خبرگزاری کار ایران

قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت درگفتگو با ایلنا:

اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق محروم با چالش مواجه است

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۶۹۷

اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی با توجه به پراکنده بودن روستا‌ها در سیستان و بلوچستان با چالش مواجه شده است.

قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اصلی‌ترین چالش پزشک خانواده روستایی است، گفت: برای اصلاح این موضوع، میزان پرداختی به پزشکان در نقاط مختلف محروم کشور تفاوت معنی‌داری خواهد یافت.

ناصر کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پزشک خانواده روستایی از سال ۸۵ به منظور افزایش دسترسی مردم به پزشک اجراشد، و هر سال با تفاهم‌نامه‌ای با بیمه سلامت و وزارت بهداشت در شهرهایی با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر و نقاط عشایری دنبال می‌شود.

به گفته قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت تا سال گذشته سرانه هر نفر برای ارائه خدمات توسط بیمه ۲۳ هزار تومان پرداخت می‌شد که امسال با اختصاص یک درصد ارزش افزوده و اعتبارات محل هدفمندی یارانه‌ها این سرانه به ۹۶ هزار تومان افزایش یافته است.

کلانتری خاطرنشان کرد: این مبلغ برای امکان ماندگاری پزشک و دستیار و همچنین برای تجهیزو آماده‌سازی مراکز بهداشتی، دارو، خدمات آزمایشگاهی، تصویربرداری، مکمل‌ها و واکسن‌های جدید صرف خواهد شد.

وی یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را افزایش ضرایب پرداختی برای حضور در مناطق کم‌ برخوردار‌تر برشمرد و گفت: در تلاش هستیم به نحوی ضرایب پرداختی را تنظیم کنیم، تا هر قدر منطقه‌ای؛ محروم‌تر باشد، پرداختی به پزشکان افزایش یابد.

کلانتری با اشاره به اینکه پزشکان ترجیح می‌دهند در مناطق خوش‌ آب و هوا‌تر خدمت کنند، افزود: بر همین اساس در حال اصلاح پرداختی به پزشکان در مناطق محروم هستیم و پرداختی پزشکان در این مناطق را به صورت معنی‌داری افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: ارتقای پوشش پزشک خانواده روستایی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، آغاز خدمت رسانی به مناطق حاشیه‌ای و گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر و بالا بردن دانش خودمراقبتی از مسائل ویژه‌ای است که در استان سیستان و بلوچستان دنبال می‌شود.

کلانتری با اشاره به کم برخوردار بودن استان سیستان و بلوچستان گفت: اجرای برنامه پزشک خانواده روستایی با توجه به پراکنده بودن روستا‌ها در این منطقه با چالش مواجه شده است.

وی افزود: محرومیت بالا در این منطقه سبب شده تا جذب پزشک و دستیار پزشک برای طرح پزشک خانواده روستایی مشکل بزرگی محسوب شود.

کلانتری با بیان اینکه پرداختی در مناطق مختلف محروم به پزشکان یکسان است و باید اصلاح شود، گفت: همین مسئله باعثشده ماندگاری پزشکان در مناطق محروم استان‌هایی همانند سیستان و بلوچستان و اردبیل متفاوت بوده و در جذب ماندگاری پزشکان در برخی مناطق مشکل داشته باشیم.

وی کمبود امکانات، تجهیزات و دارو را از جمله مشکلات عمده در مناطق دورافتاده استان سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: اصل برنامه طرح تحول نظام سلامت ایجاد رضایتمندی و ارتقای سطح سلامت است که نیازمند راه‌حل‌های ویژه در نقاط خاص کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز