچیدگی هایی را دارد.

وی تصریح کرد: پیچیدگی از این نظر است که خیلی از داروهای بیماران تالاسمی را در داخل کشور تولید می‌کنیم اما برخی از بیماران تالاسمی داروهای تولید داخل را تحمل نمی کنند و نیاز به داروی وارداتی دارند اما اینکه چه حدی از بیماران تالاسمی مشمول این عدم تحمل هستند موضوعی است که باید روشن شود.

امامی رضوی خاطر نشان کرد: پیش بینی متخصصان مربوطه این است که رقم آن نباید از ۵ درصد کل بیماران تالاسمی بالاتر باشد. اما آنچه در بازار مورد نیاز قرار می گیرد شاید بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف این سطح را باید متخصصان حل کنند، افزود: مقداری از داروهای وارداتی هم باید در بازار مصرف باشد و آنها هم مورد حمایت قرار گیرند چرا که گرانتر از داروی ایرانی هستند.

امامی رضوی تصریح کرد: مشکلات بیماران تالاسمی بیشتر در این سطح است نه اینکه کل این بیماران در حال حاضر مشکل داشته باشند.

امامی رضوی باتاکید براینکه اکثریت بیماران تالاسمی داروی ایرانی مصرف می کنند و مشکلی هم ندارند، افزود: ‌ بیماران تالاسمی هم که داروی وارداتی مصرف می کنند محدود هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات این تعداد از بیماران تالاسمی هم حل خواهد شد، افزود: بسته بیماران صعب العلاج قرار بود از امروز ابلاغ شود اما یک یا دوهفته به تعویق افتاده و انشاالله به زودی ابلاغ خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز