خبرگزاری کار ایران

در دیدار ربیعی با وزیر بهداشت عراق تاکید شد:

گسترش همکاری‌های ایران و عراق در زمینه دارو، ساخت بیمارستان و درمان

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۴۳۹

در حوزه بیمه‌ای، درمانی، ساخت بیمارستان و تبادل تجربیات در این حوزه‌ها می‌توانیم با کشور عراق تفاهم‌نامه‌هایی داشته باشیم.

وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و بهداشت عراق با یکدیگر دیدار و در زمینه توسعه روابط در زمینه ساخت کارخانه داروسازی از سوی ایران، انجام درمان، ساخت بیمارستان، توریسم درمانی و غیره گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی یکشنبه شب در دیدار با وزیر بهداشت عراق که در محل هتل هما برگزار شده بود، گفت: دو ملت ایران و عراق دارای سرنوشت مشترکی هستند و امیدوارم که دیدار وزیر بهداشت عراق از ایران دستاوردهای خوبی در زمینه انعقاد تفاهمنامه همکاری در زمینه مسائل دارو و درمان داشته باشد زیرا دو کشور می‌توانند همکاری‌های خود را در زمینه‌های یادشده توسعه دهند.

علی ربیعی زمینه‌های همکاری در این نشست مشترک را حول محورهای تولید دارو، تجارب بیمه‌ای، آموزش مهارت در زمینه بهداشتی و همچنین تجربه ارزشمند ایران در زمینه بهزیستی عنوان کرد.

وی توضیح داد: سازمان تامین اجتماعی که سهم عمده تولید دارو در کشور را برعهده دارد، می‌تواند تجارب ارزشمند خود را در این زمینه را در اختیار کشور عراق قرار دهد.

ربیعی با اشاره به اینکه سازمان تامین اجتماعی کارخانه تولید دارو در جمهوری آذربایجان تاسیس کرده است، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی نیز با برخی از کشورهای دیگر در خصوص ایجاد کارخانه داروسازی امضا کرده‌ایم و در زمینه تولید دارو در عراق نیرمی‌توانیم با این کشور همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی همچنین به تجارب ارزشمند ایران در زمینه اکچوئری بیمه اشاره کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای در ایران است که بیش از ۳۵ میلیون نفر را تحت پوشش دارد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان آنکه در پی تلاش‌های صورت گرفته از سوی دولت تدبیر و امید در ۱۷ ماه گذشته هم اکنون همه ایرانیان تحت پوشش بیمه درمانی قرار دارند، پیشنهاد کرد: هیات عراقی از بیمارستان میلاد سازمان تامین اجتماعی دیدن کنند تا از نزدیک با توانمندی‌های ایران در زمینه ساخت بیمارستان آشنا شوند. ایران می‌تواند تجربه خود در زمینه ساخت بیمارستان را که پیشرفت قابل توجهی نیز در این امر داشته، در اختیار عراقی‌ها قرار دهد.

ربیعی با اشاره به توانمندی ایران در زمینه مهارت آموزی، گفت: ایران در زمینه مهارتهای فنی و حرفه‌ای توانایی‌های بالایی دارد که می‌تواند این توانایی را در حوزه‌های بهداشت و درمان در اختیار شما قرار دهد.

وی در خصوص توانایی‌های سازمان بهزیستی گفت: این مجموعه از جمله دستگاه‌هایی است که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کند و کودکان بی‌سرپرست، زنان سرپرست خانوار و معلولان را پوشش می‌دهد، ایران می‌تواند تجارب ارزشمند خود در زمینه حمایت از معلولان در اختیار عراقی‌ها قرار دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار داشت: در حوزه بیمه‌ای، درمانی، ساخت بیمارستان و تبادل تجربیات در این حوزه‌ها می‌توانیم با کشور عراق تفاهم‌نامه‌هایی داشته باشیم که ملزم به برگزاری جلسات تخصصی و مشترک در این خصوص است.

وی تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد و به آن‌ها خدمات بیمه‌ای و درمانی ارائه می‌دهد لذا در این زمینه تجربیات خوبی کسب شده است که می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم.

ربیعی یادآور شد: با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی هما و قطارهای رجا و هتل‌های هما در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است می‌توانیم پکیج مناسبی را در راستای توریسم‌درمانی ارائه دهیم و بیماران عراقی با این امکانات به راحتی بتوانند در ایران از خدمات درمانی استفاده کنند.

در ادامه سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز به توریسم‌درمانی تأکید کرد و گفت: سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۳۷۰ مرکز درمانی در کشور در اختیار دارد که می‌تواند علاوه بر تبادل تجهیزات پزشکی و دارو در توریسم درمانی نیز تأثیرگذار باشد.

عدلیه حمود حسین وزیر بهداشت عراق در این دیدار دوستانه گفت: ایران و عراق می‌توانند همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف افزایش دهند.

وی توضیح داد: برخی از عراقی‌ها و ایرانی‌ها در جنوب دو کشور با یکدیگر دارای روابط نزدیک فامیلی هستند لذا دو طرف می‌توانند همکاری‌های خود را در بخش‌های دارویی و درمانی توسعه دهند و دیدار دو روزه هیات عراقی به ایران با تاکید بر همین موضوع است.

وی میزان بودجه در بخش دارو در عراق را ۱.۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این میزان ۲۰ درصد از بودجه بهداشت عراق است که باید از این میزان بخوبی بهره‌مند شویم.

وی گفت: در زمینه ثبت داروهای ایرانی با مشکل مواجه هستیم که باید این مشکلات را از پیش پای برداریم، سطح روابط دو کشور باید بیشتر ارتقا یابد.

وزیر بهداشت عراق با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه سرمایه گذاری در زمینه دارو، گفت: درهای همکاری در این زمینه باز است و شرکتهای ایرانی می‌توانند در عراق در این زمینه سرمایه گذاری کنند. تسهیلات وزارت بهداشت عراق در این زمینه وجود دارد که باید گام‌های بیشتری در این بخش برداریم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ایران کارخانه‌ای برای تولید دارو در عراق احداثکند، گفت: این کارخانه می‌تواند در جنوب عراق که امنیت بیشتری دارد احداثشود.

وی اضافه کرد: دو کشور می‌توانند در بخش‌های پرستاری، جراحی، بیماریهای قلبی و عروقی و برخی دیگر از زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند. به عنوان وزیر بهداشت عراق تاکید می‌کنم که نیازمند تخصص و توانمندی نیروهای ایرانی در زمینه دارو و درمان هستیم.

حمود حسین خواستار توسعه روابط دو کشور در زمینه تامین اجتماعی شد و گفت: این موضوع در مجلس نمایندگان عراق بررسی خواهد شد تا بتوانیم همکاری‌های خود را در این بخش نیز افزایش دهیم.

در این دیدار قرار شد نشست‌های مشترکی از سوی هیات همراه وزیر بهداشت عراق که متشکل از پزشکان متخصص بود با مسوولان ایرانی در زمینه‌های تولید دارو، توریسم درمانی، ساخت بیمارستان و برخی زمینه‌های دیگر گفت‌و‌گو کنند.

همچنین در این نشست تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گزارشی در خصوص توانمندی‌های تامین اجتماعی ارائه داد و گفت: آمادگی داریم در زمینه توریسم درمانی، محاسبات اکچوئری و تبادل دارو و تجهیزات پزشکی با عراق همکاری کنیم.

وی پیشنهاد کرد در هر سه زمینه یادشده کمیته‌های مشارکی ایجاد شود و زمینه‌های همکاری را مورد بررسی قرار دهند.

در این جلسه عدیله حمودحسینی وزیر بهداشت عراق گفت: بعضی از خانواده‌های ایرانی و عراقی در جنوب کشور ایران با هم رابطه و تعامل خوبی را دارند و سفر ما نیز به تهران در راستای ارتباط و تعامل بیشتر در حوزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر بهداشت عراق یادآور شد: یادداشت و تفاهم¬نامه‌هایی در گذشته با جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است که باید در این زمینه و فعال شدن این تفاهم نامه‌ها نیز گام‌هایی برداشته شود.

حمود حسینی در ادامه بیان کرد: تأمین دارو از مسایل بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود و در حال حاضر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از بودجه وزارت بهداشت عراق به تأمین دارو اختصاص پیدا کرده است که این مبلغ ۲۰ درصد از بودجه وزارت بهداشت را در بر می‌گیرد.
وی تصریح کرد: ما در زمینه ثبت داروهای ایرانی با مشکلات زیادی مواجه هستیم که باید جلسات تخصصی نسبت به رفع این مشکلات نیز اقدام شود.

وزیر بهداشت عراق افزود: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در زمینه تولید دارو در عراق سرمایه‌گذاری کنند و تسهیلات وزارت بهداشت عراق در این خصوص ایجاد می‌کند و از ایجاد کارخانه تولید دارو در کشور عراق استقبال می‌کنیم.
عدیله حمودحسینی بیان داشت: ما می‌توانیم در زمینه‌های دیگری از جمله پرستاری و پیراپزشکی نیز با یکدیگر تعامل داشته باشیم و پزشکان فوق تخصص جمهوری اسلامی ایران نیز تجربیات خود را در زمینه‌های تخصصی از جمله جراحی قلب و عروق در اختیار پزشکان عراقی قرار دهند.

وی با تأکید بر اینکه ما نیازمند تخصص و توانمندی‌های شما هستیم گفت: در مجلس نمایندگان عراق مصوبه تأمین اجتماعی مورد تصویب قرار گرفته و در این خصوص نیز می‌توانیم همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

وزیر بهداشت عراق گفت: این گام بزرگی است که عراق و جمهوری اسلامی ایران برداشته است و باید با صداقت و تعامل مثبت نسبت به تحقق اهداف هر دو کشور اقدام شود.

وی تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر ۷۰ درصد از مواد دارویی کشور را تأمین می‌کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز