خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون:

گسترش خدمات نوین برای بیماران در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۳۹۳

برنامه تحول انتقال خون شامل دو بخش است که بخش اول در درون سازمان انتقال خون از رگ‌دهنده تا زمانی که آزمایش‌ها، تست‌ها و فرآیندهای مختلف تهیه و کنترل کیفی، روی آن انجام می‌شود و در نهایت خون آماده تزریق به بیمار می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری برای قرار گرفتن سازمان انتقال خون در طرح تحول سلامت، تعرفه گذاری خدمات انتقال خون در حالی انجام می شود که همزمان سازمان انتقال خون، گسترش خدمات نوین برای بیماران را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایلنا، علی اکبر پورفتح الله افزود: برنامه تحول انتقال خون شامل دو بخش است که بخش اول در درون سازمان انتقال خون از رگ دهنده تا زمانی که آزمایش ها، تست ها و فرآیندهای مختلف تهیه و کنترل کیفی، روی آن انجام می شود و در نهایت خون آماده تزریق به بیمار می شود.

وی تصریح کرد: در بخش دوم شامل زمانی می شود که خون وارد بیمارستان ها می شود و آزمایش های سازگاری با بیمار و مورد مصرف در رشته های تخصصی انجام می گیرد و بیمار خون را دریافت می‌کند که پس از آن نیز باید تا مدتی پایش سلامتی بیمار انجام و گزارش ها به انتقال خون ارسال شود.

وی اضافه کرد: این مهم هنوز در بیمارستان های کشور به طور کامل اجرا نشده است و در قالب طرح مراقبت از خون در تمامی بیمارستان های کشور و مراکز درمانی اجرا می شود تا هر دو چرخه انتقال خون از کیفیت و پایش دقیقی بهره مند شود.

پورفتح اله با بیان اینکه بخش عمده ای از برنامه تحول در انتقال خون در حال اجرا است، اظهار کرد: بخش اول این مجموعه که در رابطه با چرخه انتقال خون است، آغاز شده و به زودی خدمات انتقال خون در شورای عالی بیمه و از محل بسته های سلامت تعرفه گذاری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه گذاری خدمات انتقال خون بار مالی بر مردم ندارد، گفت: نگاه ویژه ای که در تعرفه گذاری خدمات انتقال خون وجود دارد، این است که به هیچ وجه بار مالی بر مردم نداشته و تمامی هزینه های مرتبط از محل بسته های سلامت یا بیمه ها دریافت می‌شود و حتی آن فرانشیز معمول هم در این بسته دریافت نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: این مساله باعثمی شود که چرخه انتقال خون اقتصادی شده و انتقال خون بتواند وارد فرآیند های نوین شود که به نفع بیماران و ضامن سلامتی آنها است.

وی از آغاز طرح فراگیر پلاکت فرزیس در همین راستا اشاره کرد و گفت: فعالیت هایی که در دو هفته اخیر شروع کردیم، تهیه و تولید پلاکت به روش اهدا کننده فردی است به این صورت که یک فرد، تنها اهدا کننده پلاکت می شود. در این روش میزان پلاکت دریافتی ما ۶ برابر پلاکت معمولی است.

پورفتح الله افزود: در روش معمول بیمار باید ۶ واحد پلاکت از اهداکنندگان متعدد دریافت کند که می تواند عوارض و مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کند. همچنین در این روش هزینه مواد مصرفی بسیار بالا است. در گذشته کسانی که به پلاکت نیاز داشتند مجبور بودند مواد مصرفی آن را خریداری کنند که چیزی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بابت خرید مواد مصرفی و وسایل جانبی آن هزینه می دادند، اما امروزه این هزینه از بسته سلامت دریافت می شود.

وی ادامه داد: در انتقال خون استان تهران ۶ تخت ویژه پلاکت فرزیس را آماده کرده ایم که آماده ارائه خدمات به اهدا کنندگان هستند.

** چرخه انتقال خون بیمارستانی متحول می شود

پورفتح اله بخش دوم برنامه تحول انتقال خون را چرخه مصرف انتقال خون عنوان کرد و افزود: با تدوین گایدلاین ها و دستورالعمل های ملی مصرف خون؛ بخش دوم چرخه انتقال خون که در بیمارستان ها می گذرد و مصرف خون و موارد آن را شامل می شود، تحت نظارت طرح مدیریت مصرف خون قرار خواهد گرفت.

وی افزود: انتقال خون محافظ کارانه و تزریق خون مبتنی بر شواهد در رویکرد جدید مورد توجه قرار می گیرد. در این چرخه اجازه مصرف غیر منطقی خون و فرآورده های آن داده نمی شود.

وی ابراز امیدواری کرد که همپای تحول سلامت، شاهد تحول در انتقال خون نیز باشیم و همانطور که شاخص های انتقال خون در کشور، میان کشورهای در حال توسعه شاخص های رو به جلویی بوده چرخه بیمارستانی انتقال خون و مدیریت مصرف آن نیز در همین سطح در میان کشورهای منطقه پیشرفت کند.

پورفتح اله عدم توجه به ' انتقال خون خودی ' در کشور را به دلیل نبود متخصص طب انتقال خون دانست و گفت: این شیوه باید دست کم ۱۰ درصد انتقال خون بیمارستانی را به خود اختصاص دهد. وی تاکید کرد: برای بهینه سازی مصرف خون در بیمارستان ها باید در چرخه انتقال خون بیمارستانی نیروی متخصص مشاور یا متخصص طب انتقال خون حضور داشته باشد و تخصص های مرتبط با خون باید در بیمارستانها مستقر باشد تا بتواند امکانات مربوط به آن را فراهم کند.

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف خون بیمار اظهار کرد: خون خود بیمار نیز باید قبل و حین عمل مدیریت شود و درمان کم خونی بیمار قبل از عمل و قطع داروهای رقیق کننده خون مدتی قبل از عمل می تواند نیاز به خون را در حین جراحی و پس از آن کاهش دهد.

وی اضافه کرد: داروهای منقبض کننده عروق که باعثکاهش حجم خونریزی بیمار می شود، یکی دیگر از راههای کنترل خونریزی است.

وی افزود: «مدیریت خون بیمار» که ما به عنوان بخشی از بسته تحول آن را اجرا می کنیم دستاورد بزرگی در دنیا به حساب می آید.

وی ابراز امید واری کرد که با آموزش ها جامعه پزشکی، همکاری بیمارستان ها و به خصوص با ساماندهی نرم افزار مرتبط با فناوری اطلاعات که از رگ دهنده تا رگ گیرنده را مدیریت می کند و با مدیریت مصرف خون با همکاری مراکز درمانی بتوانیم مصرف خون و چرخه انتقال خون را در کشور ساماندهی کنیم.

وی تاکید کرد: تحول انتقال خون و طب انتقال خون و بالا بردن استانداردهای چرخه بیمارستانی انتقال خون از اولویت های طرح تحول انتقال خون است که با جدیت پی گیری می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز