خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

مهدکودک‌ها نباید به طور مستقل مربی جذب کنند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۷۷۸

سرمایه‌گذاری برای آموزش کودکان، سرمایه‌گذاری برای آینده است چراکه با آموزش صحیح می‌توان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در آینده پیشگیری کرد / یکی از دو محتوای آموزشی در نظرگرفته شده برای مهدهای کودک، یکسری کتاب‌های ۱۰ جلدی با رویکرد مفاهیم دینی برای کودکان و مربیان است.

مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک سازمان بهزیستی کشور گفت: مهدهای کودک نمی‌توانند به طور مستقل اقدام به جذب مربی کنند و حتما باید افراد موردنظر آنها، دوره‌های مورد نظر بهزیستی را طبق مقررات این سازمان بگذرانند.

آرزو ذکایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره محتوای آموزشی مهدهای کودک گفت: سازمان بهزیستی حساسیت زیادی نسبت به آموزش و مراقبت از کودکان دارد، به همین دلیل در چند سال اخیر نسبت به تشکیل کمیته‌های علمی و تعیین محتوا برای مواد آموزشی در مهدهای کودک اقداماتی انجام داده است.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌های دفتر کودکان یکسان‌سازی محتوای آموزشی در مهدهای کودک است که در این راستا ۲ محتوا تدوین و در مهدهای کودک استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از دو محتوای در نظرگرفته شده یکسری کتاب‌های ۱۳ جلدی است که ویژه کودکان و مربیان طراحی شده است به این معنی که تعدادی از آنها برای کار با کودک و تعدادی نیز برای مربیان است، محتوای دیگر یکسری کتاب‌های ۱۰ جلدی با رویکرد مفاهیم دینی برای کودکان و مربیان است.

ذکایی‌فر گفت: کتاب دیگری نیز باعنوان آموزش مهارت‌ها و آئین زندگی برای کودکان به همت همکاران ما در حوزه پیشگیری تولید شده و در مهدهای کودک آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بازنگری و ارزیابی اثربخشی محتوای آموزشی مهدهای کودک در دستور کار سازمان قرار دارد، اضافه کرد: بخشی از محتوای مورد نظر، بازنگری و نواقص برطرف شده است.

مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک با اشاره به ارزیابی اثر بخشی محتوای آموزشی مهدهای کودک گفت: برای انجام این مهم در حال انجام مطالعه هستیم و امیدوارم بتوانیم سال آینده نتایج کار را مشاهده و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در خصوص بومی‌سازی محتوای آموزشی در این مقطع اظهار کرد: از سال گذشته رویکرد به سمت بومی‌سازی محتواها بوده است و در این راستا کمیته‌های علمی نیز تشکیل شده است.

ذکایی‌فر از برگزاری جلسه امروز برای بومی‌سازی کتب آموزشی متناسب با استان‌های مختلف خبر داد و افزود: به طور خاص در کتاب کار با کودک، برای انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان از فرهنگ خاص هر منطقه استفاده خواهد شد. امیدواریم از سال آینده بتوانیم در کتاب‌ها این رویکرد را لحاظ کنیم.

مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک درباره نحوه جذب مربی در مهدهای کودک گفت: در دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها شرایط عمومی و اختصاصی برای جذب مربی لحاظ شده است که مربیان علاوه بر احراز این شرایط باید حتما دوره‌های آموزشی موردنظر آئین‌نامه سازمان بهزیستی را گذرانده و گواهی مربوطه را اخذ کنند، پس از طی این مراحل مربی می‌تواند در مهد کودک مشغول به کار شود.

وی ادامه داد: مهدهای کودک نمی‌توانند به طور مستقل اقدام به جذب مربی کنند و حتما باید افراد موردنظر آنها، دوره‌های مورد نظر بهزیستی را طبق مقررات این سازمان بگذرانند.

ذکایی‌فر بابیان اینکه آموزش کودکان خصوصا در سنین زیر ۶ سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از شکل‌گیری شخصیت کودکان در این سن اتفاق می‌افتد و سرمایه‌گذاری برای آموزش کودکان در این سن، سرمایه‌گذاری برای آینده است چراکه با آموزش صحیح در این سن می‌توان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در آینده پیشگیری کرد.

مدیرکل دفتر کودکان و مهدهای کودک ادامه داد: در ماده ۲۶ قانون تنظیم مقررات مالی دولت صدور مجوز برای تاسیس مهدهای کودک، مراکز مشاوره، مراکزسالمندان و غیره بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفته است، همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای وجود دارد که صدور مجوز و نظارت بر مهدهای کودک برعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده است، طی استفساریه‌ای که در سال‌های اخیر از ریاست جمهوری گرفته شده است، نیز بر این موضوع تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد: مراکز مهدکودک دارای تنوع هستند؛ به عنوان مثال می‌توان از روستامهدها، مهدکودک‌های نواحی حاشیه‌ای، مهدمسجد، آدینه مهد نام برد که این تنوع مراکز برای امکان برخورداری تمامی اقشار از خدمات مهدکودک بوده است.

ذکایی‌فر در ادامه افزود: سازمان بهزیستی از این مراکز حمایت می‌کند به عنوان مثال در روستا مهدها طرح یک وعده غذای گرم انجام می‌شود، همچنین در خصوص شهریه از کودکان متعلق به سه دهک پایین درآمدی جامعه حمایت یارانه‌ای می‌شود.

وی در پایان از بازنگری در طرح فراگیر رتبه‌بندی مهدهای کودک اشاره کرد و گفت: در این طرح بر اساس امتیازات کسب شده توسط مهدهای کودک میزان شهریه آنها مقرر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز