خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل مرکز توسعه و مشارکت مهدکودک‌های کشور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جلوگیری از صدور مجوز تاسیس مراکز نگهداری کودکان از سوی نهاد‌های مختلف

asdasd
کد خبر : ۱۹۹۳۱۹

امروزه شهرداری، وزارت ارشاد، مرکز رسیدگی به امور مساجد، دارالقرآن‌ها و… هر کدام مجوزهایی را برای تاسیس محلی ویژه آموزش و نگهداری کودکان زیر سن دبستان صادر می‌کنند.

مدیرعامل مرکز توسعه و مشارکت مهدکودک‌های کشور با بیان اینکه دولت مهدکودک‌ها را کاملا به بخش خصوصی واگذار کرده است، گفت: در برخی مناطق تاسیس مهد کودک برای بخش خصوصی سود آور نیست و به همین دلیل مردم آن مناطق از خدمات مهد کودک‌ها محروم شده و به جای آن فرزندان خود را به برخی مراکز غیر استاندارد می‌سپارند.

فاطمه دعایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد متولی صدور مجوز و نظارت بر مهدکودک‌ها گفت: طبق مصوبه دهه ۶۰ تنها مرجع صدور جواز و نظارت کار‌شناسی بر مهد کودک‌ها سازمان بهزیستی است اما متاسفانه در حال حاضر هر نهادی ممکن است، اقدام به صدور مجوز در این زمینه کند.

وی ادامه داد: امروزه شهرداری، وزارت ارشاد، مرکز رسیدگی به امور مساجد، دارالقرآن‌ها و… هر کدام مجوزهایی را نه به عنوان مهدکودک بلکه به عناوین مختلف برای تاسیس محلی ویژه آموزش و نگهداری کودکان زیر سن دبستان صادر می‌کنند.

دعایی افزود: تمامی اقداماتی که دستگاه‌ها برای نگهداری و آموزش کودکان زیر سن دبستان انجام می‌دهند، قابل احترام و ارزشمند است اما درست‌تر آن است که تمامی این سرمایه‌ها از طریق یک دستگاه قانونی تجمیع شوند.

وی با بیان اینکه تعیین محتوای آموزشی و تعیین مربیان کار آزموده کار بسیار دشوار و تخصصی است، افزود: برای تاسیس اینگونه مراکز و دادن مجوز، باید کارشناسی‌های لازم از سوی دستگاهی با صلاحیت صورت بگیرد. زیرا پراکنده شدن متولی این امور، مشکلات بسیاری به وجود می‌آورد.

مدیرعامل مرکز توسعه و مشارکت مهدکودک‌های کشور اظهار کرد: در سال ۸۷ نیز بخشنامه‌ای برای آموزش و پرورش صادر شد که بر اساس آن این وزارتخانه می‌توانست برای کودکان ۴ و ۵ ساله مجوز مراکز نگهداری و آموزشی صادر کند، اما اکنون مدت این بخشنامه تمام شده و به نظر نمی‌آید که آموزش و پرورش کارنامه قابل قبولی را در این زمینه داشته باشد.

وی در واکنش به اینکه بخش اعظم استقبال مردم از مراکز نگهداری خارج از نظارت بهزیستی هزینه‌ کم آنها نسبت به مهدکودک‌هاست، گفت: متاسفانه تاکنون اقدامی برای تاسیس مهدکودک‌های دولتی از سوی بهزیستی صورت نگرفته و حتی مهدکودک‌هایی که در ادارات دولتی با استاندارد بسیار بالا تاسیس شده بود، اکنون فعالیت نمی‌کنند و تمامی آنها به بخش خصوصی واگذار شده است.

دعایی با بیان اینکه بودجه سازمان بهزیستی برای مهدکودک‌ها ۶۰ میلیارد تومان و بودجه آموزش و پرورش ۲۰ میلیارد تومان است، گفت: اگر این مبالغ با مدیریت صحیح صرف می‌شد نه تنها مهدکودک‌ها مجبور به تحمل هزینه‌های بسیار نبودند بلکه سهم خانواده‌ها نیز در پرداختی شهریه‌ها کمتر می‌شد.

مدیرعامل مرکز توسعه و مشارکت مهدکودک‌های کشور افزود: مهدکودک‌های خصوصی حاضرند با جمع‌کردن کمک‌های مردمی بخشی از فضاهای استانداردی را که در شهر‌ها برای نگهداری کودکان وجود دارد، دوباره زنده کنند تا به عنوان مهدکودکی دولتی به مردم خدمت رسانی کنند.

وی افزود: برای نمونه اکنون در پارک بعثت تهران ساختمان مهد کودکی مطابق با استاندارهای یونیسف وجود دارد، اما به دلیل آنکه تاسیس مهد کودک در آن منطقه برای بخش خصوصی سود آور نیست، این ظرفیت بلا استفاده مانده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز