خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

اجباری شدن نصب راهنمای تغذیه‌ای بر روی فرآورده‌های غذایی

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۹۴۴

چراغ راهنمای تغذیه‌ای تا ۱۸ ماه آینده در تمام فرآورده‌های غذایی اجباری خواهد شد / ضابطه جدید برچسب‌گذاری فراورده‌های غذایی در امر نظارت مردم بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

رییس سازمان غذا و دارو از لزوم نصب راهنمای تغذیه‌ای با سه رنگ هشداردهنده «مفید، اخطار و مضر» بر روی فرآورده‌های غذایی خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «رسول دیناروند» در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه، چراغ راهنمای تغذیه‌ای تا ۱۸ ماه آینده در تمام فرآورده‌های غذایی اجباری خواهد شد، گفت: این چراغ که به‌صورت برچسب روی مواد غذایی درج می‌شود از سه رنگ سبز، زرد و قرمز تشکیل شده که رنگ سبز نشان دهنده مفید بودن ماده غذایی، زرد نشان دهنده اخطار و قرمز نشان دهنده مضر بودن آن ماده غذایی است.

دیناروند با تاکید بر این‌که غذا ابعاد گسترده‌ای دارد و تقریبا یک چهارم هزینه‌‌های هر خانواده در کشور صرف غذا می‌شود، اظهار داشت: ضابطه جدید برچسب‌گذاری فراورده‌های غذایی در امر نظارت مردم بسیار کمک‌کننده خواهد بود. به این ترتیب میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس روی محصولات غذایی برای مردم مشخص خواهد شد.

وی با بیان این‌که سازمان غذا و دارو به‌عنوان بخش کوچکی از وزارت بهداشت متولی وظایف سنگینی است، اظهار کرد: این وظیفه سنگین عمدتا وظایف نظارتی را شامل می‌شود. بخشی از وظایف نظارتی ما متوجه کالاهایی است که صرفا باید ایمنی و سلامت آن‌ها را تضمین کنیم. بخشی متوجه فرآورده‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری‌ها مهم هستند؛ بخشی هم مربوط به کالاهایی است که در درمان بیماری‌ها مصرف می‌شود، اما بخش دیگر مربوط به فرآورده‌های غذایی است.

دیناروند تصریح کرد: امروز اثبات شده بار اول بیماری‌ها، متوجه بیماری های غیرواگیر است و مرگ ناشی از این بیماری‌ها بالاست مانند بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان‌ که به شیوه زندگی و سبک تغذیه مربوط می‌شود. همچنین ثابت شده اگر کشور‌ها تنها حوزه غذا را اصلاح کنند، می‌توانند۱۰ سال به عمر مردم شان اضافه کنند که این امر با هیچ اقدام دارویی و درمانی میسر نیست.

رییس سازمان غذا و دارو در خاتمه گفت: هر چه تولید غذا صنعتی‌تر می‌شود نظارت نیز باید بیشتر شود این در حالی است که با پیشرفت علم تقلب هم بیشتر می‌شود. عده‌ای سودجو با استفاده از دانش و تکنولوژی در جهت خلاف، این فرآورده‌های غذایی را با ظاهر زیبا و با قیمت پایین عرضه می‌کنند که شناسایی آن‌ها نیاز به خلاقیت دارد.

وی در ادامه گفت: کار دیگری که دنبال خواهد شد تعاملات بین بخشی است، سازمان غذا و دارو تنها سازمان نظارت‌گر نیست و سازمان‌های دیگر طبق قانون موظف هستند و ما نمی‌توانیم تقابل و تضاد با یکدیگر داشته باشیم؛ بنابراین باید از موازی‌‌کاری پرهیز کرد و تفاهمنامه‌های خوبی در این رابطه با سازمان‌های دیگر به امضا رسیده است.

دیناروند افزود: سلامت‌محوری در تصمیم‌گیری‌ها از دیگر اقداماتی است که آغاز شده است. به این ترتیب وزارت بهداشت فرآورده‌های مفید و همچنین فرآورده‌های مضر سلامت را به مردم معرفی می‌کند. در این راستا از روش‌های تشویقی نیز استفاده می‌کنیم. اعطای لوح تقدیر(سیب سلامت) به فرآورده‌های مفید و سودمند از جمله این روش‌های تشویقی است. تاکنون حدود صد فرآورده این لوح را دریافت کرده‌اند که البته نیازمند گسترش خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز