خبرگزاری کار ایران

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

تکمیل لایحه حمایت‌ حقوقی و قانونی از معلولان در دولت

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۵۹۰

امروز هشت میلیون نفر با طرح امنیت غذایی مورد حمایت قرار گرفته‌اند و در حال مطالعه برای گسترش این طرح هستیم.

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی از آماده شدن لایحه حمایت‌ حقوقی و قانونی از معلولان در دولت خبر داد و گفت: هفته‌های آتی این لایحه در مجلس مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در سخنان پیش از خطبه خود در نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه بنا دارم امروز در هفته گرامیداشت معلولان گزارشی از فعالیتهای دولت در این مورد را عرض کنم، ادامه داد: اما پیش از آن باید به این نکته اشاره کنم که به تازگی از هفته بسیج عبور کرده‌ایم و معتقدم که برای فائق آمدن بر مسائل پیچیده کشور و مسائل منطقه‌ای که پر از ناامنی و دخالت بیگانگان است همواره به روحیه‌ای بسیجی نیاز داریم.

وی ادامه داد: همین روحیه بسیجی است که کشورهای خارجی را مفتخر می‌کند که با ما بر سر مذاکره بنشینند؛ علاوه بر گرامیداشت هفته بسیج یاد شهید مدرس پایه گذار فلسفه نظام مقدس اسلامی را گرامی می‌دارم. امروز شاهدیم که با غیر اخلاقی شدن سیاست و کشتار وسیع انسان‌ها که ناشی از روابط غیراخلاقی غرب است که با عنوان منافع ملی خودشان سیاست را ابزاری برای جاه طلبی قرار داده‌اند، این مسئله که سیاست ورزی و سیاست گذاری با دین عجین شده است چه ارزشی دارد و گوهر گمشده نجات بشریت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن گرامیداشت ۱۲ آذر روز معلول اظهار کرد: برای من جالب است که این روز از سال ۱۹۹۲ در جهان گرامی داشته شده اما ما در دینمان دفاع از معلولین را به نحوی داشته‌ایم که قرآن کریم به دفاع از حق یک نابینا آیه نازل می‌کند، این نوع برخورد با حقوق معلولان کجا و حقوقی که غرب در چند سال اخیر برای معلولان در نظر گرفته است، کجا؟

ربیعی ادامه داد: خداوند ایوب نبی که دچار معلولیت بوده است و موسی کلیم که دچار لکنت بیانی بوده است را به عنوان رسولان خود برای بشریت بر می‌گزیند و این افتخار ما است که دین ما معلولیت را مسئله‌ای عادی می‌بیند و حتی رهبران خود را از میان آن‌ها بر می‌گزیند.

وی افزود: پیش از آنکه نکاتی را در زمینه اقدامات دولت برای معلولین عنوان کنم، باید بگویم که دولت تدبیر و امید برای مبارزه با نابسامانی‌هایی که وجود داشته با برنامه پیش می‌رود، امروز اعلام می‌کنم ما در هفته آتی برخورداری همه ایرانیان از دفترچه بیمه سلامت را جشن می‌گیریم. این آرزوی امام و دغدغه رهبری بود که همه مردم از دفترچه بیمه خدمات پایه سلامت بهره‌مند باشند و امروز می‌خواهیم اعلام کنیم که امام، آرزوی شما به تحقق رسید و رهبری دغدغه شما برطرف شده زیرا دیگر هیچ ایرانی فاقد دفترچه بیمه نیست.

ربیعی با اشاره به اینکه برخی از کشور‌ها در زمینه پوشش همگانی بیمه سلامت با شکست روبرو شده‌اند؛ اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما مبارزه با فقر غذایی است و رئیس جمهور دستور داده که هیچ سفره‌ای خالی از مواد غذایی مورد نیاز همچون پروتئین، ‌ویتامین و غیره نباشد؛ امروز هشت میلیون نفر با طرح امنیت غذایی مورد حمایت قرار گرفته‌اند و در حال مطالعه برای گسترش این طرح هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تاکنون دو مرحله از طرح امنیت غذایی انجام شده است؛ ادامه داد: همچنین مباحثی همچون مسکن اجتماعی برای گروههای ضعیف جامعه به طوری که با کار‌شناسی دقیق همراه باشد و به ایجاد نظام پایداری حمایتی منجر شود، نیز در برنامه‌های ما قرار دارد. لازم به ذکر است که در گذشته برخی داروخانه‌ها از پذیرش دفترچه روستایی یا تامین اجتماعی خودداری می‌کردند، اما اکنون ارزش این دفترچه‌ها افزایش پیدا کرده و اینگونه مشکلات حل شده است.

ربیعی با تاکید بر اینکه جامعه ما جامعه‌ای اخلاقی و انسانی همراه با ارزشهای دینی و ایرانی است که بر حرمت و تکریم افراد ناتوان تاکید می کند، افزود: ما نیازمند این فرهنگ هستیم که معلولان تهدید نیستند و می توانند فرصتی برای جامعه باشند. امروزه معلولان ما در دنیا قهرمان می‌شوند؛ دیروز طی بازدیدی که از نخبگان فکری معلولان داشتم، از اختراعات این افراد دیدن کردم. در شرایطی که برخی می‌خواهند در جامعه یاس ایجاد کنند، تلاش معلولان باید الگویی برای همه افراد و حتی کودکان قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: برخی معلولیت‌ها به صورت مادرزادی است و برخی نیز ژنتیکی است که با انجام طرح‌های غربالگری؛ در آینده برای پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادان معلول برنامه‌هایی را خواهیم داشت اما باید توجه کنیم که هر ساله بیش از سیصد هزار نفر به دلیل حوادثرانندگی به معلولان اضافه می‌شوند، همچنین مسائلی مانند عدم رعایت ایمنی و ایجاد آلودگی نیز معلولان ما را افزایش می‌دهد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بخشی از معلولیتهای ما نیز روحی و روانی است که باید با حمایت اجتماعی و استحکام بنیان خانواده و حمایت از کودکان و تقویت فرهنگ اسلامی با آن مقابله کنیم و تلاش کنیم که روحی با نشاط در جامعه به وجود بیاید ما باید بیش از همه جوامع به حقوق معلولان احترام بگذاریم.

ربیعی با تاکید بر گسترش مراکز خیرجمعی اظهار کرد: بسیاری از افراد برای کمک به معلولان در خانه اعلام آمادگی کرده‌اند که این مسئله با طرح توانبخشی مبتنی برخانواده که ما در بهزیستی اجرا کرده‌ایم، همخوانی دارد. در گذشته سه رویکرد دولت محور، جامعه محور و خانواده محور برای حمایت از معلولان وجود داشته که ما سعی داریم از دو رویکرد جامعه محور و خانواده محور حمایت کنیم.

وی ادامه داد: لایحه حمایت قانونی و حقوقی از معلولان در کمیسیون اجتماعی به پایان رسیده است و در هفته‌های آینده در مجلس مطرح خواهد شد. همچنین در این لایحه برای حل مشکلات معلولان از جمله اشتغال، مسکن و مادران دارای فرزند معلول برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، سازمان فنی وحرفه‌ای نیز اکنون موظف ارائه آموزش رایگان به معلولان و صندوق مهر امام رضا(ع) موظف به تسهیل اشتغال برای معلولان شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما پیشرفتهای بسیاری در زمینه معلولان داشته‌ایم اما این پیشرفت‌ها کافی نیست و باید بسته‌های حمایت‌های خود را در این زمینه افزایش دهیم؛ اکنون طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده با تحت پوشش قرار دادن شش هزار نفر هر روز در حال گسترش است؛ در حال حاضر حدود سه میلیون معلول شدید در جامعه داریم که اگر دیگر معلولیت‌ها و معلولیتهای ناشی از سالمندی را نیز به آن‌ها اضافه کنیم به حدود ده درصد جامعه می‌رسد که باید برای این مقدار پیش بینی‌های لازم را داشته باشیم.

ربیعی گفت: ما باید برای نگهداری از سالمندان در خانواده با توجه به تغییری که در خانواده به وجود آمده فکری کنیم و حمایت کنیم تا سالمندان در خانواده بمانند و به شکل طبیعی زندگی کنند همچنین در بخش ضایعه نخاعی نیز یک بیمارستان ویژه این مسئله طراحی شده که در تهران آغاز به کار می‌کند و در سه استان دیگر کشور که بیش از دیگر استان‌ها با مسئله ضایعه نخاعی روبرو هستند، طرح ایجاد یک بیمارستان ویژه را دنبال می‌کنیم.

وی در ارتباط با بحثبیمه معلولان اظهار کرد: ما امروزه در بحثبیمه‌ای بیشتر رویکرد درمانی داشته‌ایم که امیدواریم در آینده این رویکرد به سمت پیشگیری و سلامت برود تا بروز معلولیت را کاهش دهد. همچنین بودجه‌ای نیز از دولت تامین شده تا تجهیزات مورد نیاز معلولان که معطل آن بودند، تامین شود و هیچ معلولی بدون تجهیزات نماند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: با وجود فرهنگ دینی ما باید به سمتی برویم که زیست معلولان در جامعه با عزت و کرامت باشد و باید بیاموزیم که به حقوق معلولان احترام بگذاریم؛ معلولان نیز نشان دادند که می‌توانند در رشد و توسعه کشور نقش داشته باشند. امیدواریم که به لطف خدا و در سایه مقام معظم رهبری بتوانیم بخشهای حمایت اجتماعی را سامان دهیم و بانک اطلاعاتیمان را در زمینه معلولان کامل کنیم.

وی افزود: شورای عالی رفاه اکنون پس از هشت سال فعالیت خود را دوباره آغاز کرده که نیاز به زمان و برنامه ریزی دقیق دارد که به شدت بخش برنامه ریزی را انجام می‌دهیم و نهادسازی و ایجاد منابع را نیز دنبال می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز