خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

نشریات علوم پزشکی ظرفیتی برای انعکاس پیشرفت‌های کشور است

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۳۸۶

باید بتوانیم داوری ها را در این زمینه تقویت کنیم، چراکه این نشریات، نقطه قوت مناسبی در عرصه تولیدات علمی کشور محسوب می شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دومین کنگره بین المللی اخلاق نشر که در شیراز برگزار شد، تاکید کرد: نشریات علوم پزشکی کشور، ظرفیتی برای انعکاس پیشرفت های ایران به سطح دنیا هستند.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رضا ملک‌زاده که به عنوان سخنران ویژه در دومین کنگره بین المللی اخلاق نشر در شیراز حضور یافته بود، با اشاره به فعالیت ۳۲۰ مجله علوم پزشکی در کشور، گفت: از این تعداد، ۱۸۰ مورد به زبان انگلیسی هستند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد یک ساختار قوی در این زمینه، افزود: باید بتوانیم داوری ها را در این زمینه تقویت کنیم، چراکه این نشریات، نقطه قوت مناسبی در عرصه تولیدات علمی کشور محسوب می شوند.

ملک زاده تصریح کرد: در سراسر دنیا، آغاز فعالیت علمی، با افزایش نشریات، مقالات و تولیدات علمی همراه است و ایران نیز در این زمینه از سایر دنیا مستثنی نیست، به گونه‌ای که هم اکنون، بیش از نیمی از نشریات علوم پزشکی کشور در اندکس های بزرگ، ایندکس شده اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به پیشتازی ایران در میان کشورهای منطقه در عرصه نشریات علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: در این مورد در دنیا نیز، حائز رتبه هفدهم هستیم.

وی ادامه داد: سرقت ادبی، از جمله پدیده های نامطلوب عرصه نشر علوم است که منحصر به کشور ما نیست و در ایران با توجه به تصویب آئین نامه های جدید، پیگیری های جدی برای برخورد با آن در حال انجام است.

بنابر این گزارش محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در آئین آغاز به کار این کنگره با اشاره به پیشرفت هایی که در عرصه نشر علوم پزشکی در کشور، در حال انجام است، گفت: این امر با افزایش روزافزون تعداد مقالات و نشریات علمی پزشکی صورت گرفته که خطراتی را ناشی از بداخلاقی های چاپ و نشر، به همراه داشته است.

وی تصریح کرد: چاپ تکراری مقالات، سرقت‌های ادبی و داده سازی، از جمله تخلفات این حوزه بوده و با افزایش تولیدات علمی، واسطه گرانی با انگیزه های مالی، به صورت خلاف قانون وارد این عرصه شده اند.

وی تاکید کرد: در عالم پزشکی، هر پژوهشی با نیت صادقانه و کمک به نجات جان بشر صورت می گیرد و هرگونه تخلف در این زمینه، تبعات بیشتری دارد و جرم مضاعفی محسوب می شود.

ایمانیه با اشاره به لزوم برخوردهای جدی با این موضوع درعرصه علوم پزشکی، گفت: هر دروغ یا تخلفی در این حوزه، با جان انسان ها در ارتباط بوده و ضروری است که موشکافانه تر با این موضوع برخورد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزاری این کنگره را برای همفکری دست اندرکارن نشر علوم پزشکی در این زمینه مفید دانست و ابراز داشت: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، هم اکنون ۲۴نشریه پژشکی وجود دارد که از این تعداد، ۲۲مورد به زبان انگلیسی است و افزایش این تعداد، در ساماندهی بهتر و بیشتر مقالات موثر بوده است.

گفتنی است: دومین کنگره بین المللی اخلاق نشر با حضور فعالان این حوزه از سراسر دنیا در مجتمع فرهنگی آموزشی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز