خبرگزاری کار ایران

متخصص حقوق و اخلاق پزشکی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

انتشار فیلم‌های بیماران، نقض حریم خصوصی آنهاست

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۰۲۶

انتشار این فیلم‌ها مغایر با منشور حقوق بیمار است / این قبیل کارها با اخلاق عمومی و اسلامی مغایرت داشته و مذموم است.

یک متخصص حقوق و اخلاق پزشکی گفت: انتشار فیلم‌های بیماران در اتاق عمل و یا بستر بیماری، مغایر با اصول اتونومی(تصمیم‌گیری بیمار بری خودش) و رفتار حرفه‌ای پزشکی است.

«عبدالحسن کاظمی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: تصمیم‌گیری بیمار برای درمان بیماری خود(خودآگاهی) و اطلاعات بالینی و درمانی بیمار از جمله حقوق بیمار هستند که نباید بدون «رضایت آگاهانه» وی در دسترس همگان قرار بگیرد، ولو خواهر، ‌ برادر، پدر و یا مادر بیمار باشد.

وی با با تاکید بر اینکه بار سلامت مردم در کشور بر دوش کادر پزشکی کشور است، گفت: نباید این اشکالات وجود داشته باشد، زیرا «مسئولیت‌پذیری همگانی» حفظ مسئولیت مشترک تمام آحاد جامعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: البته نباید از یاد برد که دو مورد در قبال حجم بسیار زیاد خدمات خدمات پزشکی بیماران از نظر آماری و عقلایی رقم ناچیزی است، اما اگر بخواهیم بر مبنای «اخلاق پزشکی» عمل کنیم؛ حتی یک مورد نیز زیاد است.

کاظمی با بیان اینکه انتشار این فیلم‌ها مغایر با منشور حقوق بیمار است، ادامه داد: با توجه به انتشار دوباره این فیلم‌ها از بیمارستان‌های کشور باید بگویم، فقط بحثرعایت منشور حقوق بیمار مطرح نیست، و نقش مطبوعات و رسانه‌ها و اصحاب جراید در این زمینه بسیار مهم است و نباید رسانه‌ها با بزرگ‌نمایی این وقایع به پررنگ کردن این موضوعات بپردازند.

این استاد دانشگاه حقوق پزشکی افزود: این قبیل کارها با اخلاق عمومی و اسلامی مغایرت داشته و مذموم است، زیرا نقض حریم خصوصی بیمار است.

وی گفت: در این موارد حتی ممکن است تعمدی نیز در کار باشد، و شاید کسانی بخواهند با برهم زدن آرامش جامعه بیمارستانی و درمانی موجبات سلب اعتماد مردم از نظام سلامت کشور را فراهم کنند.

این استاد دانشگاه اخلاق پزشکی ادامه داد: حتی اگر تعمدی نیز صورت گیرد، مسئولیت‌پذیری همگانی در تمام سطوح باید حاکم باشد، زیرا به نفع همه است که در آرامش مشترک اجتماعی و همگانی به سر ببریم.

کاظمی بر نقش آموزش کادر درمانی و خانواده‌های بیماران در این زمینه تاکید کرد و گفت: خانواده‌ها باید از انتشار این فیلم‌ها امتناع کنند و مسئولان بیمارستان در جهت سالم‌سازی محیط بیمارستانی تلاش کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز