خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان در گفت‌وگو با ایلنا:

انجمن داروسازان با ایجاد داروخانه‌های گیاهی مخالف است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۵۲۰

دارو‌ها دارای منشا گیاهی، حیوانی و شیمیایی هستند، به همین دلیل مفهومی ندارد، داروهایی که منشا گیاهی دارند در داروخانه‌های مجزا ارائه شوند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با تاکید بر اینکه انجمن داروسازان با احداثداروخانه‌های گیاهی موافق نیست گفت: این موضوع را به وزارت بهداشت نیز گفته‌ایم، اما هنوز نظر رسمی وزارت بهداشت در این باره اعلام نشده است.

حمید خیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره ایجاد داروخانه‌های گیاهی، گفت: انجمن داروسازان ایران موافق ارائه داروی گیاهی و خدمات گیاهی است، ولی اینکه این دارو‌ها در داروخانه‌های گیاهی ارائه شود، مورد تایید و قبول انجمن نیست.

وی در تشریح دلایل این موضوع، گفت: دارو‌ها دارای منشا گیاهی، حیوانی و شیمیایی هستند، به همین دلیل مفهومی ندارد، داروهایی که منشا گیاهی دارند در داروخانه‌های مجزا ارائه شوند.

خیری افزود: بالغ بر ۱۵ هزار داروخانه در کشور وجود دارد که در حال ارائه داروهای گیاهی به مردم هستند، گرچه ما فارغ التحصیل داروساز گیاهی نداریم اما داروسازان در دروه‌های آموزشی خود مباحثمربوط به داروهای گیاهی و منابع آن را آموزش دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه داروخانه‌ها براساس ضوابط خاصی تاسیس می‌شوند، گفت: داروخانه‌ها در وهله اول براساس؛ میزان جمعیت و در فاصله‌های معین احداثمی‌شوند و این مسئله مطابق آیین نامه است، حال اگر بخواهیم درکنار یک داروخانه، داروخانه‌ای گیاهی تاسیس کنیم، در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

خیری تاکید کرد: می‌توان پیش بینی کرد که داروخانه گیاهی ناگزیر به ورشکستگی است، چرا که اگر بخواهد صرفا اقلام دارویی گیاهی بفروشد، مسلما از نظر مسائل اقتصادی نمی‌تواند آن را اداره کند و در ‌‌نهایت به سمت فروش داروهای موجود در داروخانه‌های فعلی سوق پیدا می‌کند.

وی گفت: چه الزامی است که بخواهیم داروهای گیاهی را صرفا در داروخانه‌های گیاهی ارائه کنیم؛ می‌توان همین روند را ادامه داد، کما اینکه داروخانه‌های موجود هم داروهای گیاهی را ارائه کنند.

وی در باره مصرف داروهای گیاهی و تاثیر آن بر بیمار گفت: حجم کنترلی که درباره داروهای شیمیایی صورت می‌گیرد، درباره داروهای گیاهی لحاظ نمی‌شود و کمتر است. مثلا در مورد داروهای شیمیایی میزان مصرف و مواد ترکیب‌دهنده دارو کنترل می‌شوند، به طور مثال عنوان می‌کنند؛ آنتی بیوتیکی مانند آموکسی سیلین تا ۸ ساعت غلظتش در خون ماندگار است و تاثیر خود را حفظ می‌کند، به همین دلیل عنوان می‌شود هر ۸ ساعت دوز مشخصی از این دارو مصرف شود.

خیری تاکید کرد: این موضوع را درباره داروهای گیاهی نمی‌توان اندازه گیری کرد و عملا این کار مشکل است، در نتیجه حجم مصرف داروهای گیاهی برای بیماران بیشتر است. گاهی اوقات نیز شاهد مصرف غیراصولی و عوارض شدید مصرف داروهای گیاهی هستیم به همین دلیل درباره ارائه داروهای گیاهی نیز مشکلاتی وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان گفت: مسئله دیگری که در داروهای گیاهی مشاهده می‌کنیم، این است که این دارو‌ها در عطاری‌ها عرضه می‌شوند و این کار اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی گفت: اگر دارویی در داروخانه به صورت غیراصولی، دست مصرف کننده داده شود و مشکلی ایجاد کند، مصرف کننده می‌تواند به نظام پزشکی مراجعه و شکایت کند. ولی تهیه دارو از عطاری‌ها درست نیست چرا که این فرد هیچ مسئولیتی از نظر قانونی ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز