خبرگزاری کار ایران

در گفت‌‌وگو با ایلنا اعلام شد:

تنها ۲۰ درصد پزشکان از اجرای طرح پزشک خانواده رضایت دارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۳۴۷

انتخاب روش درمان حق مردم است، اما متاسفانه با اجرای این طرح این اختیار از آنها سلب شده است / همه پزشکان در این طرح درگیر درمان شده‌اند و بحثپیشگیری مغفول مانده است.

رییس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از پزشکان حاضر در طرح پزشک خانواده گفت: این نظر سنجی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده، نشان می‌دهد؛ ۲۰ درصد پزشکان از اجرای طرح رضایت داشتند، ۳۵ درصد کاملا مخالف اجرای طرح بودند و مابقی از نوع اجرای طرح نارضایتی داشتند.

سروش مردانی در گفت‌و‌گوبا ایلنا درباره مشکلات طرح اجرای پزشک خانواده در شیراز گفت: این مشکلات آنقدر بزرگ و مهم است که بار‌ها به آن اشاره شده است. حتی شاهد بودیم که خود وزیر بهداشت در صحبت‌هایی عنوان کردند؛ مهم‌ترین کاری که در دوره وزارتشان انجام دادند؛ این بوده که جلوی نشر این طرح را گرفته است.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل طرح این است که از کار کار‌شناسی مناسبی برخوردار نیست. آنقدر کار‌شناسی طرح ضعیف است که به نظر می‌رسد، یک دفعه و یک شبه خلق شده است.

مردانی افزود: خلق الساعه بودن این طرح در اجرای آن نیز مشخص است، آنجا که یک شبه قرارداد بیمه پزشکان را لغو کردند و هیچ آمادگی به مریض و یا پزشک ندادند.

وی با اشاره به گذشت بیش از ۲ سال از اجرای طرح پزشک خانواده، گفت: حدود ۷ هزار پزشک متخصص در شیراز وجود دارد که ۲ هزار نفر از آنها در طرح فعال هستند. نظرسنجی که از سوی خود دانشگاه علوم پزشکی شیراز از این پزشکان انجام شده، نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از پزشکان از اجرای طرح رضایت داشتند، ۳۵ درصد کاملا مخالف اجرای طرح بودند و مابقی از نوع اجرای طرح نارضایتی داشتند.

رییس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس افزود: قرار بود؛ طرح پزشک خانواده در بخش پیشگیری نیز فعال باشد، اما همه پزشکان در این طرح درگیر درمان شده‌اند و بحثپیشگیری مغفول مانده است.

وی افزود: پزشکان عمومی پزشکان شریفی هستند و به حداقل‌ها رضایت دارند، اما با اجرای این طرح و اجبار برخی گروه‌های پزشکی برای پیوستن به طرح با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

مردانی افزود: برخی از پزشکان تنها می‌توانستند در یک شیفت با طرح همکار کنند و به همین دلیل ما برای اجرای طرح با کمبود پزشک مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید پاسخ دهند که بالاخره کی اجرای این طرح به صورت آزمایشی تمام می‌شود، گفت: انتخاب روش درمان حق مردم است، اما متاسفانه با اجرای این طرح این اختیار از آنها سلب شده است.

وی تاکید کرد: در ماه‌های اخیر زیاد این خبر را شنیده‌ایم که طرحی که با عنوان پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران اجرای می‌شود، شباهتی به طرح پزشک خانواده ندارد. چه زمانی قرار است این موجود ناقص الخلقه جمع‌آوری شود یا اصلاح اساسی بر آن صورت بگیرد؟

رییس شورای هماهنگی پزشکان عمومی استان فارس گفت: تنها راهکاری که برای این موضوع می‌توان در نظر گرفت، این است که اختیار استفاده از طرح به مردم واگذار شود، تعداد کار‌شناسان بهداشتی بیشتر شود و اقدامات درمانی زیر نظر پزشک دوره دیده انجام و از طریق ارحاع به پزشک متخصص، کار دنبال شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز