خبرگزاری کار ایران

معاون پرستاری وزارت بهداشت:

تعرفه‌های پرستاری شناسنامه‌دار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۹۹۳

وزارت بهداشت در تلاش است که با رفع معضلاتی چون، عدم تطابق بین تعداد پرستاران با میزان مأموریت های محوله، نظام پرداخت نامتوازان، توزیع نامناسب امکانات موجود، توزیع نامناسب پرستاران در نظام سلامت و کم توجهی به پرستاران بخش خصوصی را برطرف کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: مشکل تعرفه های پرستاری حل شده و زحمات ما به نتیجه رسیده است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمد میرزابیگی در برنامه نبض که به بررسی بودجه سلامت اختصاص داشت، گفت: ملاک عملکرد تمامی مسئولان در نظام سلامت باید سیاست های کلی مقام معظم رهبری باشد و باید همگان خود را مقید به تحقق این سیاست ها دانسته و در آن جهت حرکت شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری رضایتمندی مردم را بی شک از مهمترین انتظارات مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: برای اینکه نظام سلامت کارآمدی داشته باشیم باید قطب حرکت خود را رضایتمندی مردم قرار دهیم و قطعاً رضایتمندی در سیستم پرستاری می تواند، تسریع کننده این حرکت باشد.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت در تلاش است که با رفع معضلاتی چون، عدم تطابق بین تعداد پرستاران با میزان مأموریت های محوله، نظام پرداخت نامتوازان، توزیع نامناسب امکانات موجود، توزیع نامناسب پرستاران در نظام سلامت و کم توجهی به پرستاران بخش خصوصی را برطرف کند.

وی افزود: اما مشکلی که همواره سد راه ما بود، این بود که این قوانین را به هر جا که می رساندیم در بحثبودجه و اعتبار، اجرای این قوانین متوقف می شود به طوری که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به همین دلیل ۷ سال روی زمین ماند یا در قانون ارتقاء بهره وری، وقتی نیرو استخدام می کردیم به دلیل عدم تأمین اعتبار، یا استخدام ها کامل نمی شد و یا اگر صورت می گرفت به شدت ایجاد نارضایتی می کرد و مشکلات زیادی را دامن می زد.

میرزابیگی با اشاره به نگاه عادلانه وزیر بهداشت، گفت: به رغم اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، ۷ سال بر روی زمین ماند و اجرایی نمی شد اما هم اکنون بالغ بر ۲۵۰ خدمت پرستاری در کتاب ارزش های نسبی وارد شد و از پیامدهای آن، این است که قطعاً اثر خودش را در کارانه بیمارستانها به صورت بسته های خدمتی می گذارد.

مشکل تعرفه‌های پرستاری حل شده است

وی افزود: بنده تا پیش از ورود تعرفه های پرستاری به کتاب ارزش های نسبی، به شدت منتقد این کتاب بودم ولی هم اکنون خدمات پرستاری نیز در این کتاب ثبت شده است و این ظلم است که تا زمانی که مشکل وجود داشت، موضوع را نقد می کردیم، حال که مشکل حل شده است، سکوت کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: بنده در اینجا با صدای بلند و با افتخار اعلام می کنم که مشکل تعرفه های پرستاری حل شده و زحمات ما به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: در کتاب ارزشهای نسبی، ۱۹۰ خدمت مشترک پزشک و پرستار است و ۱۱۰ خدمت نیز با صورتجلسه سازمان نظام پرستاری برای ثبت در کتاب رفت که از این میان در حال حاضر ۲۵۰ خدمت به صورت قطعی پذیرفته شده و وارد کتاب شده است.

میرزابیگی در خصوص زمان اجرای این تعرفه ها در دریافتی پرستاران، گفت: این تعرفه ها از اول آبان ۹۳ برای پرستاران لحاظ می شود و اگر به دلیل طی پروسه نرم افزاری تأخیری در پرداخت ها صورت گیرد به عنوان معوقه محسوب شده و در ماههای آتی پرداخت می شود و بودجه آن نیز پیش بینی شده است.

وی افزود: پرداخت ها مبتنی بر عملکرد می شود و مبنا، از ۲۰ درصدی که قبلاً وجود داشت به بالای ۳۰ درصد می رسد که این رقم قابل توجهی است هر چند ایده آل نیست ولی قابل ملاحظه است و درصدی از انتظارات را برآورده می کند.

تعرفه‌های پرستاری، شناسنامه‌دار می‌شود

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: نکته مهمتری که در این میان نباید آن را نادیده گرفت این است که تعرفه های پرستاری وقتی در کتاب ارزشهای نسبی قرار می گیرد، شناسنامه دار می شود و در سطح جامعه هویت پیدا می کند به این منزله که پرستار از این پس می تواند در سطح جامعه فعالیت کند و پرستاری که خدمات home care می دهد، می تواند از خدمات بیمه ای استفاده کند.

وی نوسازی و بازسازی پاویون های پرستاری را از دیگر موفقیت های بدست آمده طی روزهای اخیر برشمرد و گفت: متاسفانه برخی به بهانه قانون ارتقاء بهره وری، جایگاه های استراحت پرستاران را حذف کردند و در پی آن نیز اعتراضات بسیاری از سوی همکاران پرستار داشتیم اما در حال حاضر با اعلام وزیر بهداشت، مقرر شده است مجدداً در تمام سطح کشور و در تمامی بخش های بیمارستانی این پاویون ها دقیقاً همانند آنچه برای پزشک مقیم وجود دارد، احیاء شود.

میرزابیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر رفع فاصله شکاف پرداختی پزشکان و پرستاران گفت: این فاصله کمتر می شود ولی قطعاً پرستاران هم توقع ندارند که ضریب پرداختی به آنها معادل پزشکی باشد. به هر حال آغاز کار، شروعی خوب است و خواهش بنده این است که اجازه دهیم، این شروع مبارک اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: اتفاق بسیار خوب دیگری که افتاده است این است که هم اکنون بدهی های ما در حوزه پرستاری نزدیک به صفر شده است در حالی که چند سالی بود که بند ۸ آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره وری روی زمین مانده بود و استخدام صورت می گرفت بدون اینکه بودجه اش دیده شود و دائماً بدهی بیمارستان ها زیاد می شد و هم اینک مقرر شده است که به هیچ عنوان تا زمانی که بودجه دیده نشود، فردی وارد سیستم نشود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، یادآور شد: علاوه بر این ۳۲ برنامه برای بهبود وضعیت حوزه پرستاری و حل مشکلات در این حوزه تدوین شده است که ان شاء الله محقق خواهد شد و تمامی اینها دستاوردهای مهمی است و ما در هر صورت هر اتفاقی که بیافتد، مدافع گروه پرستاری هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز