خبرگزاری کار ایران

دیدارهای ظریف با وزیران خارجه سوئد، برزیل و هیات پارلمانی ایتالیا

کد خبر : ۱۰۸۰۲۰

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در نیویورک چهارشنبه شب به وقت محلی با وزرای امورخارجه سوئد، برزیل و هیات پارلمانی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در نیویورک چهارشنبه شب به وقت محلی با وزرای امورخارجه سوئد، برزیل و هیات پارلمانی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، ظریف و کارل بیلدت وزرای خارجه ایران و سوئد در دیداری با مرور روند مناسبات تهران - استکهلم، پیرامون سایر موضوعات مورد علاقه از جمله موضوع هسته‌ای رایزنی کردند.

ظریف با اشاره به اینکه همواره روابط خوبی با سوئد داشته‌ایم و مایلیم این روابط خوب استمرار یابد، مواضع کشورمان را در مورد موضوع هسته ای و مذاکرات آتی میان ایران و ۱ + ۵ تشریح کرد.

کارل بیلدت نیز در این دیدار ضمن تبریک به مناسبت انتصاب دکتر ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روابط خوب دو کشور و تماسهای فیمابین اشاره کرد.

وی شرایط را برای ادامه رایزنی‌های دو کشور در موضوعات مختلف مورد علاقه مناسب ارزیابی کرد و گفت‌وگوهای آتی میان ایران و ۱ + ۵ را مورد توجه قرار داد.

طرفین در این دیدار بر استمرار تماسها و رایزنیهای فیمابین تاکید کردند.

روابط دوجانبه و همکاری در صحنه های بین المللی از مهمترین محورهای مذاکرات وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و برزیل بود.

ظریف روابط ایران و برزیل را بسیار خوب توصیف کرد و تقویت همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه برزیل نیز با تاکید بر اینکه روابط دو کشور بسیار خوب است، لیکن باید بیش از پیش گسترش یابد، از سخنرانی روز سه شنبه رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل تمجید کرد.

در این دیدار که آخرین وضعیت موضوع هسته ای، تحولات خاورمیانه و بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت، طرفین از حضور افراط گرایان در سوریه و خطرات تسری آن به فراتر از مرزها ابراز نگرانی کردند.

در ادامه این دیدارها هیات پارلمانی ایتالیا به ریاست رئیس پارلمان این کشور با وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کردند.

ظریف در این دیدار بر اهمیت روابط پارلمانی دو کشور اشاره کرد و سفر آتی رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ایتالیا به تهران را مورد توجه قرار داد و این امر را در تشکیل گروه دوستی پارلمانی مهم خواند.

وی با اشاره به مناسبات عمیق ایران و ایتالیا، همکاریهای دو کشور از جمله همکاری در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر را خاطرنشان کرد.

رییس هیات پارلمانی ایتالیا نیز با اشاره به دوستی سنتی پارلمانهای ایران و ایتالیا گفت: ما همواره از تداوم گفتگوهای دو کشور دارای تمدن‌های کهن حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ایران یک کشور مهم در منطقه و جهان است که می تواند به حل مشکلات کمک کند و بدون ایران حل این مسائل ممکن نیست.

طرف ایتالیایی نیز در این ارتباط به بحران‌های عراق، افغانستان و سوریه اشاره کرد.

وی از گفت‌وگو میان ایران و ۱ + ۵برای حل موضوع هسته ای حمایت کرد.

رئیس هیات پارلمانی ایتالیا با تاکید بر اینکه ما واقعا خواستار تحکیم روابط پارلمانی دو کشور هستیم، افزود: مایلم رسما از پارلمان ایران برای اعزام هیاتی به رم دعوت بعمل آورم.

در این دیدار همچنین پیرامون موضوع هسته ای و سوریه تبادل نظر شد و طرفین نسبت به گسسترش افراط گرائی ابراز نگرانی کردند.

ظریف در رابطه با سوریه، راه برون رفت از این بحران را راه حل سیاسی دانست.

او تاکید کرد: این مسئله راه حل نظامی ندارد.

وی همچنین درباره موضوع هسته یی ایران تاکید کرد: چنانچه اراده سیاسی جدی وجود داشته باشد، می توانیم با آغاز یک فصل جدید از طریق مذاکراتی هدفمند در چارچوب یک چشم انداز واقعی و یک جدول زمانی مشخص، این مسئله را حل کنیم، در عین حال حق قانونی ایران محترم شمرده شود و هرگونه نگرانی معقول مرتفع شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز