خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌و گو با ایلنا:

درمان بیماری اختلال هویت جنسی تحت پوشش بیمه نیست

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۱۵۸

از هر ۱۲ هزار مرد یک نفر و از هر ۳۰ هزار زن یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند / درمان این بیماری بار مالی زیادی دارد.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سامان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه درمان بیماری اختلال هویت جنسی به رغم بار مالی زیادی که دارد، تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

ولی‌الله نصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره لایحه ساماندهی بیماران مبتلا به اختلالات هویت جنسی اظهار داشت: این لایحه در پی حمایت از بیماران مبتلا به این اختلال است، چرا که در حال حاضر قانونی در رابطه با حمایت از این بیماران وجود ندارد.

وی تاکید کرد: هنوز برای پذیرش این اختلال به عنوان یک بیماری در جامعه و در میان خانواده‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به ریشه روانی این بیماری، توضیح داد: اختلال هویت جنسی به حالتی گفته می‌شود که میان جنسیت پذیرفته شده فرد و هویت جنسی وی مغایرتی وجود داشته باشد، به بیان دیگر افراد مبتلا به این اختلال نسبت به جنسیت خود احساس ناخوشایندی داشته و از آن ناراضی هستند. مثلا زنی که احساس می‌کند در قالب یک مرد گرفتار شده‌ است یا مردی که تصور می‌کند در قالب یک زن زندگی می‌کند، به همین دلیل نیز این افراد رفتارهای جنس مقابل را در پیش می‌گیرند و در خانواده و اجتماع با ظاهر و رفتاری حاضر می‌شوند که با جنسیتشان در تعارض است.

نصر با یادآوری اینکه میان اختلالات هویت جنسی و دوجنسی بودن اختلاف زیادی وجود دارد، ادامه داد: دوجنسی به فردی اطلاق می‌شود که از نظر بلوغ و اندام جنسی در تضاد با فیزیک ظاهری خود است به عنوان مثال مردی است که از نظر بلوغ و اندام جنسی زن است و یا زنی است با اندام جنسی و بلوغ مردانه در حالیکه در اختلالات هویت جنسی فرد به لحاظ فیزیکی مشکلی ندارد اما از نظر روانی خود را متعلق به گروه جنسی دیگر می‌داند.

اختلال هویت جنسی در مردان بیش از زنان است

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی درباره شیوع این بیماری خاطرنشان کرد: اگرچه میزان شیوع این بیماری کم است اما در مردان بیش از زنان دیده می‌شود، چنانکه از هر ۱۲ هزار مرد یک نفر و از هر ۳۰ هزار زن یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری علل ژنتیکی، عصبی، زیستی، اجتماعی و روانشناختی دارد، افزود: این بیماری معمولا از طریق روش‌های درمانی پزشکی، روان شناختی، رفتاردرمانی، و جراحی قابل پی‌گیری و درمان است.

نصر با بیان اینکه شروع این بیماری از کودکی و از دوران تشکیل هویت جنسی در فرد است اما پس از دوران بلوغ نمود اجتماعی می‌یابد، افزود: والدین با کمی دقت می‌توانند به وجود این اختلال در فرزند خود پی ببرند؛ مثلا تمایل پسر به انجام رفتارهای دخترانه همچون لاک زدن یا پوشیدن لباس‌های دخترانه یا گرایش دختر به پوشیدن لباس پسران و انجام رفتارهای پسرانه می‌تواند نشانگر وجود زمینه این اختلال در کودک باشد.

نقش خانواده در تثبیت اختلال هویت جنسی در کودکان

وی با اشاره به اهمیت رفتار والدین در تثبیت این قبیل رفتارها در کودکان گفت: اگر والدین به بروز چنین رفتارهایی در کودکان خود اعتنا نکرده و مانعی برای انجام این رفتارها توسط کودکشان ایجاد نکنند، ممکن است به صورت ناخودآگاه به تثبیت این اختلال در وی کمک کنند.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی درباره عملکرد بهزیستی در قبال مبتلایان به این اختلال اظهار کرد: معمولا این افراد با مشکلات زیادی در زمینه خدمات درمانی و پزشکی همچون، نبود خدمات بیمه‌ای و وجود بازارهای کاذب برای جراحی مواجه هستند، این درحالی است که برخی از این بیماران به چند نوبت جراحی نیاز دارند که مستلزم هزینه ای سنگین برای آنان است.

نصر با تاکید براینکه در کشور ما تعداد زیادی از این بیماران به دلیل فقدان شناخت صحیح خانواده‌ها از این بیماری از کانون خانواده طرد می‌شوند، اظهار کرد: از آنجا که طرد این افراد از خانواده، آسیب‌هایی را برای فرد و جامعه در پی دارد، سازمان بهزیستی در راستای حمایت از این افراد در برابر آسیب‌ها و مشکلات، لایحه ساماندهی بیماران مبتلا به اختلالات هویت جنسی را تنظیم و تصویب کرده است.

درمان این بیماری بار مالی زیادی دارد

وی در ادامه توضیح داد: معمولا این افراد پس از انجام جراحی و تغییرهویت جنسی با مشکلاتی برای شروع زندگی جدید روبه رو می‌شوند به عنوان مثال این افراد پس از تغییر جنسیت باید نام خود را تغییر دهند یا با ظاهر دیگری در محیط کار یا تحصیل خود حاضر شوند، همچنین در مورد خدمات سربازی آن‌ها باید تصمیم‌گیری شود، به همین دلیل این افراد نیازمند حمایت‌های خاص هستند.

نصر با اشاره به لزوم بیمه درمانی این افراد گفت: متاسفانه درمان این بیماری علیرغم بار مالی زیادی که دارد، تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است که با تصویب این لایحه قصد داریم نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم.

مدیرکل امور آسیب‌دیدگان اجتماعی با اظهار خشنودی از تصویب این لایحه در سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: این لایحه پس از تصویب در سازمان بهزیستی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دولت تقدیم شده و پس از آن برای تصمیم‌گیری نهایی به مجلس می‌رود.

وی افزود: با حمایت خانم مولاوردی معاونت زنان و امور خانواده نهاد ریاست جمهوری از تصویب این لایحه، امیدواریم بتوانیم حمایت‌های لازم را از این گروه در معرض آسیب به عمل آوریم.

وی یادآور شد: چندی پیش در این رابطه جلسه‌ای در کمسیون فرهنگی مجلس با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، ناجا و چند سازمان دیگر تشکیل شد که طی آن همه حاضران بر لزوم خدمت‌رسانی به این گروه از بیماران تاکید کردند و قرار شد که سازمان بهزیستی با همکاری همه سازمان‌ها به ویژه وزارت بهداشت موضوع را پی‌گیری کند.

اتخاذ تدابیری برای ممانعت از پشیمانی این افراد بعد از عمل تغییر جنسیت

نصر با اشاره به اینکه همه افرادی که از جنسیت خود ناراضی بوده و به تغییر جنسیت تمایل دارند، نمی‌توانند تحت پوشش این حمایت‌ها قرار بگیرند، افزود: افراد پس از مراجعه از جهات مختلف مورد معاینه و بررسی قرار گرفته و پس از احراز بیماری در آنان می‌توانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: همچنین برای ممانعت از پشیمانی این افراد بعد از انجام عمل تغییر جنسیت، افرادی که بیماری آنان محرز شده باشد؛ ۶ ماه پیش از عمل جراحی با هویت جدید در جامعه حاضر شده تا احساس آنان نسبت به این هویت جدید بررسی شود. بنابراین انجام این عمل تحت شرایط بسیار سخت و پس طی مراحل زیاد امکان‌پذیر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز