خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با ایلنا:

اهدای خون از سوی زنان کاهش چشمگیری داشته است

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۶۱۸

در همه کشورهای پیشرفته زنان سهمی۵۰ درصدی در انتقال خون دارند و متاسفانه باید بگویم که سهم زنان در انتقال خون در ایران کمتر از ۵ درصد است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته زنان سهمی ۵۰ درصدی در اهدا خون دارند، گفت: افرایش اهدا کنندگان زن فرآیند انتقال خون را سالم‌تر می‌کند.

علی اکبر پورفتح‌اله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد ضرورت میزان اهدای خون از سوی زنان در کشور، گفت: منابع علمی و صاحب‌نظران حوزه انتقال خون بر این عقیده‌اند که باید تلاش شود تا اهدای خون به سمت زنان پیش برود و زنان حداقل، سهمی ۵۰ درصدی در این زمینه داشته باشند.

وی افزود: از نظر علمی هرچه انتقال خون به سمت زنان پیش برود، با انتقال خون سالم‌تری روبرو خواهیم بود که علت آن به دو دلیل است، در همه جای دنیا از جمله کشور ما میزان شیوع بیماری‌هایی همچون هپاتیت B و C‌ و HIV و سفلیس در میان خانم‌ها بسیار پایین‌تر از آقایان است. بناراین وقتی انتقال خون به سمت خانم‌ها می‌رود با خون سالم‌تری رو به رو هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در مورد دومین دلیل این مساله گفت: همچنین سلامت انتقال خون متکی بر صداقت و مسئولیت‌پذیر بودن اهدا کننده نسبت به گیرنده خون است زیرا در برخی بیماری‌ها مانند مالاریا هیچ تست تشخیص قابل قبولی وجود ندارد و جلوگیری از مالاریا تنها متکی بر صداقت اهداکننده است؛ در این زمینه گفته می‌شود که زنان وسواس و صداقت بیشتری در پاسخ‌گویی به سوالات پیش از اهدای خون دارند که این مساله در سلامت خون تاثیر بسیاری دارد.

پورفتح‌اله افزود: در همه کشورهای پیشرفته زنان سهمی ۵۰ درصدی در انتقال خون دارند و تنها کشور ایتالیا در میان ۱۵ کشور صنعتی دنیا سهم پایینی(۳۰ درصدی) در این زمینه دارد و متاسفانه باید بگویم که سهم زنان در انتقال خون در ایران کمتر از ۵ درصد است.

وی توضیح داد: ۸ سال گذشته این آمار حدود ۱۰ درصد بوده است اما در طی این مدت با کاهش چشمگیر اهدای خون از سوی زنان مواجه بودیم به طوری که امسال این آمار به ۵ درصد نزول پیدا کرده است؛ البته امیدواریم با برنامه ریزی‌های سازمان انتقال خون و فرهنگ سازی درست بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

در مناطق مالاریا خیز انتقال خون ممنوع است

پورفتح‌اله در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بخشی در کشور وجود دارد که انتقال خون در آن ممنوع باشد، گفت: در همه جای دنیا اهدا خون در مناطق مالاریا خیز انجام نمی‌شود، همچنین در برخی مناطق که شیوع هپاتیت B و C و بیماری‌هایی از این دست بالاست، سازمان انتقال خون تعمدا مراکز خود را گسترش نمی‌دهد.

مدیر سازمان انتقال خون گفت: در مناطق مختلف تهران نیز همین روال حاکم است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مطالعات علمی، انتقال خون میان دو استان که بیماری‌های واگیرداری همچون هپاتیت و HIV در آنها متفاوت است نیز با ممنوعیت رو به رو است، برای نمونه هرگز خون از استانی که شیوع هپاتیت ۳ درصدی دارد به استانی که شیوع هپایتت ۲ درصدی دارد، منتقل نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز