خبرگزاری کار ایران

معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

۵۰ درصد ضایعات نخاعی ناشی از حوادثرانندگی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۹۶۱

این مشکل هزینه‌های بالای روانی برای فرد، خانواده و جامعه و هزینه‌های بالای اقتصادی نیز برای افراد، سازمان بهزیستی و سیستم درمانی کشور در بر دارد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی گفت: ۵۰ درصد وقوع ضایعات نخاعی و به‌ ویژه قطع نخاع در کشور ناشی از تصادفات رانندگی است.

مینو رفیع در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از سوانح رانندگی این سازمان گفت: تمرکز سازمان بهزیستی به عنوان سازمانی که پیشگیری از معلولیت‌ها، آموزش مهارت‌های زندگی و ارتقا سلامت روان را برعهده دارد، برروی مباحثرفتاری مرتبط با تصادف‌ها تمرکز دارد.

وی تصریح کرد: سه عنصر به عنوان عوامل اصلی تصادفات شناخته شده است که شامل عوامل جاده‌ای، عوامل مربوط به خودرو و عوامل انسانی است.

وی با بیان اینکه آنچه در حوزه تخصص و وظابف بهزیستی است، مربوط به مباحثرفتاری و انسانی است؛ ادامه داد: در حوزه رفتاری این نکته مورد توجه است که افراد به دلیل نداشتن برخی مهارت‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند که یکی از این موارد کنترل خشم است.

رفیعی خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری افراد در زمان خشم مشکل می‌شود که این مساله در زمان رانندگی بسیار مهم است بدین معنی که هنگام رانندگی تصمیم‌گیری در زمان مناسب بسیار مهم است و گاهی رانندگان در زمان رانندگی به دلیل سبقت گرفتن دیگر رانندگان یا به دلیل اینکه قصد دارند، رفتار دیگر رانندگان را کنترل کنند؛ خشمگین شده و شروع به مقابله با آنان کرده و این آغاز رفتارهای خطرناکی است که منجر به سوانح رانندگی می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت احترام به ارزش‌ها در پیشگیری از وقوع حوادثرانندگی تصریح کرد: باید به قوانین به عنوان ارزش‌های جامعه احترام گذاشته شود و همچنین احساس مسئولیت نسبت به سلامتی خود و دیگران ارزشی است که باید در زمان رانندگی مورد توجه قرار گیرد.

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار کرد: در بحثپیشگیری از تصادفات رانندگی علاوه بر آموزش قوانین به افراد که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود، باید درخصوص این مساله که چرا مردم با وجود آگاهی از قوانین آنها را رعایت نمی‌کنند، نیز باید فکر شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد وقوع ضایعات نخاعی و به‌ویژه قطع نخاع در کشور ناشی از تصادفات رانندگی است، گفت: این مشکل هزینه‌های بالای روانی برای فرد، خانواده و جامعه و هزینه‌های بالای اقتصادی نیز برای افراد، سازمان بهزیستی و سیستم درمانی کشور در بر دارد.

رفیعی در توضیح این مطلب افزود: به دلیل همین معضلات سازمان بهزیستی وارد بحثپیشگیری از تصادف‌های رانندگی شده و برنامه‌ای دراز مدت نیز برای این مهم در نظر گرفته است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها ادامه داد: بخش کوچکی از این برنامه به صورت کمپین نوروزی پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از سوانح رانندگی از ۲۷ اسفند ماه و در ۱۰ استان پرتردد کشور در تعطیلات نوروز همچون استان‌های تهران، البرز، مازنداران و خراسان رضوی آغاز خواهد شد.

وی در خصوص برنامه‌های این کمپین گفت: در مبادی ورودی و خروجی شهرهای بزرگ تیم‌هایی متشکل از NGO‌ها مستقر شده، پکیج‌هایی با محتوای آگاه‌سازی را به مردم می‌دهند. همچنین بیلبوردهایی با شعارهای هشداردهنده با محتوای دعوت به رانندگی به آرامش، پرهیز از پرخاشگری در زمان رانندگی و انجام تصمیم‌گیری‌های مناسب در زمان رانندگی در این اماکن نصب خواهد شد.

رفیعی ادامه اظهار کرد: ‌ همچنین در این کمپین به شهروندان آموزش داده می‌شود که مسئول اصلاح رانندگی دیگران نبوده و باید سایر افراد از جمله سرنشینان خودرو و عابران پیاده از بودن در کنار آنان احساس آرامش کنند.

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها با اشاره به اینکه کمپین اصلی ما در شهریور ماه آغاز به کار خواهد کرد و رسانه‌ها نیز در آن همکاری خواهند کرد، افزود: در کمپین نوروزی صرفا از پکیج آموزشی و بیلبوردهای نصب شده در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها استفاده می‌کنیم، اما در کمپین اصلی از بیلبوردهای سطح شهر و از رسانه‌ها هم استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: بخشی از تصادفات به ویژه در شهر تهران در داخل شهر‌ها اتفاق می‌افتد، به همین دلیل نمی‌خواهیم در این خصوص به تنهایی عمل کنیم. به همین دلیل فعالیت کمپین اصلی معطوف به داخل شهر‌ها است.

رفیعی با بیان اینکه کمپین شعاری مشخص نیز خواهد داشت که باید به تایید نهایی برسد، گفت: برای این کار چند مورد درنظر گرفته شده است که در این میان شعار «با آرامش برانید» بیشتر مورد توجه است. همراه با تصویر بیلبوردی «انتخاب با شما است» که این تصویر در مراحل طراحی و تایید است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌ها در پایان خاطرنشان کرد: کمپین اصلی در داخل شهرهای بزرگ شروع به فعالیت کرده و به تدریج به سایر نقاط کشور نیز گسترش خواهد یافت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز