خبرگزاری کار ایران

۹۵ درصد از کودکان سیستان و بلوچستان واکسینه می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۴۷۱

«در سال گذشته ۲۴ ایرانی در منطقه سیستان و بلوچستان به بیماری وبا مبتلا شدند / در حال حاضر آزمایشگاه مرجع سیستان و بلوچستان در کمتر از یک ساعت می تواند ابتلای فرد به سل را تشخیص دهد.»

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در حال حاضر برنامه واکسیناسیون برای ۹۵ درصد کودکان در منطقه سیستان و بلوچستان انجام می شود و براین اساس واکسن خوراکی فلج اطفال هر سال در دو نوبت به تمام کودکان زیر پنج سال استان ارایه می شود.

دکتر منصور شکیبا روز پنج شنبه در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به خبرنگار ایرنا گفت: واکسیناسیون کودکان در این منطقه به صورت خانه به خانه انجام می شود که از این طریق توانستیم ۳۵۰ هزار کودک را از حیثابتلا به فلج اطفال واکسینه کنیم.

وی همچنین در مورد شیوع بیماری سل مقاوم به دارو در منطقه زابل گفت که این بیماری به دلیل وجود افاغنه و تردد آنها به کشورهای همسایه بیشتر از سایر مناطق است و به همین دلیل مرکز درمان سل مقاوم به دارو در این شهر راه اندازی شد.

به گفته شکیبا در حال حاضر آزمایشگاه مرجع سیستان و بلوچستان در کمتر از یک ساعت می تواند ابتلای فرد به سل را تشخیص دهد. این در حالی است که در سال های گذشته باید نمونه های مشکوک به سل را به تهران می فرستادیم و این موضوع باعثتاخیر های دو تا سه هفته ای در جواب آزمایشگاه می شد.

وی همچنین در مورد شیوع وبا در سال گذشته در استان سیستان وبلوچستان گفت: در سال گذشته ۲۴ ایرانی در منطقه سیستان و بلوچستان به بیماری وبا مبتلا شدند که علت ابتلای آنها ارتباط با اتباع کشورهای همسایه بود. تمام موارد ابتلا به وبا در این استان از کشورهای همسایه وارد شده بودند.

به گفته وی در سال گذشته با همکاری تیم های فعال بهداشتی بیماران در منطقه شناسایی شدند و پس از آن اقدامات لازم برای آنها انجام شد. برای پیشگیری از افزایش وبا در سال گذشته تمام آب های مناطق روستایی مورد بررسی قرار گرفت.

شکیبا همچنین در مورد بیماری تب کریمه کنگو در منطقه گفت: تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو در منطقه سیستان و بلوچستان در سال گذشته کمتر از پنج نفر بودند این در حالی است که شمار مبتلایان در سال ۹۱ بیش از ۳۰ نفر بود.

وی به پوشش بالای ۹۵ درصدی واکسیناسیون کودکان در منطقه سیستان و بلوچستان اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه واکسن خوراکی فلج اطفال هر سال در دو نوبت به تمام کودکان زیر پنج سال استان خورانده می شود.

شکیبا گفت: این فعالیت به صورت خانه به خانه انجام می شود که از این طریق توانستیم ۳۵۰ هزار کودک را از حیثابتلا به فلج اطفال واکسینه کنیم.

وی در مورد بیماری مالاریا در منطقه هم گفت: ۶۴ درصد علت بیماری مالاریا در منطقه وارداتی است که چهار هزار رابط سلامت راه های پیشگیری از ابتلا به مالاریا را به مردم منطقه آموزش دادند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز