خبرگزاری کار ایران

ناباروری برخی زوجین علت ژنتیکی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۱۵۲

مشاوره ژنتیک تنها با رسم شجره نامه و أخذ شرح حال بیمار چون سوابق بیماری‌های فامیلی و آنالیز شجره نامه کار خود را آغاز می‌کند و پیش از آن هیچ آزمایشی از زوجین گرفته نمی‌شود.

آگاه کردن زوجین از امکان بررسی بیماری‌ها و اختلالات ژنتیکی جنین قبل از بارداری و پیش از تولد، می‌تواند در ادامه بارداری و تولد یک فرزند سالم، نقش بسیار موثر و تعیین کننده داشته باشد.

به گزارش ایلنا، سعیدرضا غفاری متخصص ژنتیک و مسئول کلینیک سلامت مادر، جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری ابن سینا، ضمن تشریح این موضوع که انجام مشاوره، تشخیص و درمان‌های ژنتیکی در درمان ناباروری برای چه کسانی لازم است، گفت: زوجین پس از مراجعه به متخصص زنان، چنانچه مشکوک به بیماری‌های ژنتیکی باشند و یا سابقه‌ای از وجود مشکلات ژنتیکی در آن‌ها مشاهده گردد، جهت انجام مشاوره ژنتیک و در صورت لزوم نیاز به تشخیص و درمان‌های لازم به متخصص ژنتیک ارجاع می‌شوند و مشاوره ژنتیک تنها با رسم شجره نامه و أخذ شرح حال بیمار چون سوابق بیماری‌های فامیلی و آنالیز شجره نامه کار خود را آغاز می‌کند و پیش از آن هیچ آزمایشی از زوجین گرفته نمی‌شود.

وی افزود: پس از بررسی و آنالیز شجره نامه و بر اساس نتایج حاصل از آن بیماران به دو گروه تقسیم می‌شوند که گروه اول و به عبارتی درصد بالایی از مراجعین مشکل ژنتیکی ندارند و می‌توانند درمان خود را جهت باروری ادامه دهند و گروهی دیگر نیز وجود دارند که با احتمال وجود مشکل ژنتیکی، آزمایشات مورد نیاز برای آن‌ها تجویز و به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.

غفاری با تاکید بر اینکه در این رابطه دستور یکسانی برای تمامی انسان‌ها وجود ندارد، عنوان کرد به همین دلیل لازم است هر خانواده به صورت مستقل بررسی و متناسب با یافته‌های شجره نامه و شرح حال اقدامات بعدی برنامه ریزی شود. بعد از این مرحله زوج‌ها به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند: یک دسته زوجینی هستند که ناباروری آن‌ها علت ژنتیکی دارد، به بیان دیگر ناهنجار‌های کروموزومی موجب ناباروری آن‌ها شده است دسته دیگر خانواده‌هایی هستند که هر چند علت ژنتیکی علت مستقیم ناباروری آن‌ها نیست اما به دلیل سابقه بیماری ژنتیکی در اعضای خانواده خود در معرض داشتن اولاد مبتلا یا معلول هستند و به همین دلیل برای پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیکی و جهت جلوگیری از تکرار آن‌ها باید رویکرد مناسب و تخصصی ژنتیک به آن‌ها صورت گیرد. به عبارتی باید گفت هر بیمار، نیازمند انجام درمان ویژه متناسب با نوع مشکل ژنتیکی تشخیص داده شده است.

بعد از این مرحله و ارائه مشاوره‌های ژنتیکی تست‌های تشخیصی قبل از لانه گزینی و تولد و… صورت می‌گیرد که به زوجین کمک می‌کند از تولد نوزادانی با مشکلات ژنتیکی پیشگیری کنند.

افزایش آگاهی زوجین درباره ناباروری، بررسی مشکلات پیش روی درمان ناباروری در کشور اعم از مراجعه به مراکز غیر تخصصی درمان و باورهای غلط در درمان ناباروری از مهم‌ترین اهداف این مرکز است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز