خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت شرکت مدیریت آب ایران:

۱۲۴ میلیون مترمکعب آب تصفیه شده کشور در فضای سبز استفاده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۷۰۹

مدیرکل حفاظت شرکت مدیریت آب ایران گفت: ۱۲۴ میلیون مترمکعب از آب تصفیه شده در کشور برای آبیاری فضای سبز بهره برداری می‌شود.

مدیرکل حفاظت شرکت مدیریت آب ایران در جلسه شورای اداری استان سمنان افزود: الگوی فضای سبز در کشور باید متناسب با شرایط بومی و منطقه‌ای تغییر کند و به سمت ایجاد فضای سبز کم آب طلب برویم.

به گزارش ایلنا، سید محمد علی مصطفوی با یادآوری اینکه شش هزار روستا در کشور به علت کمبود آب با تانکر آبیاری می‌شوند، اضافه کرد: کاهش آبدهی چاه‌هایی که برای شرب استفاده می‌شوند در کشور نگران کننده است.

وی تصریح کرد: این پروژه‌ها به منظور احیا و تعادل بخشی از آبهای زیرزمینی کشور به تصویب رسیده است.

مصطفوی تعداد نشست‌های شورای عالی آب در دولت تدبیر و امید را چندین برابر دولت گذشته دانست و افزود: تعداد نشست‌های شورای عالی آب در عمر دولت یازدهم بیش از نشستهای سه دولت قبلی و از ابتدای تشکیل شورای عالی آب بوده است.

وی با اشاره به اینکه چهار درصد از اهداف ۱۵ پروژه تعریف شده در شورای عالی آب کشور باید از طریق تغدیه مصنوعی مخازن انجام شود، اظهار داشت: ۷۰ درصد اهداف این پروژه‌ها باید با تغییر رویکرد و کنترل مصرف به نتیجه برسد.

مدیر کل حفاظت شرکت مدیریت آب ایران با بیان اینکه در برنامه پنج ساله ششم توسعه باید بتوانیم بخشی از کسری مخزن آبهای زیرزمینی را جبران کنیم، افزود: باید تلاش شود در این دوره ۴.۵ میلیارد مترمکعب کسری مخزن به صفر برسد.

وی اظهار داشت: در برنامه‌ای ۲۰ ساله شرایط باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که شرایط مخازن آبهای زیرزمینی به حالت اولیه بازگردد.

مصطفوی تجهیز چاههای آب کشور به کنتورهای هوشمند آب، در دو سال آینده را برنامه قطعی وزارت نیرو به منظور کنترل برداشت آب از چاه‌های مجاز در کشور برشمرد و در ادامه گفت: برخورد با برداشتهای بدون مجوز و بهره برداریهای غیرمجاز نیز دستور جدی کار وزرات نیرو است که اکنون در این مورد ۳۰۰ میلیارد ریال بدهی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه در اکثر دشتهای کشور نشست اتفاق افتاده است، گفت: دشت تهران سالانه ۳۶ سانتی‌متر نشست دارد و در واقع این پدیده مرگ این آبخوان است.

سید محمد علی مصطفوی با اشاره به مطالعات بررسی نشست دشت تهران، افزود: نشست دشت تهران از ۱۷ سانتی‌متر در سال ۸۷ به ۳۶ سانتی‌متر در سال ۹۲ رسیده است و پیش از این شهر مکزیکوسیتی با ۳۲ سانتی‌متر رکورددار نشست در جهان بوده که در حال حاضر دشت تهران رکود بیشترین نشست را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اگر نشستهای زمین به مناطق مسکونی برسند ناگزیر از مهاجرت هستیم، اتفاقی که در دامنه اصفهان برای ۴۰۰ خانه اتفاق افتاد که دیگر قابل سکونت نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر سطح دسترسی به آب از ۱۵ متر کمتر شود، بر اساس مطالعات بین المللی، آبی که بر اثر بارش می‌تواند به آبخوان بازگردد، بسیار کاهش می‌یابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز