خبرگزاری کار ایران

درخواست رئیس نظام پزشکی ساری از وزارت بهداشت؛

با بررسی طرح پزشک خانواده مردم را از بلاتکلیفی نجات دهید

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۰۱۶

آنقدر این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفت که در نهایت برخی استان‌ها به صورت هوشمندانه از اجرای این طرح سرباز زدند و آن را اجرا نکردند.

رئیس نظام پزشکی ساری ضمن بر شمردن مشکلات اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران گفت: بهتر است؛ کارشناسانی از سوی وزارت بهداشت و مجلس اجرای این طرح را در استان‌های فارس و مازندران بررسی کنند، تا ایرادات طرح رفع یا در صورت لزوم اجرای آن متوقف شود.

مجیدرضا شیخ رضایی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه مردم باید از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند، گفت: طرح پزشک خانواده گرچه خوب است اما با مشکلاتی مواجه شده که خوبی‌های طرح را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره اینکه طرح پزشک خانواده مربوط به دولت قبل است که به دولت یازدهم به ارثرسیده است، افزود: به نظر می‌آید؛ در دولت قبل، برنامه راهبردی برای اجرای این طرح وجود نداشته، به همین دلیل مشخص نبود که این طرح قرار است؛ چند ساله به نتیجه برسد و نهایی شود.

وی افزود: آنقدر این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفت که در نهایت برخی استانها به صورت هوشمندانه از اجرای این طرح سرباز زدند و آن را اجرا نکردند.

شیخ‌رضایی با اشاره به اینکه مشکلات طرح پزشک خانواده در دولت قبلی رفع نشد و این طرح با تمام مشکلاتش به دولت تدبیر و امید رسید، افزود: دولت فعلی نیز به درستی عنوان کرده است که حداقل اجرایی شدن این طرح بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد تا در کل کشور اجرایی شود.

رئیس نظام پزشکی ساری افزود: در استان مازندران زیرساخت‌های مناسبی برای اجرای طرح در نظر نگرفته بودند به همین دلیل این طرح به صورت نارس آغاز شد و هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید؛ وزارت بهداشت درصدد است، این طرح تا پیش از بررسی در سایر استان‌ها اجرا نشود چرا که هزینه‌های اجرای این طرح با این شرایط بسیار زیاد است و کارآیی کمی دارد، افزود: به همین دلیل عنوان کردند که شهر های زیر ۵۰ هزار نفر را وارد این طرح کرده‌اند و در حاشیه شهرهای بزرگ نیز مراکز آسیب پذیر را می‌خواهند، وارد این طرح کنند.

رئیس نظام پزشکی ساری با اشاره به اینکه در مازندران بیش از ۴۰۰ نفر از پزشکان بخش خصوصی وارد این طرح شدند، افزود: پزشکان بخش دولتی در مراکز بهداشت و درمانی شهری که به عنوان مراکز مجری شناخته می‌شوند، فعالیت می‌کنند. در حقیقت همان فعالیت‌های پزشک روستا را دنبال می‌کنند. اما توزیع پزشکان در شهر یکسان نیست و در برخی نقاط توزیع پزشک کم و در برخی نقاط بیشتر است.

شیخ رضایی گفت: گرچه در استان مازندران بیمه‌ها همکاری خوبی برای اجرای طرح داشته‌اند، اما برخی از پزشکانی که وارد این طرح نشدند، به دلیل قطع قرارداد بیمه‌گر با آنها به مشکل برخورده‌اند. به همین دلیل مریض این پزشکان نیز با مشکل مواجه شده‌اند.

وی افزود: با توجه به نسخه ۰۲ برنامه پزشک خانواده، پزشکان خانواده موظف هستند؛ تعداد ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ بیمار را تحت پوشش قرار دهند که بر اساس این تعداد به آنها سرانه داده می‌شود اما به دلیل اینکه در مازندران این پوشش کامل نشد، این عدد را به ۳ هزار نفر رساندند اما سرانه آن پرداخت نمی‌شود.

وی گفت: ساعات کاری پزشکان نیز مشکل دیگری بود که با آن مواجه بودیم. هنوز مراکز شبانه روزی این طرح راه اندازی نشده و تکلیف بیمار و پزشک در شب مشخص نیست. شکایت‌هایی مطرح شد؛ مبنی بر اینکه پزشکان بعد از ساعت ۸ شب از بیمار ویزیت دریافت می کردند که این موضوع به سرعت مورد پیگیری قرار گرفت تا تخلفی صورت نگیرد.

شیخ رضایی گفت: قرار بر این بود که سامانه الکترونیکی مناسبی برای این طرح در نظر گرفته شود که هنوز بعد از گذشت دو سال این سامانه طراحی نشده است. قرار بود؛ اطلاعات بیمار آنلاین وارد سامانه شود و به مرور زمان به روز شود اما سامانه‌ای برای این طرح در نظر گرفته نشد.

رئیس نظام پزشکی شهرستان ساری افزود: مشکل دیگر این بود که با وجود اینکه هر فرد می‌تواند سه بار پزشک خود را در این طرح تغییر دهد، اما این اختیار از مردم گرفته شد و افراد حق انتخاب پزشک را ندارند.

شیخ‌رضایی با اشاره به اینکه ما به نوع اجرای طرح در استان مازندران انتقاد داریم، افزود: گرچه این طرح فواید زیادی برای برخی مردم و پزشکان داشته است، اما مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. قرار نبود که مازندران و فارس به عنوان پایلوت این طرح را اجرا کنند، حالا که مسئولین وزارتخانه این موضوع را عنوان می کنند باید این نکته را بدانند که اجرای طرح پایلوت شرایطی دارد.

وی افزود: باید بررسی شود که طرح موفق بوده یا خیر. اگر موفق نبود باید طرح متوقف شود تا بررسی های لازم صورت گرفته و ایرادات طرح رفع شود. اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

شیخ‌رضایی تصریح کرد: درخواست ما این است که وزارت بهداشت تصمیم مناسبی برای این طرح بگیرد. به نظر می‌رسد؛ وزارت خانه هم بلاتکلیف است و نمی‌داند درباره این طرح باید چه اقدامی انجام دهد. پیشنهاد ما این است که چند تیم کارشناسی برای ارزیابی این طرح به استان‌های فارس و مازندران اعزام شوند.

وی افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز باید بررسی این طرح را در دستور کار قرار دهند تا مشخص شود آیا اجرای این طرح فایده ای دارد؟ لازم است مردم از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز