خبرگزاری کار ایران

درگفتگو با ایلنا اعلام شد؛

بیمارستان‌ها رتبه‌بندی شدند / تعیین تعرفه به جای تعطیلی بیمارستان‌های غیراستاندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۳۴۹

«درجه ۴ غیر استاندارد است و اگر بیمارستانی نتواند خود را ارتقا دهد باید تعطیل شود و برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت برود این در حالی است که در مصوبه هیات دولت برای بیمارستانهای درجه ۴ هم تعرفه گذاشته‌اند.»

کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی با اعلام اینکه بیمارستاهای کشور سرانجام درجه بندی شدند، گفت: اولین سری گواهینامه های اعتبار بخشی بیمارستانهای دولتی وخصوصی بعد از سالها تاخیر صادر شد.

رضا تویسرکان‌منش در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه گواهینامه اعتبار بخشی بیمارستانها به تدریج توزیع می شود و هنوز خیلی از بیمارستانها این گواهینامه ها را دریافت نکرده اند، درباره نحوه رتبه‌بندی بیمارستانها افزود: درجه بیمارستانها بر مبنای اعتبار بخشی یک عالی، یک مثبت، درجه یک، ‌ درجه دو، سه و چهار است.

مدیرعامل موسسه اعتباربخشی رسالت رازی تصریح کرد: درجه ۴ غیر استاندارد است و اگر بیمارستانی نتواند خود را ارتقا دهد باید تعطیل شود و برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت برود.

تویسرکان منش با اشاره به اینکه نتایج اعتبار بخشی در سالهای ۹۰،۹۱ و ۹۲ بالاخره در سال ۹۳ اعلام شد، افزود: مطابق قانون، وزارت بهداشت باید سالی یکبار ارزشیابی بیمارستانها را انجام می داد و درجه آنها را مشخص و به بیمه ها اعلام می کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در چند سال گذشته این خلاء قانونی را داشتیم و در سالهای ۹۰،۹۱ و ۹۲ درجه ای برای بیمارستانها اعلام نشد و نمی دانیم که مبنای محاسبه برای بیمه ها چه بود و بیمارستانهای خصوصی بر چه مبنایی از مردم پول می گرفتند؟

به گفته کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی گواهینامه ای که در حال حاضر برای بیمارستانها صادر می شود از ۱/۱ / ۹۳ تا ۲۹/۱۲ / ۹۳ اعتبار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها گواهی نامه جداگانه ای صادر می شود، افزود: نمرات یکسری ارزیابی ها اعلام شده و بیمارستان هایی هم که به این ارزیابی ها اعتراض داشتند اعتراض آنها در حال بررسی است و معلوم نیست چه زمانی گواهی نامه بخشهای مراقبت های ویژه به بیمارستانها داده شود.

تویسرکان منش با اشاره به ابلاغ تعرفه های درمانی بیمارستان دولتی و خصوصی از سوی دولت گفت: نکته جالب این بود که طی چند سالی که اعتبار بخشی در جریان بود و وزارت بهداشت و اداره کل اعتبار بخشی اعلام می کرد بیمارستانهایی که درجه های عالی؛ ‌یک عالی و یک مثبت می گیرند تعرفه های ویژه ای برای آنها درنظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: اما تعرفه ای که دولت اعلام کرد ظاهرا اصلا به اعتبار بخشی بیمارستانها لینک نبوده و درجه هایی که به رسمیت شناخته شده ۱،۲، ۳ و ۴ بوده است یعنی برای درجه های یک عالی و یک مثبت تعرفه ای در نظر گرفته نشده است و طبیعتا همان درجه یک محسوب می شوند.

تویسرکان منش تصریح کرد: این همه استرسی که به بیمارستانها وارد شد و قول و قراری که با آنها گذاشته شد که اگر نمره خوبی در اعتبار بخشی بگیرید تعرفه تان بالا و در نتیجه درآمدتان افزایش پیدا می کند موثر واقع نشد.

کار‌شناس استانداردهای مدیریت بیمارستانی با اشاره به اینکه گرفتن درجه یک برای بیمارستانها نسبتا ساده است، افزود: عمده بیمارستانهای کشور در گروه درجه یک قرار می گیرند.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر برای بیمارستانهای درجه ۴ در تعرفه های درمانی بیمارستانهای دولتی و خصوصی تعرفه درنظر گرفته شده است، افزود: این درحالی است که در سیستم اعتبار بخشی می گفتند بیمارستانهای درجه ۴ غیر استاندارد اند و باید تعطیل یا تعیین تکلیف بشوند.

وی ادامه داد: طبق نامه ای که وزارت بهداشت زده بود بیمارستانهای درجه ۴ و غیراستاندارد برای تعیین تکلیف باید به کمیسیون ماده ۲۰ این وزارت خانه معرفی و کمیسیون مربوطه در مورد آنها تصمیم می گرفت که یا برای ارتقا به آنها مهلتی داده شود و یا اینکه آنها را تعطیل کنند.

تویسرکان منش با تاکید بر اینکه بیمارستانهای غیر استاندارد و درجه ۴ قانونا باید تعطیل شوند، افزود: این در حالی است که در مصوبه هیات دولت برای بیمارستانهای درجه ۴ هم تعرفه گذاشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد اعتبار بخشی به جای ارتقای کیفیت درمانی به یک سری مستندات محدود شد به طوری که در برخی جاها کادر درمان سرگرم نوشتن مستندات آن هم از نوع شکلی شدند.

وی ادامه داد: برخلاف اعتباربخشی در همه جای دنیا که بیمارستان ها را یک گام به جلو و ارتقای کیفیت خدمات می برد در ایران این اتفاق رخ نداد.

تویسرکان منش درپاسخ به این سوال که چرا اعتبار بخشی بیمارستانها به شکل مطلوب انجام نشد، گفت: به این دلیل است که دانش اعتبار بخشی درکشور به ویژه در مورد ارزیابها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا ارزیابها حرفه ای و دارای سابقه و تحصیلات مرتبط در این زمینه هستند، افزود: درحالی که ملاک انتخاب ارزیابهای ما این است که صرفا کارمند ادراه ارزشیابی دانشگاه باشد و همین مسئله موجب می شود که ارزیاب ها به سطحی نگری دچار شوند زیرا نمی دانند مفهوم و محتوا چیست چراکه تجربه ارزیابی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز