خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم ساری با انتقاد از اجرای طرح پزشک خانواده؛

حق انتخاب پزشک را از بیمار سلب کرده‌اند

کد خبر : ۲۴۳۳۴۷

این طرح نارضایتی زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است. اگر این طرح آنقدر ایراد دارد که به موجودی ناقص الخلقه تشبیه می‌شود چه اصراری وجود دارد که اجرای این طرح در این استان ادامه داشته باشد؟

نماینده مردم ساری با انتقاد از نحوه اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده برای مردم، چرا باید اجرای این طرح ادامه داشته باشد؟

محمد دامادی در گفت‌و‌گو با ایلنا افزود: روز اول که خانم دستجردی برای اجرای طرح پزشک خانواده به مازندران سفر کردند تا از طریق ویدئو کنفرانس این طرح را آغاز کنند، از آن به عنوان طرح ملی نام بردند. طرحی که بعد از گذشت دوسال از اجرای آن نه تنها در سایز استان‌های کشور اجرایی نشده، بلکه تقلیل جایگاه داده و از آن به عنوان طرح پایلوت نام برده می‌شود.

وی افزود: فضای دولت دهم به گونه‌ای بود که به اجبار پزشکان را وادار به حضور در این طرح کردند و باز هم با وجود کمبود نیروی انسانی و تجهیزات لازم آن‌ها را مجبور کردند که بسته‌های سلامت را به مردم ارائه کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه صدای منتقدان و مخالفان طرح شنیده نمی‌شد، افزود: منتقدان کسانی بودند که عنوان می‌کردند این طرح ایرادات زیادی دارد که قبل از اجرایی شدن باید رفع شود، اما با ملی اعلام کردن طرح فضایی را ایجاد کردند که منتقدان جایی برای بیان سخنان خود نداشتند.

وی افزود: بعد از گذشت دو سال از اجرای طرح پزشک خانواده امروز شاهد این هستیم که وزیر بهداشت این طرح را موجودی ناقص الخلقه می‌نامد و عنوان می‌کند که این طرح به عنوان طرحی آزمایشی در دو استان در حال اجرا است.

دامادی با اشاره به تبلیغات گسترده‌ای که در زمان اجرای این طرح از سوی مسئولان دولت دهم انجام شد، عنوان کرد: الان در دو استان مازندران و فارس وضعیت به گونه ای است، که قوانین پزشکی در آنجا با سایر استان‌ها تفاوت‌هایی دارد که مردم و پزشکان را سردرگم کرده است.

این نماینده مجلس گفت: در استان‌های شمالی به دلیل فاصله کم بین شهر و روستا، مردم براحتی از روستا به شهر می آیند و به پزشک مراجعه می‌کنند. اما با اجرای این طرح حق انتخاب پزشک از مردم سلب شده است. در حالی که مراجعه به پزشک امین و مورود اعتماد کوچک‌ترین حقی است که یک مریض خواستار رعایت آن است.

نماینده مردم ساری گفت: پیش از اجرای طرح پزشک خانواده در این استان، مردم به پزشک خود مراجعه می‌کردند و نزد آن پزشک پرونده داشتند و همه امراضشان نیز در این پرونده مشخص بود، اما امروز با اجرای طرح پزشک خانواده در مازندران مردم حق ندارند، به پزشک‌شان مراجعه کنند.

وی افزود: همچنین قراردادهای بیمه‌ای پزشکان نیز به طور کامل لغو شد، عملا حق نسخه نویسی در دفتر چه‌های بیمه از پزشکان سلب شد و مهر نظام پزشکی آن‌ها نیز بلا استفاده شد و مشکلات این طرح دامان پزشکان این استان را گرفت.

دامادی تاکید کرد: من درباره مشکلات شهرستان ساری سخن می‌گویم و شما حدیثمفصل از این موضوع بخوانید که در استانی به پهنای استان مازندران و حجم بالای جمعیت شهری و روستایی چه سردرگمی عظیمی بین مردم ایجاد شده است.

نماینده مردم ساری با اشاره به اینکه ما از نظر تجهیزات پزشکی نیز با مشکل مواجه هستیم و بیمارستان‌های این استان اکثرا مربوط به قبل از انقلاب است، گفت: چندی پیش از یک کلنیک در ساری بازدید کردیم، مردم از آمل و نور به این کلنیک مراجعه می‌کنند، چرا که نمونه آن در استان وجود ندارد. حجم مریض در این کلنیک به حدی است که مردم ساعت‌ها برای ملاقات پزشک معطل می‌شوند و من بار‌ها شاهد این بوده‌ام که زنان با خود بافتنی می‌آورند تا کمتر گذر زمان را حس کنند. حال فکر کنید که این مراجعین نتوانند از خدمات پزشکی به دلیل اجرای طرح پزشک خانواده استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه این‌ها مشتی نمونه خروار است، افزود: مشکلاتی که این طرح در استان داشته، باید آسیب‌شناسی شود. این طرح نارضایتی زیادی را در بین مردم ایجاد کرده است. درخواست ما این است که اگر این طرح خوب است چرا در کل کشور اجرا نمی‌شود؟ اگر این طرح آنقدر ایراد دارد که به موجودی ناقص الخلقه تشبیه می‌شود چه اصراری وجود دارد که اجرای این طرح در این استان ادامه داشته باشد؟

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز