خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری در همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه؛

ایجاد طبقه متوسط برخوردار و بزرگ وظیفه دولت است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۰۹۷

در حوزه رفاه عمومی و اجتماعی نیاز به یک دیدگاه روشن، فراگیر، جامع، کاربردی و منطبق با نیازها و ارزش‌های خودمان داریم.

وزیر دادگستری گفت: دولت موظف است طبقه متوسط برخوردار و بزرگ در جامعه ایجاد کند.

به گزارش ایلنا؛ حجت الاسلام مصطفی پور محمدی در همایش ملی رفاه اجتماعی در برنامه ششم توسعه که صبح امروز در سالن ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد، بر ایجاد طبقه متوسط بزرگ برخوردار تاکید کرد و افزود: برای شکل دادن به این طبقه بزرگ به نظام تامین اجتماعی قدرتمند، فراگیر و حرفه ای نیاز داریم.

وی با بیان اینکه اگر به همه ابعاد توسعه توجه نکنیم تصریح کرد: در این صورت ما یک طبقه برخوردار بدون حدو حصر را در کنار دره های عمیق محرومیت خواهیم داشت.

وزیر دادگستری در تبیین طبقه بزرگ برخوردار گفت: در این جامعه فاصله دهک های بالا به حداقل می رسد و نه تنها دهک های پایین کم می شوند بلکه نیم دهک ها هم اهمیت پیدا می کنند.

حجت الاسلام پور محمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر صدک ها و صدک ها هم باید موضوعیت داشته باشند افزود: ما باید دقیق باشیم و اکنون که بانک اطلاعاتی شکل گرفته می توانیم متناسب با شناسایی ها، برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه کار مقدماتی خوبی در موضوع رفاه اجتماعی انجام شده و امیدوارم به جمع بندی مطلوب برسد گفت: در حوزه رفاه عمومی و اجتماعی نیاز به یک دیدگاه روشن، فراگیر، جامع، کاربردی و منطبق با نیازها و ارزش‌های خودمان داریم.

وی افزود: امیدواریم این دیدگاه در وزارتخانه گسترده تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی و عملیاتی شود.

وزیر دادگستری با قرائت یک حدیثیادآور شد: مردم به سه موضوع امنیت، عدل و رفاه محتاجند و اصلی ترین نیاز هر جامعه امنیت است و مناسبات عادلانه در جامعه نیز مهم است.

پور محمدی بیان داشت: منظور از عدالت نیز صرفاً عدالت قضایی نیست بلکه عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قضایی و داوری را شامل می شود که نیاز هر جامعه ای است.

وی گفت: این سه مورد با هم ارتباط دارند و هیچ کدام بدون دیگری محقق نمی شود چرا که امنیت بدون عدل و رفاه محقق نمی شود و عدالت نیز در محیط نا امن امکان تحقق ندارد.

وی با بیان اینکه عدالت در جامعه غیر برخوردار، عدالت فقیرانه است افزود: عدالت در چنین جامعه ای گسترش فقر را به دنبال خواهد داشت.

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: جامعه فقیر و غیر برخوردار به ناهنجاری روی می آورد به گونه ای که در چنین جامعه ای امنیت به خطر می افتد و عدالت نیز متزلزل می شود.

وی با تاکید بر اینکه منظور از رفاه و برخورداری صرفاً بعد مادی زندگی نیست تصریح کرد: منظور از رفاه فرهنگ، اخلاق، کرامت و بر جستگی های انسانی نیز هست.

سقوط اخلاقی جامعه غیربرخوردار

پور محمدی در این همایش همچنین با اشاره به اینکه در روایات دعا برای افزایش برکت در روزی توصیه شده است گفت: حتی در روایتی آمده است اگر روزی ما با برکت نباشد ما نمی توانیم نماز بخوانیم، روزه بگیریم و فرائض دینی خود را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: معنای این روایت این است که جامعه غیر برخوردار، جامعه ای است که از لحاظ اخلاقی سقوط خواهد کرد. و جامعه ای که گرفتار معاش است از لحاظ فرهنگی مشکل خواهد داشت.

وزیر دادگستری با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارتخانه ای بسیار حساس در حوزه سیاست گذاری رفاه اجتماعی و گفت: بیشترین خدمات عمومی را این وزراتخانه ارائه می دهد.

وی تاکید کرد: مقوله کار که مهمترین مقوله اجتماعی است را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدیریت و حمایت می کند و حوزه مهم تعاون نیز تحت پوشش این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه بر اساس آموزه های اسلامی کسی که بیشترین کمک را به بدگان خدا می کند نزد خداوند عزیز تر است افزود: از این جهت حوزه رفاه اجتماعی و خدمات حمایتی این وزاتخانه بسیار مهم، حساس و تاثیرگذار و دارای ارزش والاست.

وزیر دادگستری تاکید کرد: دولت تدبیر و امید دنبال توسعه است و ما باید در حوزه های فرهنگی، سیاسی و رفاهی توسعه را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به نظام برنامه ریزی برای اجرایی شدن برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه چهارم و پنجم توسعه نه تنها بخش رفاه اجتماعی اجرا نشد بلکه در اجرایی کردن کل برنامه ها هم مشکل وجود داشت.

پور محمدی افزود: بی توجهی به برنامه ریزی مشکل دیروز و امروز ماست و نباید صرفاً توجه خود را متوجه دیروز کنیم بلکه فقط باید از گذشته عبرت بگیریم.

وی تاکید کرد: برنامه ششم توسعه باید برنامه ای عملیاتی، اجرایی و قابل دسترسی باشد و فاصله بین عدم اجرا و سطح برنامه زیاد نباشد.

وزیر دادگستری گفت: ۵ سال وقت دارید که در فضای تحریم، تهدید و فشار، برنامه ریزی کنید و همه امکانات لازم را برای اجرای دقیق آن بسیج کنید.

وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی در اجرای برنامه های توسعه یادآور شد: آنچه امروز بیش از گذشته نیاز آن احساس می شود هماهنگی در اجرای برنامه هاست.

وی گفت: ما به دنبال تقسیم فقر نیستیم بلکه به دنبال ان هستیم که با عدالت و تقسیم منابع، رفاه ایجاد کنیم.

وزیر دادگستری افزود: ما باید تحریم ها را بشکنیم و حتی در این فضای تهدید و تحریم کشور را رو به جلو ببریم و به پیشرفت جامعه کمک کنیم.

پور محمدی در پایان بر لزوم تجمیع بانک های اطلاعاتی کشور تاکید کرد و افزود: وجود یک بانک اطلاعاتی جامع ظرفیت مدیریتی خوبی برای ما ایجاد خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز