خبرگزاری کار ایران

اقدامات ایمنی در هنگام وقوع کولاک و یخبندان

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۹۴۲

با عایق‌بندی دیوارها، درزگیری‌‌شکاف در و پنجره‌ها، پوشاندن پنجره‌ها با پلاستیک مخصوص و نصب پنجره‌های مناسب کولاک، آماده مواجهه با زمستان شوید.

در دماهای پایین، یخبندان، برف و کولاک، انتهای اندام‌های بدن مانند نوک انگشتان به دلیل دمای پایین یخ‌می‌زند که در موارد شدید می‌تواند باعثاز بین‌رفتن دائمی حس و در نهایت منجر به مرگ‌بافت و از بین‌رفتن آن اندام شود.

به گزارش ایلنا، همزمان با فراررسیدن فصل سرما و وقوع کولاک و یخبندان در بسیاری از استان‌های کشور، ضرورت توجه به نکات ایمنی و نحوه برخورد با شرایط اضطرار در این هنگام ضروری است. در ادامه به مهم ترین اقدامات توجه شود.

اقدامات ایمنی قبل از وقوع کولاک و یخبندان

- با عایق‌بندی دیوارها، درزگیری‌‌شکاف در و پنجره‌ها، پوشاندن پنجره‌ها با پلاستیک مخصوص و نصب پنجره‌های مناسب کولاک، آماده مواجهه با زمستان شوید.
- امکانات محل سکونت خود را برای فصل‌ زمستان آماده و مجهز نمایید تا در صورت مواجهه با سرما و دیگر حوادثثانویه کولاک، آمادگی مقابله داشته باشید.
- استحکام‌ بام خانه در برابر وزن‌سنگین برف یا بارش مداوم باران، و کارکرد صحیح خروج آب از ناودان‌ها را بررسی و معایب آنها را رفع‌نمایید.
- هنگام سفر در زمستان و احتمال قرار‌گرفتن در شرایط‌جوی نامناسب به جای پوشیدن لباس سنگین، چند دست لباس مناسب، راحت، سبک و گرم بپوشید.
- وسیله‌نقلیه را برای قرار‌گرفتن در شرایط نامساعد جوی، به خوبی بررسی‌نمایید.(روغن‌گیری، فیلتر هوا و سوخت، بخاری، لوله‌های‌اگزوز، ترمزها، دنده‌ها، و…)
- هنگام سفر در زمستان، به دلیل بارش و یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌‌ها لوازم و ابزار اضطراری مانند؛ زنجیر‌چرخ به همراه داشته‌باشید و حتماً در شرایط نامساعد‌جوی از آن استفاده کنید.
- تجهیزات کمکی مثل؛ نمک، زنجیر‌چرخ و پارو یا بیلچه(برای آب‌کردن‌یخ‌ جاده، سهولت‌در‌ رفت و آمد و کنار‌زدن ‌برف) را به تجهیزات زمان‌اضطراری وسیله نقلیه خود اضافه کنید.
- سوخت مورد‌نیاز‌ خودرو برای سفر را به اندازه‌ کافی تأمین نمایید، قطع‌سوخت در شرایط ‌اضطراری و عدم ‌دسترسی ‌آسان به سوخت‌ مناسب، باعثمشکلاتی برای شما خواهد شد.
- برای جلوگیری از یخ ‌زدگی لوله‌های‌آب، یک‌ماده‌عایق یا چند لایه روزنامه را به دور لوله‌ها بپیچید.

اقدامات ایمنی حین ‌و پس از وقوع‌ کولاک و یخبندان

- وقتی از چراغ‌نفتی استفاده‌ می کنید، هواکش را روشن بگذارید تا گاز‌سمی در اتاق نماند.
- برای حفظ ‌ایمنی، در بیرون از محیط اتاق در چراغ نفتی، نفت بریزید و چراغ را حتماً با فاصله مناسب از اجسام قابل اشتعال قرار‌دهید.
- وقتی برف‌ها را پارو می‌نمایید، زیاد تقلا نکنید، چون این کار باعثفشار به قلب و حمله‌قلبی می‌‌‌شود، اگر پارو کردن برف‌ها ضرورت‌دارد، قبل از شروع برای آمادگی لازم بدن حتماً حرکات ‌‌‌‌نرمشی انجام‌دهید.
- برای حفظ سلامتی خود به طور منظم غذاهای مقوی بخورید و مایعات‌بدون‌کافئین گرم زیاد بنوشید.
- در بیرون از منزل، برای حفظ سلامت و جلوگیری از ورود هوای سرد به ریه‌ها، دهانتان را بپوشانید.
- اگر لباس‌هایتان خیس‌شد، برای حفظ سلامت خود آنها را عوض نمایید.
- کرخت‌شدن و رنگ‌‌پریدگی در قسمت انتهایی انگشت‌ها، شصت‌پا، نرمه‌گوش و نوک‌بینی و علایم افت‌شدید‌ دمای بدن و لرزش غیر‌قابل ‌کنترل اعضاء، عدم ‌‌‌‌انسجام فکری و رفتاری، بریده‌‌ بریده‌حرف‌زدن، کسالت و خستگی از علایم سرمازدگی است.
- مصدوم سرمازده را به مکان‌ گرم انتقال‌‌دهید، لباس‌های خیس را از تنش بیرون‌آورید، به او پتو بپوشانید، اگر هوشیار ‌است نوشیدنی‌های گرم و بدون‌کافئین به وی بخورانید، فوراً به وی کمک‌های پزشکی ارائه دهید.
- در شرایط نامساعد جوی در صورت ضرورت به رانندگی، برنامه‌ی سفر را حتماً با دیگران در میان بگذارید، برای حفظ ایمنی‌خود در جاده‌‌اصلی رانندگی کنید و از مسیرمیان‌برها استفاده نکنید.
- در صورت توقف ناگهانی در جاده و شرایط بحرانی کولاک هوا با پلس راه و ندای امداد(۱۱۲و ۱۱۰) تماس‌بگیرید و شرایط و موقعیت دقیق خود را گزارش دهید.
- برای حفظ ‌ایمنی در شرایط نامطلوب و بارش‌شدید از خودرو خارج‌نشوید و پیاده در برف به راه نیفتید.
- هنگام بارش برف، تشخیص‌فاصله‌ها واقعی نیستند، و یک‌فاصله از دید‌ ما نزدیک، اما در عمل یک پیاده‌روی طولانی در برف‌‌‌عمیق است، با درایت و دقت بهترین کار را انجام دهید.
- اگر در راه‌ ماندید و ناچار به ماندن ‌در‌خودرو هستید، برای این که گرم بمانید بخاری و موتور خودرو را هر یک ساعت، حدود ده‌دقیقه روشن کنید.
- اگر شرایط‌جوی نامطلوب و ماندن در بین‌راه خطرساز است، خودرو خود را رها کرده و پیاده به راه بیفتید، البته به شرطی که کولاک و بوران از شما عبور کرده باشد.

آسیب های ناشی از سرما

سرمازدگی

- در دماهای پایین، یخبندان، برف و کولاک، انتهای اندام‌های بدن مانند نوک انگشتان به دلیل دمای پایین یخ‌می‌زند که در موارد شدید می‌تواند باعثاز بین‌رفتن دائمی حس و در نهایت منجر به مرگ‌بافت و از بین‌رفتن آن اندام شود.

علایم سرمازدگی
- از مهم‌ترین علایم سرمازدگی؛ احساس‌ گزگز، سوزش یا درد، سردی‌پوست، رنگ‌پریدگی و بی‌حسی، پوست‌‌براق و تغییر رنگ دادن پوست به رنگ سفید و سپس لکه‌لکه و در نهایت آبی و تیره شدن(به دلیل نرسیدن خون) آن می‌باشد.

هنگام بهبودی در سرمازدگی پوست قرمز، گرم، دردناک و تاول‌دار می‌‌گردد و در صورت از بین رفتن بافت، پوست سیاه می‌شود.

اقدامات اولیه در سرمازدگی

- ابتدا مصدوم را به یک مکان گرم منتقل کنید، دستکش، حلقه و زیورآلات و لباس‌های تنگ مصدوم را به سرعت بیرون آورید.
- عضو سرمازده را زیر بغل خود مصدوم قرار دهید یا بین دست‌های خود بگیرید تا گرم شود.
- به هیچ وجه عضو سرمازده را مالش ندهید(خطر آسیب بیشتر به عضو)
- برای بهبودی‌سریع، عضو را به سرعت گرم نکنید و آن را روی منبع حرارتی قرار ندهید.
- آب گرم با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد فراهم نموده، اندام را در آن بگذارید سپس آن را خشک کرده، بانداژ کنید.(لای انگشت‌ها گاز استریل بگذارید)
- اندام آسیب دیده را بالا نگه‌‌دارید تا تورم آن کم‌شود، برای کاهش‌درد به مصدوم‌هوشیار مسکن بدهید.
- مصدوم را به سرعت به مرکز درمانی انتقال دهید.

هایپوترمی کاهش دمای بدن به زیر ۳۵ درجه سانتیگراد است، از عمده دلائل بروز هایپوترمی شنا‌کردن در آب‌های سرد، قرار‌گرفتن به مدت طولانی در هوای‌سرد یا ماندن در خانه¬ای با دمای‌پایین در سالخوردگان و نوزادانی که در هوای سرد پوشش‌کافی و مناسب نداشته‌اند، در معرض این عارضه قرار‌دارند.
- در مصدوم‌ سرمازده علائم؛ لرز، سردی، رنگ‌پریدگی و خشکی پوست، خواب‌آلودگی، اختلال در هوشیاری، بی‌تفاوتی و رفتارهای غیر منطقی دیده می‌شود.
- تنفس مصدوم‌سرمازده کُند و سطحی، نبض کُند و ضعیف، و در نهایت احتمال ایست‌قلبی مصدوم وجود دارد.

اقدامات ضروری برای مصدوم‌دچار‌سرمازدگی
- به سرعت لباس‌های خیس را از تن مصدوم بیرون آورید، لباس گرم و خشک به وی بپوشانید.
- اگر فرد جوان است با آب ۴۰ درجه سانتیگراد دوش بگیرد، اما در افراد مسن توصیه نمی‌شود چون گرمای ناگهانی، جریان خون پوست را زیاد کرده ولی خون‌رسانی به مغز و قلب فرد کُند می‌گردد.
- مصدوم را در رختخواب یا جای گرم بخوابانید و به او مایعات‌گرم، سوپ یا غذاهای‌پرانرژی مانند شکلات بدهید تا گرم شود.
- مصدوم را در تماس مستقیم با منبع‌گرمایی قرار ندهید چون این حرارت می¬تواند باعثسوختگی‌‌اندام وی شود.
- اگر در کوهستان هستید، مصدوم را درون کیسه‌خواب قرار‌دهید یا در صورت امکان بدن مصدوم را با بدن خود گرم‌کنید، او را کاملاً بپوشانید و به داخل پناهگاه انتقال دهید.
- فرد را به آرامی جا به‌جا کنید، چون ممکن است در موارد شدید، انجام یک حرکت موجب ایست قلبی وی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز