خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

مرگ ۳ معلول ذهنی در آسایشگاه پاکدشت، پیچیده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۸۵۰

در این مرکز با یک پدیده فوق حاد مواجه شدیم و حتما باید بررسی‌های سم شناسی و آزمایش‌های دیگر برای بررسی علت این حادثه صورت بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور مرگ ۳ معلول ذهنی در آسایشگاه پاکدشت را مساله‌ای پیچیده عنوان کرد و گفت: باید صبر کنیم و ببینیم که این مساله پیچیده را چگونه می‌توان حل کرد.

همایون هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حادثه مسمومیت ۳۰ معلول ذهنی در مرکز نگهداری معلولان ذهنی پاکدشت که منجر به مرگ ۳ تن از این معلولان شد، گفت: درباره این حادثه، نمی‌توان یک عامل را در نظر گرفت، بلکه باید به مجموعه ای از عوامل توجه کرد.

وی تاکید کرد: سیستم ایمنی بدن این بیماران به دلیل زندگی طولانی در مراکز عمومی و چندمعلولی؛ مجموعه‌ای از عوامل را برای آسیب‌پذیر بودن فراهم می‌کند، به همین دلیل نمی‌توان عنوان کرد که علت مرگ این افراد مسمومیت غذایی است. البته یکی از علل اصلی وقوع این حادثه می‌تواند، مسمومیت غذایی باشد.

هاشمی درباره چگونگی حضور پزشک در مراکز نگهداری معلولان، گفت: ما تعداد و مدت زمان حضور پزشک در این مراکز را بر اساس تعداد بیماران در نظر می گیریم. این مرکز نیز دارای خدمات پزشکی آنکال بود، ولی پروسه مسمومیت بیماران و مرگ آنها آنقدر سریع رخ داد که حتی اگر پزشک هم حضور داشت، نمی‌توانست مداخله موثری داشته باشد چرا که مرگ این افراد خیلی فوری اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان وقوع حادثه تا زمان رسیدن اورژانس یکی از مسمومین فوت کرده و دو نفر دیگر نیز در مسیر اعزام به بیمارستان فوت کرده‌اند، افزود: در این مرکز با یک پدیده فوق حاد مواجه شدیم و حتما باید بررسی‌های سم شناسی و آزمایش‌های دیگر برای بررسی علت این حادثه صورت بگیرد.

رئیس سازمان بهزیستی درباره کمبود پرستار در مراکز نگهداری معلولان گفت: واقع مطلب این است که بهزیستی نیز شرایط نامناسب پرستاران در این مراکز را قبول دارد. اما پس از اجرای برون‌سپاری، این مراکز شرایط خود را دارند و تنها بخشی از هزینه‌های این مراکز را سازمان بهزیستی تقبل می‌کند، بخش اعظم تامین هزینه‌های این مراکز خیرمحور است، لذا هزینه‌های جاری و مالی این مراکز در شرایط سخت قرار دارد و برای بهبود این مساله باید به سمت بازرسی‌های مکرر و تخصصی کردن فعالیت‌ها و ارتقاع وضعیت معیشتی مددجویان این مراکز پیش برویم.

وی درباره چگونگی بازرسی‌های سازمان بهزیستی از این مراکز گفت: بازرسی توسط ستاد سازمان انجام می‌شود و این مرکز نیز از آذرماه تا دی‌ماه در چهار نوبت بازدید شده است.

هاشمی درباره بررسی این حادثه در پاکدشت گفت: اکنون در این مرکز نماینده تخصصی حضور دارد و معاون بهزیستی نیز مسئول پرونده است. همچنین دونفر از کارشناسان مجرب ستاد تامین در این مرکز مستقر شده‌اند تا همه امور مورد بررسی قرار بگیرد.

وی همچنین یادآور شد: آنچه در گزارش‌ها مشاهده کردیم؛ این بود که از بیمارستان‌ها گزارش شده که در منطقه پاکدشت نیز مسمومیت‌هایی شبیه مسمومیت معلولان رخ داده است، و اورژانس، بیمارانی را با همین علائم به مراکز درمانی منتقل کرده است، اما باید در این باره صبر کنیم و ببینیم که این مساله پیچیده را چگونه می‌توان حل کرد.

هاشمی در خاتمه تاکید کرد: نمونه مسمومیت معلولان در آسایشگاه پاکدشت در هیچکدام از مراکز بهزیستی تاکنون مشاهده نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز