خبرگزاری کار ایران

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

حجاج نکات بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به «مرس» رعایت کنند

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۵۵۴

۱۷۰ اتاق ایزوله تنفسی در کشور برای مراقبت از بیماران احتمالی وجود دارد / این بیماری هیچ واکسن خاصی ندارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون تنها یک خوشه پنج موردی از مبتلایان به ویروس «مرس» در کشور شناسایی شده‌اند، گفت: اقدامات لازم برای جلوگیری و مقابله با ابتلاء حجاج به این بیماری انجام شده است.

محمود نبوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد ویروس «مرس» یا نشانگان تنفسی خاورمیانه گفت: این ویروس در عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از یکسال گذشته با ابتلاء چند نفر در کشور اردن شناسایی شد.

وی ادامه داد: نمونه‌های گرفته شده در عربستان به برخی دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه هلند و اراسموس که تجربه بیشتری در زمینه کرونا ویروس‌ دارند فرستاده و مشخص شد کرونا ویروس جدیدی پیدا شده که آن را «مرس» که مخفف سندرم تنفسی خاورمیانه است، نامیدند.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر دار با اشاره به اینکه مخزن این بیماری در شتر‌ها شناسایی شده است، گفت: شترهایی که دچار عفونت‌های کم علامت در حد زکام هستند ممکن است این ویروس را داشته باشند و برای کسانی که با این حیوان در ارتباط هستند و یا شیر آن را می‌خورند، احتمال ابتلا وجود دارد.

نبوی افزود: در میان اشخاصی که ضعف ایمنی دارند؛ مانند اشخاص دیالیزی ابتلا به این ویروس میزان مرگ و میر را بالا می‌برد، اما در افراد معمولی در حد سرماخوردگی خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه منشاء ‌این ویروس در خفاش‌های آفریقایی، شترهای عربستان و سومالی است، ادامه داد: خوشبختانه میزان واگیر این ویروس زیاد نیست و برای آنکه فردی مبتلا شود، باید حدود ۱۵ دقیقه با فرد مریض در ارتباط نزدیک باشد لازم به ذکر است که میزان مرگ و میر ناشی از این ویروس تا کنون ۳۰ درصد بوده است.

این مقام مسئول در مورد سیستم‌های مراقبتی در مقابل این بیماری در کشور اظهار کرد: از سال گذشته برنامه مراقبت از کرونا ویروس آغاز شده و از تمامی کسانی که از کشورهای حوزه خلیج فارس و عربستان باز می‌گردند و دچار عفونت تنفسی شدید هستند، نمونه گیری صورت می‌گیرد.

وی در مورد تنها خوشه ایجاد شده از این بیماری در کشور گفت: حدود دو ماه گذشته دو خواهر در شهر کرمان به این بیماری مبتلا شدند، که عنوان کردند هیچ کدام از آنها نه حج رفته‌اند و نه با افراد از حج برگشته در ارتباط بوده‌اند اما با بررسی‌های بیشتر مشخص شد، هفته پیش از ابتلا، این دو خواهر به عیادت یکی از والدین خود در بیمارستان رفته بودند که همراه یکی از بیماران تخت مجاور سرفه‌های شدیدی می‌کرده و تازه از عربستان بازگشته بود.

نبوی ادامه داد: به غیر از این سه نفر یک پرستار و یک پزشک بیهوشی نیز مبتلا شدند که از این پنج نفر تنها یکی از خواهران که دچار بیماری قلبی و فشار خون نیز بود، در اثر این ویروس فوت کرده است.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر دار افزود: برای حجاج پوستر‌ها و بورشور‌های آموزشی در این زمینه تهیه شده و پزشکان هلال احمر نیز در این زمینه سمینار و جلساتی داشته‌اند. همچنین به حجاج آموزش داده می‌شود که اقدامات بهداشتی مانند شستن دست‌ها چند مرتبه در روز، استفاده از دستمال و ماسک در صورت وجود علائم تنفسی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۰ اتاق ایزوله تنفسی در کشور برای مراقبت از بیماران احتمالی وجود دارد، گفت: این بیماری هیچ واکسن خاصی ندارد، همچنین امسال برخلاف سال‌های گذشته که تعدادی بیمار دیالیزی به حج اعزام می‌شدند، از اعزام این افراد و کسانی که دچار نقص ایمنی هستند، مانند افراد در حال شیمی درمانی و زنان باردار به مراسم حج خودداری شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز