خبرگزاری کار ایران

ویلیام هیگ:

انگلیس برای بهبود روابط با ایران آمادگی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۹۰

ما نمی‌گوییم که تنها ایران باید رویه‌اش را تغییر دهد، می‌گوییم ما هم آماده‌ایم به آن واکنش مثبت نشان دهیم اما تغییرات باید عملی باشد.

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس در گفت‌و‌گوی اختصاصی با بی‌بی‌سی گفت که سخنان مقام‌های دولت جدید ایران را مثبت می‌داند و برای بهبود روابط با این کشور آماده است.
به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی سی، هیگ گفت که آمادگی انگلیس برای بهبود روابط را در دیدار با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود به وی اطلاع داده است.
وی در عین حال افزود: «البته مهم این است که تغییر لحن و تغییر شیوه گفتار ایران، با عمل همراه شود. اقدام‌هایی که ما بتوانیم به آن پاسخ بدهیم و بقیه دنیا هم متناسب با آن‌ها گام بردارد.»
وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای غربی بتوانند برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای اختلافات موجود با ایران همکاری کنند.
هیگ در این باره گفت: «فکر می‌کنم که می‌توانیم باهم کار کنیم. خلاصه اینکه تغییر لحن خیلی مهم است ولی کارهای زیادی هم باید انجام شود.»
وی با اشاره به سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای این کشور گفت: «ایران می‌تواند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس را بپذیرد. بنابراین مسائل مشخصی وجود دارد که ایران می‌تواند انجام دهد تا نشان دهد که تغییری اتفاق افتاده است.»
هیگ تأکید کرد که در آن صورت، غرب آمادگی دارد که در پاسخ به عملکرد ایران، رفتار خود را تغییر دهد.
وی گفت: «مایلم مردم ایران بدانند که ما ترجیح می‌دهیم با ایران روابط بهتری داشته باشیم. این به نفع مردم همه کشور‌ها است. اما برای رسیدن به آنجا، همه باید گام‌های ملموسی برداریم.»
وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به پرسشی در مورد احکام قضایی که اخیرا در اروپا برای لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران صادر شده است، گفت: «این احکام قضایی درباره افراد مشخص صادر شده‌اند و نه در مورد سیاست کلی تحریم‌ها. تصمیم بسیاری از کشورهای جهان از جمله تمام کشورهای اتحادیه اروپا بر این بوده که برنامه هسته‌ای ایران به اندازه کافی مشکل ایجاد کرده و باید تحریم‌هایی از این دست وضع کرد.»
وی گفت که در نشست چند ماه پیش گروه ۱ + ۵ و ایران در آلماتی، به ایران پیشنهاد داده شده است که در ازای قدم‌هایی مشخص، تحریم‌های بین المللی علیه این کشور کاهش پیدا کند، «بنابراین ما نمی‌گوییم که تنها ایران باید رویه‌اش را تغییر دهد، می‌گوییم ما هم آماده‌ایم به آن واکنش مثبت نشان دهیم. اما تغییرات باید عملی باشد.»
هیگ در پاسخ به پرسشی در مورد شرایط مورد نظر انگلیس برای بازگشایی سفارتخانه‌اش در تهران گفت که لازم است اطمینان یابد که سفارت، می‌تواند به راحتی کارهای یک سفارت را انجام دهد.
وی گفت: «بخشی از کار مستلزم اعتماد سازی در طول زمان است و بخشی از آن بستگی به تضمین‌هایی دارد که ما لازم داریم. بخشی هم درباره جبران خسارتی است که در حمله به سفارت به اموال و ساختمان سفارت در تهران وارد شد.»
هیگ گفت که با طرف ایرانی توافق کرده است که گفت‌و‌گو‌ها در مورد روابط دو کشور ادامه یابد و مشخص شود که هر کشور چه کارهایی می‌بایست انجام دهد؛ اما همه چیز به بازسازی اعتماد بستگی دارد تا در مورد آینده اطمینان خاطر داشته باشیم.
وی تأکید کرد که نمی‌توان تاریخ دقیقی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها تعیین کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز