خبرگزاری کار ایران

در کنگره محک عنوان شد؛

شناسایی روزانه ۴۲ مورد سرطان کودک در جهان

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۰۶۹

بر اساس آمارهای جهانی هر روز ۴۲ مورد سرطان کودک در جهان شناسایی می‌شود و ۴۰ هزار کودک در سال تحت درمان قرار می‌گیرند و در ۲۰ سال گذشته فقط ۲ داروی موثر جهت درمان کودکان مبتلا به سرطان معرفی شده است.

دومین کنگره ملی " خدمات حمایتی کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان: مداخلات روانشناختی - مددکاری اجتماعی "، اول و دوم آبان در موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدا پریورش لاجوردی نماینده هیئت مدیره محک گفت: در همایش نخست که در سال ۱۳۹۲ برگزار گردید، مباحثی در خصوص استاندارسازی حمایت‌های همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها زیر سقف محک مطرح گردید که به دنبال نتایج حاصل از ان همایش بررسی‌هایی در خصوص سایر سازمانهای همکار در سطح جهان صورت پذیرفت که خوشبختانه بر اساس این بررسی مشحص شد که محک در خصوص ارائه خدمات حمایتی با استاندارهای جهانی برابری دارد. به امید آنکه با برگزاری همایشهای تخصصی علمی و تبادل اطلاعات بتوانیم قدم‌های مهم و موثری در جهت حمایت از کودکان مبتلا به سرطان برداریم.

سپس آراسب احمدیان مدیر عامل محک در خصوص محورها و ویژگی‌های کنگره، نگاه موسسه خیریه محک به فرآیندهای روانشناسی و مددکاری در حوزه کودک مبتلا به سرطان، نگاه موسسه خیریه محک به فرآیند خیریه، استاندارهای بین المللی و چالشهای آن سخن گفت.

وی با تاکید بر اینکه فرآیند خیریه در موسسه خیریه محک به صورتی سازمان یافته و سیستمی صورت می پذیرد، گفت: نقطه آغاز این فرآیند مبنی بر آن است که نیازهای گروه تحت حمایت شناسایی می‎شود و بر اساس این نیازسنجی، جلب کمک‌های مردمی در محک برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و کمک‌های مردمی با مدیریت و برنامه ریزی به خدمات درمانی و رفاهی به کودکان مبتلا به سرطان تبدیل می‌شود. مدیریت این فرآیند نیازمند یک برنامه ریزی جامع دارد که اگر چه این برنامه ریزی انجام شده و محک بر اساس آن اداره می‌شود که دریافت نشان زرین مدیریت پروژه از انجمن بین المللی مدیریت پروژه نشان از مطابقت این برنامه ریزی با استانداردهای جهانی دارد، اما نادانسته هایی هم وجود دارد که بابرگزاری چنین همایش‌هایی نادانسته های این مسیر از منظر علمی و تحصصی یافت می‌شود.

احمدیان با نگاهی به آمار جهانی سرطان کودک افزود: بر اساس آمارهای جهانی هر روز ۴۲ مورد سرطان کودک در جهان شناسایی می‌شود و ۴۰ هزار کودک در سال تحت درمان قرار می‌گیرند و در ۲۰ سال گذشته فقط ۲ داروی موثر جهت درمان کودکان مبتلا به سرطان معرفی شده است.

وی در خصوص اهداف آینده این همایش گفت: وجود استاندارهای ملی امر مهمی در پیشبرد اهداف حمایتی در جهت ارائه خدمات به کودکان مبتلا به سرطان محک است. از این رو از اهداف آینده این همایش تدوین این استانداردهاست.

در ادامه انور صمدی راد دبیر علمی حوزه مددکاری اجتماعی هکنگره، ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان مددکاران و روان‌شناسانی که دغدغه کودک مبتلا به سرطان را دارند، گفت: اتفاق بسیار حائز اهمیت در محک آن است که روان‌شناسان و مددکاران در کنار تیم پزشکی در جهت حمایت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان می کوشند و با توجه به اینکه موسسه محک زمینه لازم برای انجام پروژه‌های پژوهشی را فراهم کرده است، خرسندیم که در این همایش مقالاتی از سوی همکاران بخش مددکاری و روان شناسی محک ارائه می‌شود و خواستار این هستیم که با ایجاد واحد تحقیقات کیفی برای این موسسه به فعالیت‌هایی که در حوزه‌های پژوهشی زیر این سقف صورت می‌گیرد انسجام بیشتری ببخشیم.

سپس علی زاده محمدی دبیر علمی حوزه روانشناسی کنگره ضمن عرض تبریک به موسسه محک برای داشتن نگاهی سیستمی به مقوله خدمات حمایتی و مسئله پژوهش عنوان کرد: بهترین مسیر درمان مسیری است که در آن خدمات حمایتی در کنار خدمات درمانی انجام پذیرد و پیشنهاد می‌گردد که محک با گسترش تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز علمی این فرآیند را موثر تر نماید. برای اینکه بتوانیم این مسیر را راهبردی تر کنیم نیاز به این است که از علم صاحبنظران این عرصه بهره جوییم.

بهناز آسنگری مدیر بخش خدمات حمایتی محک گفت: جامعه‌ای سالم است که نهادهای اجتماعی در آن فعال باشند و این نهادها به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند. بخش خدمات حمایتی محک، همواره در تلاش بوده است با ارتقای سطح کیفی و رویکرد تخصصی به خدمات حمایتی شامل خدمات مددکاری و خدمات روانشناسی در مورد کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان، گامهای موثری در جهت کاهش نگرانی و اضطراب خانواده‌ها در مواجهه با بیماری فرزندشان و تأمین هزینه‌های درمان و هزینه‌های جانبی آن بردارد. خدمات حمایتی محک در سه حوزه مددکاری اجتماعی، روانشناسی و مراکز اقامتی فعالیت می‌کند و یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌هایی است که مستقیماً با کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان در ارتباط است.

سپس شیرین احمدنیا دکترای جامع شناسی پزشکی گفت: یکی از مهمترین مباحثدر ارتباط با بیماری سرطان کودک تاثیر آن بر خانواده است. به صورتی که تمامی تعاملات والدین و فرزندان دیگر نیز دچار تغییراتی می‌شوند. به طور مثال رفتار والدین با فرزند مبتلا به سرطان بیش از حد حمایت گرانه شده و موضوع تربیت و انضباط در مواردی به طور کل فراموش می‌شود. در مورد فرزندان دیگر نیز معمولا بحران‌های رفتاری اتفاق می‌افتد. ممکن است فرزندان دیگر دچار دغدغه و نگرانی نسبت به بهبود خواهر و یا برادر خود شوند و یا دچار ترس از ابتلا به بیماری سرطان و در مواردی دغدغه از دست دادن خواهر و یا برادر شود. از این رو خدمات حمایتی برا حفظ بافت خانواده بسیار لازم و موثر است.

سید حسن موسوی چلک در خصوص مددکاری اجتماعی در ارتباط با حمایت از کودکان مبتلا به سرطان گفت: ما باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های خانواده - سازمان و رسانه و مراکز آموزش و پژوهشی، جهت اگاه سازی در خصوص نقش مددکاری اجتماعی در حمایت از کودکان مبتلا به سرطان استفاده کنیم. نقش مددکار در طول فرآیند درمان از پذیرش تا زمان ترخیص حتی پس از آن بسیار حائز اهمیت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز