خبرگزاری کار ایران

توسط هیات باستان شناسی پژوهشگاه میراثفرهنگی انجام می‌شود؛

بررسی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه‌های باستانی دلازیان و میرک سمنان

کد خبر : ۱۲۳۴۲۴

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان از انجام بررسی شناسایی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه های باستانی دلازیان و میرک سمنان خبر داد.

ایلنا - سمنان: سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان اظهار داشت: هیات باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی به سرپرستی دکتر رضوانی و با حضور سه کار‌شناس ارشد باستان‌شناسی، دو زمین‌شناس و یک متخصص GIS در حال بررسی تپه‌های دلازیان و میرک سمنان است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمد طاهریان گفت: این هیات باستان‌شناسی در حال مطالعه بر روی ابزار و گمانه‌های آزمایشی برای تعیین کاربری و قدمت آثار است.

طاهریان با بیان اینکه تپه دلازیان در جنوب سمنان معروف به هفت تپه به شماره ۱۷۰۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: در یکی از تپه‌های موجود در دلازیان آثار معماری خشتی سنگی مربوط به دوره ماد(نوشیجانی) مشاهده شده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده این احتمال قوت می‌یابد که منطقه می‌رک سمنان بزرگ‌ترین و منحصر به فرد‌ترین منطقه میراثی ایران و حتی خاورمیانه در دوره پارینه‌سنگی میانی است.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان گفت: منطقه می‌رک محوطه ۴۰ هکتاری روبازی را شامل می‌شود که بین تپه‌های موسوم به دلازیان و می‌رک در جنوب سمنان قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز