خبرگزاری کار ایران

ربیعی:

سیاست‌گذاری‌های حوزه دارو باید بازنگری شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۳۶۲

با توجه به جنبه اجتماعی پدیده داروسازی باید تاکید کنم که امروز پدیده صنعت دارو اولویت شاخه اجتماعی و حوزه بهداشت و سلامت است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر بازنگری بر سیاست‌گذاری‌های حوزه دارو تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی امروز(سه شنبه) در همایش توسعه صادرات و صنایع دارویی گفت: صنعت دارو جزو سه صنعت سودآور دنیا شده است و امروز صنعت ژنریک نیز یکی از صنایع در حال رشد و شناخته شده است. طبق آمار کل هزینه‌های سلامت ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار و سرانه دارو ۹۵۰ دلار است.

وی همچنین گفت: ارزش بازار دارویی دنیا در سال ۲۰۱۴ به میزان هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار بوده که رقم قابل توجهی است و از این میزان مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار سرانه مصرف دارو بوده است.

ربیعی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بازار دارویی در کشور ما از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۱۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ رسیده که نشان می‌دهد، سیاست‌گذاری‌های حوزه دارو باید بازنگری شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری حوزه دارو از دو جهت دارای اهمیت است؛ افزود: اول ارتباط آن با سیاست اجتماعی و رفاهی دولت و دوم ارتباط ‌آن با حوزه اشتغال از اهمیت خاصی برخوردار است.

ربیعی تاکید کرد: با توجه به جنبه اجتماعی پدیده داروسازی باید تاکید کنم که امروز پدیده صنعت دارو اولویت شاخه اجتماعی و حوزه بهداشت و سلامت است.

وی افزود: در زمانی ما طبیب و حبیب را در کنار هم قرار می‌دادیم و در فرهنگ عامیانه طبیب را فراتر از یک شغل و به عنوان محرم زندگی می‌دانستیم اما این مفهوم امروزه شاهد تغییرات زیادی بوده و با بیزینس و تجارت عجین شده و در حال تغییر است.

ربیعی ادامه داد: حوزه دارو و صنعت دارو ذیل مفهوم طبابت قرار می‌گیرد و متاسفانه نوک پیکان تغییر مفهوم طبابت از دارو شروع شده است. اقتصادی کردن حوزه صنعت دارو اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد، حوزه اخلاقی سلامت را بیشتر به سمت تجاری شدن سوق می‌دهد.

وی گفت: ‌ امروز مفهوم بیمار به عنوان فرد نیازمند به دارو به مشتری تغییر یافته است، این مساله از یک امر اجتماعی و علمی در چند دهه اخیر به سمت اقتصادی شدن در حال تغییر است و در دنیایی که بحثمشتری و جذب مشتری مطرح می‌شود، زد و خورد پنهان و پشت پرده واردات و تولید نیز مطرح می‌شود، در نتیجه نیاز داریم که با سیاست‌گذاری‌های درست این نگاه را تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته این مساله شتاب بیشتری گرفته است. باید در رسالت اجتماعی در این حوزه پافشاری شود و سیاست‌گذاری ما به گونه ای باشد که توازن تولید و مصرف رعایت شود.

ربیعی با تاکید بر همه جانبه‌نگری در سیاست‌گذاری‌ها گفت: باید منافع همه درحوزه سلامت مورد توجه قرار بگیرد و نباید نگاه تک بعدی داشت.

وی با اشاره به افزایش نیازهای القایی از سوی ویزیتورها گفت: اگر این ساختار اصلاح نشود و اخلاق را رعایت نکنیم، کاری پیش نمی‌رود. حمایت از تولید باید در قلب سیاست‌ها قرار بگیرد. فکر می‌کنم مساله ژنریک و توجه به صادرات یکی از مهمترین این حمایت‌هاست. از سوی دیگر ما باید به عنوان وزارتخانه‌ای که سهم بزرگی در تولید دارد، بتوانیم کمک مناسبی به صنعت کنیم. رشد بخش خصوصی در این صنعت می‌تواند کمک زیادی به پیشرفت صادرات کند. امیدوارم که حرکت شما نیز به زندگی بهتر مردم کمک کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز