خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری شهر سنندج:

جایگاه پرستاران در وزارت بهداشت مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۳۶۲

وضعیت پرداخت دستمزد پرستاران در استان کردستان به نسبت دیگر استان‌ها از لحاظ زمان پرداخت بهتر و مرتب تر است، اما مشخص نیست دستمزد پرستاران بر چه اساسی کاهش و افزایش می یابد و هیچ مبنای شفافی برای حقوق پرستاران وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری شهر سنندج گفت: جایگاه پرستاران در تصمیم گیری های وزارت بهداشت مشخص نیست.

«علی اشرف رحمان پناه» در این باره به ایلنا گفت: رویکرد بیمارستان‌های وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی استان کردستان درخصوص پرستاران شفاف نیست.

وی ادامه داد: وضعیت پرداخت دستمزد پرستاران در استان کردستان به نسبت دیگر استان‌ها از لحاظ زمان پرداخت بهتر و مرتب تر است، اما مشخص نیست دستمزد پرستاران بر چه اساسی کاهش و افزایش می یابد و هیچ مبنای شفافی برای حقوق پرستاران وجود ندارد.

رحمان پناه با اشاره به تعلل وزرات بهداشت در اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: پرستاران نگران اجرا نشدن این قانون هستند. بسیاری از مشکلات مزدی پرستاران با اجرای این قانون حل خواهد شد با این حال مشخص نیست چرا وزارت بهداشت قدمی برای اجرایی شدن تعرفه گذاری بر نمی دارد.

وی افزود: عدم وجود مبنای مزدی شفاف باعثشده نحوه محاسبه کارانه های پرستاران نیز مورد سوال باشد. معیار تفاوت پرداخت کارانه ها از طرف مدیریت بیمارستان ها مشخص نمی‌شود و همین مساله منجر به بروز اختلافاتی بین پرستاران همکار شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ۴ سال است حداقل کارانه پرستاران افزایش چندانی نداشته و عملا ثابت مانده است. از طرفی مشخص نیست ضریب kهای ابلاغی از وزارت بهداشت از طرف بیمارستان پرداخت می شود یا نه.

وی همچنین با اشاره به مشکلات ارتقای شغلی پرستاران ادامه داد: ثبت ارتقای شغلی برای هر پرستار یک تا دو سال طول می کشد تا آنجا که پرداخت مزایای مربوط به ارتقا در طی این مدت به زمان بازنشستگی حواله می شود.

رحمان پناه با بیان اینکه نحوه ارزشیابی پرستاران نیز شفاف نیست، گفت: امتیازاتی که هر سال در ارزشیابی به پرستاران داده می شود تاثیر مهمی بر ارتقای شغلی، دستمزد ها و مزایای آنها دارد. با این حال امتیازات ارزشیابی ها سلیقه ای و بدون اساس مشخصی به پرستاران داده می شود. به طوری که مثلا پرستاری با سابقه ۵ سال امتیاز بالای ۹۰، بدون دلیل موجه، در ششمین سال امتیاز ۷۰ می گیرد و از آنجا که ۶سال امتیاز بالای ۹۰ منجر به ارتقای شغلی پرستار می شود، این ارتقا تا ۶ سال بعد به تعویق می افتد.

وی افزود: مساله ارزشیابی های بدون اساس خطری جدی برای مزایای بازنشستگی پرستاران است. پرستاران بسیاری به خاطر امتیاز پائین ارزشیابی که مشخص نیست چرا و چطور داده می شود، ‌ مزایای بازنشستگی خود را از دست داده اند.

به گفته رحمان پناه، ‌ توجیه مدیریت بیمارستان های دولتی در پاسخ به پرستاران در خصوص شفاف نبودن نحوه پرداخت دستمزدها، عمدتا مسائل مالی نیست اما معلوم نیست چرا مشکلات اقتصادی بیمارستان ها همیشه از طریق کاهش مزایای پرستاران جبران می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز