خبرگزاری کار ایران

آزاده با تاکید بر لزوم احیای سازمان پیشگیری از سرطان؛

پیشگیری از سرطان در کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۹۰۷

در حالی که ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها در سطح جهانی تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری هستند، اما مساله پیشگیری از سرطان در کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و برنامه جامعی برای مبارزه با سرطان نداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از بی‌توجهی به پیشگیری از سرطان در کشور بر لزوم احیای سازمان مبارزه با سرطان که سالها پیش منحل شده تاکید کرد.

پیام آزاده در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر لزوم پیشگیری از سرطان در کشور گفت: پیش از انقلاب، سازمان ملی مبارزه با سرطان داشتیم، اما این سازمان منحل شد و پس از انقلاب نیز فعالیت‌های مربوط به پیشگیری و مبارزه با سرطان در اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی با حجم زیاد بروز سرطان های مختلف در کشور و توجه به این موضوع که در آینده با مشکلات بیشتری در این زمینه مواجه خواهیم بود، لازم است سازمان ملی و یا انیستیتو ملی پیشگیری از سرطان مجدد احیا شود.

وی افزود: تمام کشورهای پیشرفته و در حال رشد این سازمان را دارند که به صورت مستقل یا وابسته به دولت به فعالیت می‌پردازند.

این متخصص سرطان با تاکید بر اینکه وجود چنین سازمانی در کشور لازم و ضروری است، افزود: بیماریهای غیرواگیر علت دو سوم مرگ و میرها هستند و سرطان نیز دومین دلیل مرگ و میر است.

آزاده افزود: هزینه‌ای که برای درمان این بیماری در ایران می‌شود، مبلغی بالغ بر ۷.۲ میلیارد دلار است. در حالی که ۴۰ تا ۵۰ درصد سرطان‌ها در سطح جهانی تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری هستند، اما مساله پیشگیری از سرطان در کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و برنامه جامعی برای مبارزه با سرطان نداریم.

وی گفت: با برنامه‌ریزی درست طی ۱۵ سال هم می‌توانیم بروز سرطان را کاهش بدهیم و هم می‌توانیم ۲۰ درصد از هزینه‌هایی که صرف درمان این بیماری می شود را کم کنیم.

این متخصص سرطان با اشاره به اینکه ما در کشور متولی و واحدی برای مبارزه با سرطان نداریم، گفت: انجمن‌های مختلفی در کشور وجود دارد که ممکن است درباره سرطان مطالعاتی داشته باشند، اما به دلیل اینکه این مطالعات تجمیع نمی‌شوند، موازی‌کاری‌های زیادی در مطالعه صورت می گیرد.

آزاده گفت: ما یک مرکز کوچک در وزارت بهداشت برای مقابله با سرطان داریم، اما مطالعات جسته و گریخته بوده و سیاستگذاری‌ها یکپارچه نیست.

وی درباره اهدافی که سازمان مبارزه با سرطان باید مورد توجه قرار دهد، گفت: بند ج ماده ۳۸ قانون برنامه توسعه کشور، وزارت بهداشت و درمان را به عنوان سیاستگذار و ناظر عالی سلامت کشور معرفی کرده است و بر اساس بند ۸ همین قانون همه موسسات و واحدهای بهداشتی در کشور که در امر بهداشت و درمان فعالیت دارند، باید زیر نظر وزارت بهداشت به فعالیت بپردازند.

وی افزود: سازمان مبارزه با سرطان باید با هدف یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر کنترل سرطان در کشور ایجاد شود و تمام تلاش این سازمان باید پیشگیری از سرطان باشد در حالی که تمام تلاش وزارتخانه، پزشکان، انجمن‌ها و همه مردم جامعه درمان سرطان است.

آزاده تاکید کرد: آنچه که در کشور درباره سرطان هزینه می‌شود، برای درمان این بیماری است در حالی که برنامه‌ریزی‌ها باید شامل برنامه‌های کنترل سرطان و فرایندهای پیشگیری، تشخیص زودهنگام سرطان، درمان مناسب، مراقبت‌های حمایتی و فرآیندهای پشتیبانی این بیماری باشد.

به گفته آزاده در کشور ما مراحل اولیه که اهمیت بیشتری دارد به دست فراموشی سپرده شده است.

وی تاکید کرد: برای مقابله و پیشگیری از سرطان نه تنها ایجاد چنین سازمانی ضروری است، بلکه باید همه سازمانها و نهادهایی که به نوعی با سلامت جامعه در ارتباط هستند با این سازمان همکاری کنند تا بتوان نتایج مناسبی را کسب کرد.

وی همچنین درباره کاهش سن ابتلا به سرطان نیز گفت: من بر اساس شواهد می‌توانم عنوان کنم که سن بروز سرطان و مرگ و میر سرطان در کشور کم نشده است.

آزاده تاکید کرد: ایران در آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در منطقه آمار پایینی دارد. مثلا در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۸۲ نفر مرگ ناشی از سرطان دارند در حالی که آمارها نشان می‌دهد در کشور ترکیه و ایالات متحده آمریکا این آمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بین ۱۴۰ تا ۱۳۰ نفراست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز