خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن فیزیوتراپی ایران به مناسبت روز فیزیوتراپی

کد خبر : ۲۰۱۶۴۸

انجمن فیزیوتراپی ایران به مناسبت این روز طی انتشار بیانیه ای به ارائه درخواستهای خود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت تحقق اهداف این انجمن پرداختند.

مراسم برزگداشت روز جهانی فیزیوتراپی امروز پنجشنبه به همت انجمن فیزیوتراپی ایران شعبه تهران و همیاری سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ انجمن فیزیوتراپی ایران به مناسبت این روز طی انتشار بیانیه ای به ارائه درخواست‌های خود از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جهت تحقق اهداف این انجمن پرداختند، در این بیانیه آمده است:

هشت سپتامبر مصادف با ۱۳ شهریور از کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی به عنوان روز جهانی فیزیوتراپی معرفی شده است. این روز یادآور تشکیل این کنفدراسیون با یازده عضو از سراسر دنیا در سال ۱۹۵۱ میلادی که امروزه تعداد اعضای آن به ۱۰۶ کشورافزایش یافته وانجمن فیزیوتراپی ایران افتخار دارد که از سال ۱۳۹۵ هجری شمسی عضو این کنفدراسیون باشد. از اهداف مهم تشکیل کنفدراسیون فیزیوتراپی جهانی(WCPT) رسیدن به بالاترین استاندارد های آموزشی، پژوهشی و درمانی است. جهت رسیدن به این اهداف سالانه برنامه هایی طرح و اجرا می شود که ازجمله نامگذاری روز فیزیوتراپی به یک موضوع مهم و بررسی راهکارها و پیشنهاد آنها به سازمانهای تاثیر گذار است.

از سوی کنفدراسیون جهانی امسال به عنوان «FIT TO TATE PART» نامگذاری شده است و هدف آن تاکید بر نقش فیزیوتراپیست در افزایش توانایی افراد با بیماری طولانی مدت و نا توانی جسمی و بازگشت آنها به محیط کار و اجتماع وتاثیر بسزای آن در سلامت جامعه و اقتصاد کشورها است.

فیزیوتراپی با قدمتی ۵۰ ساله در ایران اسلامی و فعالیت متجاوز از هفت هزار فیزیوتراپیست در سطوح مختلف آموزشی وپژوهشی و در مانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای ودکتری تخصصی فیزیوتراپی یکی از رشته های بسیار موثر در پشیگیری وتشخیص ودرمان ضایعات عملکردی و اختلالات عضلانی اسکلتی است. انجمن فیزیوتراپی ایران ضمن بزرگداشت روز جهانی فیزیوتراپی به فیزیوتراپست های جهان و به خصوص فیزیوتراپیستهای عزیز کشورمان تبریک و تهنیت عرض می‌نماید.

امید است ما نیز با همراه فیزیوتراپیست های جهان با حمایت حیطه های تاثیر گذار در امر سلامت به ویژه وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی، وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران بتوانیم به اهداف خود که همانا ارائه خدمات در بالاترین کیفیت به بیماران است دست یابیم.

در این راستا ما فیزیوتراپیستهای شرکت کننده در همایش روز جهانی فیزیوتراپی برای تحقق آرمانهای انجمن فیزیوتراپی ایران درجهت اعتلای جایگاه واقعی و به حق فیزیوتراپی در کشور موارد ذیل را از مسئولین محترم درخواست می نماییم:

۱ - تصویب برنامه آموزشی دکترای حرفه ای فیزیوتراپی و اجرای آن از مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سطح وسیع
ضرورت راه اندازی مقطع دکترای حرفه ای فیزیو تراپی از مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در مورخ ۲۲/۲ / ۱۳۸۸ در شورای عالی برنامه ریزی تصویب و در ۱/۵ / ۱۳۹۰ جهت اجراء ابلاغ گردید. طرحی که امید می رفت با اجرای آن تعداد کثیری از همکاران فیزیوتراپیست علاقه مند تحصیل در این دوره بالینی با مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد در آزمون پذیرش و ادامه تحصیل دهند در پیچ و خم اداری از مسیر اصلی منحرف و در نهایت پذیرش دانشجو بدون تصویب برنامه آموزشی صرفا از مقطع کارشناسی ارشد و با تعدا د بسیار کم یعنی یازده نفرانجام گرفت. ما فیزیوتراپیست های شرکت کننده در این همایش خواستار تصویب برنامه آموزشی دکترای حرفه ای فیزیو تراپی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و پذیرش دانشجو در سطح وسیع از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشدفیزیوتراپی هستیم.

۲ - واگذاری حق مسئولیت فنی موسسات فیزیوتراپی و بخش های فیزیو تراپی بیمارستاهای کشورصرفا به فیزیوتراپیست
بر اساس قوانین مصوب کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی، به فردی فیزیوتراپیست اطلاق می شود که دارای مدرک کارشناسی فیزیوتراپی باشد و لذا حق مسئولیت فنی موسسات فیزیوتراپی و بخش های فیزیوتراپی بیمارستانها می بایست صرفا به فیزیوتراپیست اعطاء شده و سایر تخصصها همچون سایر نقاط دنیا نمی توانند عهده داراین مسئولیت باشند. لذا از مسئولین محترم خواهشمند است نامه شماره ۲۱۵۰۸/۴۰۲ مورخ ۲۳/۷ / ۱۳۹۰ مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت که ناقض بخشنامه شماره ۳۰۵۹۹۴/۱۰۰ تاریخ ۹/۹ / ۸۹ وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است را ابطال نمایند.

۳ - اجرای قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت در خصوص فیزیوتراپیست‌ها
پیرو تصویب قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت در مجلس شورای اسلامی، آیین نامه مربوطه در هیئت دولت تصویب و هم اکنون در بسیاری از مراکز درمانی اجراء می شود. با عنایت به اینکه دانش آموختگان فیزیو تراپی خدمات خود را بر بالین بیماران بستری و بخش های فیزیو تراپی بیمارستان ها ارائه می دهند طبق تعریف مصداق شاغلین بالینی هستند. از مسئولین محترم درخواست می گردد موضوع را پیگیری نمایند تافیزیوتراپی نیز در آیین نامه مذکور درج و همکارن فیزیوتراپیست از مزایای این قانون بهره مند گردند.

۴ - گشایش دفتر فیزیو تراپی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
افزایش تعداد دانش آموختگان فیزیوتراپی کشور به بیش از هفت هزار نفر و لزوم تعامل بین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بورد فیزیو تراپی کشور، مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی، انجمن فیزیوتراپی ایران و سازمانهای تاثیر گذار در حیطه سلامت ایجاب می نماید دفتری در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با نام دفتر فیزیو تراپی تاسیس گردد.

۵ - تصویت تعرفه واقعی فیزیو تراپی در بخش های دولتی و خصوصی
یقینا تصویب و اجرای تعرفه واقعی می تواند کیفیت خدمات را در مراکز فیزیو تراپی ارتقاء داده و مراکز تصمیم ساز را در جهت رسیدن به اهداف آموزشی، پژوهشی و درمانی یاری دهد. در این خصوص ما خواستار اجرای تمام کدهای کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت سال ۱۳۸۴ بر اسا س کای جراحی، ایجاد کد های جدید برای تعدادی از خدمات با مشاورت انجمن فیزیوتراپی ایران وافزایش سهم بیمه گر اول و بیمه های تکمیلی در نظام پرداخت می‌باشیم.

۶ - جلوگیری از دخالت گروه های غیر درمانی در امر درمان
اخیرا با تصویب رشته هایی در وزارت علوم و حتی دادن مجوز های فعالیت به افرادی که در حیطه پزشکی آموخته ای ندارند موجبات دخالت گروه های غیر درمانی در درمان مستقیم بیماران فراهم شده است. یقینا سازمانهای مرتبط با پزشکی بخصوص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی بر عواقب این تصمیم ها بیشتر از هر کس آگاه بوده و جا دارد در این خصوص اقدام موثری صورت پذیرد.

۷ - داشتن نماینده مستقل فیزیوتراپی در هیئت مدیره و شورای عالی نظام پزشکی
با عنایت به کثرت اعضای فیزیوتراپیست در نظام پزشکی در خواست می گردد از سوی سازمان پیشنهاد اصلاح آیین نامه انتخابات نظام پزشکی به مجلس شورای اسلامی تهیه و ارسال گردد تا بدین وسیله رشته فیزیو تراپی نماینده مستقل در هیئت مدیره های نظام پزشکی و شورای عالی نظام پزشکی داشته باشد.

در پایان امیدواریم با توجه اینکه فیزیوتراپی در کشورهای توسعه یافته به عنوان خط مقدم درمان توانسته نقش بسیار موثری در نظام سلامت و اقتصاد درمان ایفا نماید برای رسیدن با آن جایگاه و ارائه خدمات در بالاترین کیفیت به مردم عزیز کشور و بخصوص ایٍثار گران و جانبازان که جامعه اسلامی خود را مدیون آنها میداند شاهد عنایت بیشتر مسئولین، سیاستگزاران اجرایی و نظام سلامت به این رشته بوده و بتوانیم در افق نزدیک وضعیت فیزیوتراپی و بازتوانی بیماران در ایران اسلامی را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده و حداقل در خاورمیانه حرف اول را در این رشته بزنیم. انشاا…

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز