خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی وزیر بهداشت اعلام کرد:

بحرانی بودن شیوع ایدز در معتادان تزریقی و زنان با رفتار جنسی پرخطر

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۲۵۲

۱۵ تا ۲۰ درصد معتادان از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند و هر معتاد سالانه تا ۱۲ شریک دارد و هشت نوبت از سرنگ آلوده استفاده می‌کند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه زمانی که ۵ درصد جامعه‌ای مبتلا به ایدز باشند، آن جامعه به حد بحران رسیده است، گفت: در کشور ما میزان ابتلاء معتادان تزریقی ۱۵ درصد و زنان با رفتار جنسی پرخطر ۴.۵ درصد است و ما در این دو گروه به حد بحران رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت در همایش روز جهانی ایدز با اشاره به اینکه ابتلاء به ایدز در سال ۲۰۱۳ کاهش داشته است، گفت: میزان ابتلاء از طریق تماس جنسی ۳۸ درصد، ابتلاءجدید کودکان ۵۸ درصد و مرگ و میر ۳۵ درصد کاهش داشته است در حالی که دسترسی به درمان ۴۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: ۱۹ میلیون نفر از مبتلایان در دنیا مرد هستند که در کشور ما نیز ۴.۸۸ درصد مبتلایان را مردان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات موجود در منطقه و کشور ما این است که با آهنگ جهانی حرکت نکرده‌ایم، یعنی میزان ابتلاء سیر صعودی را نشان می‌دهد و بیانگر این است که ما از برنامه عقب هستیم.

به گفته معاون وزیر بهداشت در کشور اپیدمی گسترده ابتلاء به ایدز وجود ندارد. اپیدمی زمانی است که ابتلاء به یک درصد رسیده باشد اما درحال حاضر میزان ابتلاء درکشور ۰.۱۵ در صد است البته در برخی گروه‌ها میزان شیوع بالا‌تر است به طوری که درمعتادان تزریقی ۱۵ درصد و در زنان با رفتار پرخطر به ۵.۴درصد رسیده است.

وی از اجرای برنامه مراقبت از مادران باردار از ابتلاء به ایدز در ۱۶ دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: این برنامه به تمام دانشگاههای علوم پزشکی تسری خواهد یافت.

میزان انتقال ایدز از طریق جنسی در ایران مشابه دنیا

سیاری موارد ثبت شده ابتلاء به ایدز در کشور را ۲۸ هزار و ۶۶۳ مورد اعلام کرده و گفت: تخمین زده می‌شود که میزان موارد مبتلاء ۸۵ هزار نفر باشند و این شکاف آماری باید رفع شود.

به گفته وی راه انتقال تزریقی در کشور ۵.۴۵درصد، آمیزیشی ۸.۲۶درصد و مادر به کودک ۲.۹ درصد است.

وی بیان کرد: درگذشته می‌گفتیم راه انتقال جنسی در کشور محدود است اما در حال حاضر مشابه چیزی که در دنیا وجود دارد در ایران هم رخ می‌دهد، ما باید با رفتار پنهان مردم برخورد کنیم.

وی ادامه داد: رفتار جنسی مخفی وجود دارد، برای همین نمی‌توانیم آشکارانه در مورد آن صحبت کنیم. همچنین نیازمند چاره اندیشی آموزش وپرورش و رسانه‌ها در زمینه اطلاع رسانی هستیم.

۱۵ تا ۲۰ درصد معتادان از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کنترل زنجیره انتقال در ایران سخت‌تر است، اظهار کرد: به دلیل محدودیتهای فرهنگی نمی‌توانیم در مورد برخی مسائل به صراحت صحبت کنیم و اگر بتوانیم انتقال از طریق تزریق، جنسی و مادر به نوزاد را متوقف کنیم، هنر کرده‌ایم که البته شدنی هم است.

وی ادامه داد: باید بر روی مشاوره، آگاه سازی و تشخیص تمرکز کنیم که با راه اندازی ۱۱ آزمایشگاه تزریقی گام موثری در این رابطه برداشته‌ایم.

وی با تاکید براینکه دسترسی به لوازم و ابزار پیشگیری بین گروههای پرخطر یکی از مهم‌ترین گام‌ها در پیشگیری از ابتلاء به ایدز است تصریح کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد معتادان از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند و هر معتاد سالانه تا ۱۲ شریک دارد و هشت نوبت از سرنگ آلوده استفاده می‌کند.

وی گام دوم را در دسترس قرار دادن ابزار پیشگیری برای زنانی با رفتارهای پرخطر و شرکای جنسی آنان عنوان کرد و گفت: این مسئله‌ای است که در جامعه در مورد تبلیغ و اشاعه آن با مشکل مواجه هستیم.

هزینه درمان هر بیمار مبتلاء به ایدز سالانه دو میلیون تومان

وی در پایان با اشاره به پوشش گسترده‌ داروهای مبتلا به ایدز گفت: هر بیمار مبتلا به ایدز سالانه دو میلیون هزینه درمان دارد که اگر بیماری او مقاوم شده باشد این هزینه به ۵ تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد که ضرورت دارد افراد را تحت شناسایی و درمان به موقع قرار دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز