خبرگزاری کار ایران

دیدار وزرای خارجه یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ با ظریف

کد خبر : ۱۰۸۶۷۵

وزرای امور خارجه یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ عصر شنبه به وقت محلی در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

وزرای امور خارجه یمن، قرقیزستان، سریلانکا و نروژ عصر شنبه به وقت محلی در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا، در دیدار ظریف و وزیر امور خارجه یمن پیرامون آخرین وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن مذاکره شد و وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مسئولیت دولت یمن خواستار تسریع در اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای یافتن، آزادی و بازگشت سالم وی گردید.

وزیر امور خارجه یمن نیز با تشریح تلاشهای دولت یمن در این ارتباط قول داد که در جهت آزادی سریعتر دیپلمات ایرانی حداکثر تلاش خود را به عمل آورند.

مخاطرات افراط گرایی و اختلافات فرقه ای در منطقه و تسری آن به فراتر از مرزهای کشورها و ضرورت همکاری جمعی برای مهار آن از محورهای مذاکرات این دو مقام بود.

همچنین ضرورت بهبود و ارتقاء روابط ایران و یمن به عنوان دو کشور با سابقه تمدنی قدیمی که همواره دو ملت آن از روابط تاریخی خوبی برخوردار بوده اند، احیاء کمیسیون مشترک اقتصادی، تبادل هیات های متقابل و حفظ تماسها ی فی مابین از دیگر مسائل مطروحه در این دیدار بود.

ظریف در دیدار جداگانه با وزیر امور خارجه قرقیزستان ضمن ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط، همکاری در حوزه حمل و نقل و ترانزیت را موجب ارتقاء‌ همکاری‌های اقتصادی، همگرایی و شکوفایی کشورهای منطقه خواند و برقراری خط هوایی مستقیم میان دو کشور را برای ارتقاء‌ ارتباطات مردمی و تسهیل امور تجاری سازنده توصیف کرد.

ظریف با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه‌های صنعتی، عمرانی و خدمات فنی و مهندسی، آمادگی کشورمان را برای مشارکت در طرحهای توسعه ای قرقیزستان اعلام داشت.

وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز سفر اخیر دکتر روحانی به بیشکک برای شرکت در اجلاس شانگهای را مهم خواند و با اشاره به فضای جدید بین‌المللی در خصوص ایران گفت: هرگونه شرایط خوب برای ایران برای ما نیز خوب است.

وی با اشاره به تبادل هیات های مختلف دو کشور در سالهای اخیر از پیشرفت مناسبات در عرصه های سیاسی، تجاری و اقتصادی ابراز رضایت کرد، لیکن افزود: با توجه به ظرفیتهای فراوان، سطح روابط تجاری در سطحی که ما را راضی کند نیست.

وزیر خارجه قرقیزستان خواستار برقراری خط هوایی مستقیم میان ایران و قرقیزستان شد و اراده رئیس جمهور این کشور برای گسترش همه جانبه مناسبات تهران – بیشکک را خاطر نشان ساخت.

وی همچنین خواستار مشارکت بیشتر شرکتهای ایرانی در طرحهای عمرانی و سرمایه گذاری های مشترک دو کشور شد.

ظریف در دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آمادگی کشورمان را برای همکاری نزدیک بین تهران و کلمبو را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه سریلانکا نیز با تاکید بر روابط نزدیک ایران و سریلانکا برگزاری دهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و بررسی راههای توسعه همکاریهای تجاری فی مابین در حوزه انرژی را خاطر نشان کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه سریلانکا آخرین تحولات سیاسی کشورش را تشریح کرد و طرفین مخالفت خود را با اقدامات یک جانبه قدرتهای غربی علیه کشورها با اغراض سیاسی اعلام کردند.

در دیدار وزاری امورخارجه ایران و نروژ روابط دوجانبه و رایزنی های فی مابین تهران – اسلو و تحولات منطقه ای و بین المللی مورد بحثو تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با نروژ در ابعاد دو جانبه و چند جانبه، از استمرار گفت‌وگوهای سیاسی منظم میان دو کشور استقبال کرد.

وزیر امور خارجه نروژ نیز با استقبال از فضای جدید به وجود آمده، نسبت به گفت‌وگوهای سیاسی، منظم میان مسوولین وزارت خانه های خارجه دوکشور ابراز رضایت نمود و رایزنی پیرامون موضوعاتی مانند افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و مسئله آوارگان را سازنده خواند.

در ارتباط با بحران سوریه، ظریف به جلوگیری از جنگ به عنوان یک تراژدی، خلع سلاح شیمیایی در سوریه و منطقه و ضرورت جلوگیری از دستیابی گروههای افراطی به سلاح شیمیایی و فضای ایجاد شده برای گفتگوهای سیاسی جهت حل بحران سوریه اشاره کرد.

وی در خصوص مساله هسته‌یی، مذاکرات اخیر ایران و ۱ + ۵ را آغاز خوبی توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که ادامه مذاکرات با موفقیت توام باشد.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه تحریمها صرفا مردم را هدف قرار داده است، حضور ۷۳ درصدی مردم ایران در پای صندوقهای رای را دارای پیامی مهم برای جهان دانست.

وزیر امور خارجه نروژ نیز ایران را یک کشور و شریک طبیعی دارای نفوذ در منطقه توصیف کرد و افزود: همواره گفته ایم که ایران باید در روندهای حل و فصل بحرانهایی مانند افغانستان و سوریه حضور داشته باشد.

وی گفت: همواره تاکید کرده ایم که در ایران پویایی سیاسی، روندهای دموکراتیک و حکومت مقتدر وجود داشته است.

در این دیدار پیرامون افغانستان بویژه در ارتباط با تحولات مهم سال ۲۰۱۴ این کشور رایزنی و تبادل نظر به عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز