خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران:

غنی سازی باید در خاک ایران صورت بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۵۶

کانادا در اقدامی عجولانه رابطه خود را با ما قطع کرد و باید بگویم بعد از رژیم صهیونیستی کانادا نیز جزء دولت‌هایی است که نسبت به ایران موضعی مشابه دارد / هنوز وزارت خارجه هیچ دعوت‌نامه رسمی برای حضور رییس‌جمهور در مراسم حج دریافت نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: واقع گرایی، صلح و اعتدال سه مفهومی بود که رییس‌جمهور علاوه بر طرح آن‌ها، جهانیان را به آن دعوت کرد و ما امیدواریم گسترش مناسبات و تعاملات ما براساس این دیدگاه‌ها صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود در جمع خبرنگاران در خصوص سفر ۴ روزه رئیس جمهور به نیویورک گفت: در هفته‌ای که گذشت شاهد رویداد مهمی بودیم. در آن هفته آقای روحانی سفری داشتند که توجه بسیاری از محافل رسمی و رسانه‌ای جهان را به خود جلب کرد این سفر که بر اساس برنامه‌ای دقیق و منسجم و طراحی شده صورت گرفت و اهداف خوبی برای آن تعیین شده بود گویای پیشتازی گفتمان ایران در عرصه بین الملل بود.

وی افزود: یکی از اهداف این سفر ایجاد تحول در سیاست جهانی بود که با برنامه فشرده ۴ روزه آقای روحانی و ملاقات‌ها و دیدارهایی که با مسئولان و برنامه‌های متعدد خبری داشتند، این هدف پایه گذاری شد. در این سفر سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران برای جهانیان تشریح شد.

وی گفت: رئیس جمهور کشورمان در این سفر بحث‌های مهمی درباره رویدادهای جهان از قبیل مقابله با خشونت، مقابله با افراطی‌گری، نگرانی از حملات تروریستی در جهان و حتی مشکلات سوریه و فلسطین داشتند. همچنین بحثمقابله با جنگ و نظامی‌گری و موضوع تحریم ایران از سوی برخی کشور‌ها در این سفر مطرح شد و نکته مثبت این سفر استقبال گسترده‌ای بود که جهانیان از سیاست ایران که سیاست تدبیر و امید بود، داشتند و امروز سیاست ایران به عنوان یک سیاست پیشتاز در سطح جهان مطرح است.

افخم به ۳ واژه مهمی که در سفر رئیس جمهوری به نیویورک مدنظر قرار گرفت اشاره کرد و افزود: واقع گرایی و صلح و اعتدال سه مفهومی بود که رییس‌جمهور علاوه بر طرح آن‌ها، جهانیان را به آن دعوت کرد و ما امیدواریم گسترش مناسبات و تعاملات ما براساس این دیدگاه‌ها صورت گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر امور خارجه بحرین درباره اینکه ترور سیدحسن نصرالله یک وظیفه دینی است و گروه حزب‌الله باید در لیست گروهک‌های تروریستی قرار گیرد، گفت: ما هم، چنین اخباری را دیدیم و اگر این اظهاراتی که از سوی مقامات بحرینی مطرح شده صحت داشته باشد جای تعجب دارد. این عبارات و کلمات نوعی همسویی با رژیم صهیونیستی است و طرح آن از سوی یک مقام رسمی یک کشور مسلمان علیه یک مقام رسمی مسلمان و کاملاً شناخته شده نوعی ترویج تروریسم دولتی است وامیدواریم این خبر به درستی منتشر نشده باشد و مقامات بحرینی هر چه سریع‌تر واکنش خود را در این خصوص اعلام کنند.

افخم همچنین درباره اظهار نظر وزیر امور خارجه کانادا مبنی بر اینکه مناسبات بین ایران و این کشور با برقراری یک تلفن حل نخواهد شد، اظهار داشت: آنچه در دو سال گذشته ما بین ایران و کانادا اتفاق افتاده اقدام عجولانه‌ای بوده که از سوی این کشور رخ داده است. کانادا در اقدامی عجولانه رابطه خود را با ما قطع کرد و باید بگویم بعد از رژیم صهیونیستی کانادا نیز جزء دولت‌هایی است که نسبت به ایران موضعی مشابه دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اوباما در نشست اخیر خود با نتانیاهو عنوان کرده است که گزینه نظامی همچنین روی میز قرار دارد، تغییر لحن این مقام امریکایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: ما همچنان انتظار داریم که مقامات امریکایی بر اساس سیاست واقع بینانه و تکریم با جمهوری اسلامی ایران رفتار کنند و سیاستهای ما را مدنظر قرار دهند. امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان دارد هرچه این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود. البته ناگفته نماند که فشار رژیم صهیونیستی و عصبانیتش به دلیل این است که منزوی شده و سیاست اعتدال ایران در جهان مورد پذیرش قرار گرفته است، بنابراین سیاست‌ها، تبلیغات و سناریوهای آنها علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نه تنها ما بلکه تمام سیاست مداران جهان، روش اعمال فشار و طرح سناریوهای نخ نما شده را از سیاست‌های معمول رژیم صهیونیست می‌دانند و نسبت به آن چندان توجهی ندارند فقط باید گفت که آزمون بزرگ دولت آمریکا برای ما ملاک است و توان ایستادگی آنها در برابر اینگونه تبلیغات.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توافقات بین ایران و‌ آرژانتین برای بررسی موضوع آمیا گفت: بین وزیران خارجه دو کشور تفاهم شد مذاکرات هیات‌ها در ماه اکتبر در ژنو دنبال شود. ما به مقامات آرژانتین اعلام کردیم این تفاهم به تصویب مقامات ذی‌صلاح دو کشور رسیده است. در اعلامی که کاردار سابق ما در بوئنوس آریس به مقامات آرژانتین داشت و همچنین طی اعلامی که وزیر خارجه پیشین با وزیر خارجه آرژانتین داشته است این موضوع به آنها اعلام شد و ما آمادگی خود را برای حرکت براساس تفاهم‌نامه اعلام کردیم.

افخم گفت: اظهار نظرهایی که مقامات آرژانتینی داشتند برای ما تعجب‌آور بود و امیدواریم هستیم طی تفاهم انجام شده مذاکرات دو طرف پیش برود و شاهد روندهای بهتری باشیم. امیدواریم مسوولین آرژانتینی نیز نهایت همکاری را در این باره داشته باشند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایران با ۱ + ۵ صرفا درباره موضوع هسته‌ای مذاکره خواهد کرد یا اینکه مسائل مربوط به روابط دو جانبه نیز در دستور کار قرار خواهد داشت؟ گفت: آنچه بین ایران و آمریکا در قالب تفاهمی صورت گرفته این است که وزیران خارجه در چارچوب مذاکرات ۱ + ۵ بحث‌هایی داشته باشند و در آن چارچوب بحثهسته‌یی قابل تعریف است. براساس تعامل ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای رویکرد آنها مشخص خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: هیچ‌گونه ورودی به مباحثدو جانبه و موضوعاتی که ریشه‌های عمیق تاریخی و اختلافات عمیق بین دو کشور را همراه دارد فعلا قرار نیست مطرح شود. این تعامل تست و آزمونی است که از جدیت‌، ‌ صداقت و اراده آنها به تکریم ملت ایران و تایید حق ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برسیم. تنها آزمون ما چارچوب مذاکرات هسته‌ای است و نوع تعامل آمریکا در این مذاکرات گویای گام‌های بعدی خواهد بود.

افخم با بیانم اینکه قرار است در مذاکرات ژنو چارچوب و چشم انداز مذاکرات ایران و آژانس مشخص شود، گفت: این چارچوب تعیین‌ کننده‌ حرکت ها و گام‌های بعدی خواهد بود. ما خواستار این هستیم که براساس این چارچوب نقطه آغاز و پایان مذاکرات روشن شود و نقطه پایان مذاکرات برای ما حقوق هسته‌ای ملت ایران است که شامل غنی سازی است و در حق غنی‌سازی هیچ‌گونه مذاکره‌ای از نظر ما پذیرفته نیست.

وی، لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را بخش دیگری از خواسته‌های دولتمردان عنوان کرد و گفت: اعلام کرده‌ایم براساس مقررات بین‌المللی و پادمان‌های موجود و تعهداتی که داریم در مسیر کامل شفاف‌سازی پا به پای هم حرکت کنیم و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را درک کنیم. بنابراین این چارچوب ملاک و گام اول برای مذاکرات است.

وی اظهار امیدواری کرد که در مذاکرات ژنو دو طرف به این چارچوب و تفاهم برسند و بر مبنای آن اقداماتی که باید انجام شود تعیین کنند.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دعوت از روحانی برای حضور در مراسم حج خاطر نشان کرد: هنوز وزارت خارجه هیچ دعوت‌نامه رسمی برای انجام این سفر دریافت نکرده است و چنین دعوتی از طریق مجامع دیپلماتیک صورت نگرفته است.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اظهارات بسیاری در خصوص اینکه تلفن بین روسای جمهور ایران و امریکا از سوی کدام یک صورت گرفته و اینکه رایس اعلام کرده که این درخواست از طرف ایران بوده آیا مقامات ایرانی با این مسئله برخورد می‌کند یا خیر گفت: در حاشیه این مکالکمه جزئیات بسیاری مطرح شد اما آنچه مورد تایید ماست کلیات بوده و جزئیات چندان تاثیری بر کلیات ندارد و بهتر است کمتر به آن‌ها پرداخته شود. همچنین به اندازه کافی نظرات مسئولان را در این خصوص شنیدیم و دیگر جای سوال باقی نمی‌ماند.

به گفته افخم اظهارات رایس با واکنش‌هایی از سوی خود مقامات امریکایی هم مواجه شده و نسبت به آن انتقاداتی وارد کردند و به نظر ما دیگر این بحثتمام شده است.

وی با پاسخ به سوالی درباره اینکه به تازگی اعلام شده یک تبعه ایرانی به جرم جاسوسی توسط رژیم صهیونیست بازداشت شده، آیا وزارت امور خارجه این موضوع را تایید می‌کند، اظهار کرد: ‌‌ همان گونه که گفته شد سناریوهای تکراری رژیم صهیونیست برای همه شناخته شده است. حتی شاهد بودیم مطبوعات غرب و تحلیل‌گران آنها در نقاط مختلف دنیا هم زمانی اعلام دستگیری جاسوس با سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کرده‌اند. رژیم صهیونیست به دلیل اینکه توان پیشبرد اهداف خود را ندارد، این اقدامات را انجام می‌دهد و وزارت امور خارجه ایران ارزیابی در مورد آن انجام نمی‌دهد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور مخالفان و موافقان عملکرد رییس جمهور در فرودگاه مهرآباد و همچنین حضور یکی از اعضای ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان مخالف در این تجمع گفت: جامعه ایران یک جامعه چند صدا و تکثرگراست و گروه‌ها و اقشار مردم می‌توانند آزادانه نظرات خود را بیان کنند.

وی ادامه داد: دولت با سعه صدر این صدا‌ها را می‌شنود و تمام نظرات را محترم شمرده ولی این اقدامات را ناشی از اقدام تلافی جویانه از سوی مردم ایران نمی‌داند.

مرضیه افخم در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان در مورد ایران گفت: ‌‌ همان گونه که می‌دانید ایران مخالفان و دشمنان بسیاری دارد و همواره کسانی هستند که خواهان وارد کردن خدشه به سیاست‌های ما هستند ولی ما مخالف هر گونه اقدامات مداخله جویانه هستیم و استقلال یک کشور را یک اصل مسلم می‌دانیم و به آن پایبندیم. همچنین هوشیاری و دقت مقامات آذربایجان به قوت خود باقی است و این‌ها می‌توانند در سیاست‌های خود نقش مستقلانه ایفا کنند و ایران در صدد وارد کردن لطمه به آن‌ها نیست و آن‌ها باید این مسئله را بدانند.

به گفته افخم، ایران اظهاراتی که یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان مطرح کرده را به دلیل اینکه این فرد شخصیت رسمی و حقوقی ندارد نمی‌تواند پیگیری کند.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به پشت سر گذاشتن مذاکرات ۵ + ۱ آیا ایران غنی سازی ۲۰ درصد را ادامه می‌دهد و ایا احتمال دارد انجام این امر را به کشور دیگری انتقال دهد؟ گفت: درباره غنی سازی بار‌ها گفته شد که ایران استفاده از آن را حق مسلم هسته‌ای خود می‌داند و همواره بر انجام آن در خاک ایران تاکید دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: درمورد غنی سازی نمی‌توان به سیاست‌های کشورهای دیگر توجه کرده و یا در مورد آن تجدیدنظر کرد لذا ایران همواره در تمام مذاکرات بر ادامه آن تاکید دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات جان کری مبنی براینکه می‌توان با ایران در شش ماه به توافق هسته‌ای رسید گفت: برای ما در مرحله اول تغییر لحن مهم است. اما آنچه مهم‌تر است تغییر رویکرد و سیاست است که امیدواریم مقامات امریکایی در گام اول با تغییر لحن در راستای تغییر سیاست‌های خود گام بردارند و با نگاهی مثبت تحولات را پیش ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکره وزیر امور خارجه ایران و وزرای امور خارجه ۵ + ۱ آغازی در روند جدید تعاملات و مذاکرات ایران با ۵ + ۱است.

وی ادامه داد: در راستای این مذاکرات که قرار است در نیمه دوم ماه جاری ادامه پیدا کند رویکردی مطرح کردیم و امیدواریم در ژنو نیز صحبت‌هایی مطرح شود که این صحبت‌ها در چارچوب مذاکرات و اهداف مورد نظر ایران خواهد بود.

افخم گفت: همچنین در گام بعدی مهم این است که شروع مذاکرات و پایان آن در کجا باشد و روشن است که بر اساس تقاضاهایی که مطرح می‌شود برای ایران احقاق حقوق ملت این کشور در چارچوب صلح آمیز هسته‌ای مطرح است و امیدواریم در این مذاکرات نگرانی‌های برخی از طرفین رفع شود.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران و آژانس یاداور شد مسئولان آژانس در دیداری که داشتند قرار شد مذاکرات ادامه یابد و در این راستا طرفین آمادگی خود را اعلام کردند. امیدواریم برای رسیدن به یک چارچوب مشخص بین ایران و آژانس مذاکرات ادامه یابد البته لازم به ذکر است آژانس مذاکراتی را که صورت گرفت را سازنده ارزیابی کرده است.

افخم ادامه داد: ‌‌ بار‌ها بر این مسئله تاکید کرده‌ایم که ایران از غنی سازی صرف نظر نمی‌کند. اما به دنبال شفاف سازی است تا نگرانی طرف مقابل را رفع کند که امیدواریم در مذاکرات ژنو، دو طرف به یک تفاهم برسند.

وی ادامه داد: مذاکره وزرای خارجه ایران و امریکا و تماس‌ تلفنی که صورت گرفت در چارچوب مذاکرات هسته‌ای بوده و تعامل ایران در این چارچوب برای همه روشن است.

وی افزود: این تعامل برای دو کشور آزمونی بزرگ تلقی می‌شود و تاکید مقامات ایرانی در این تعامل همواره تکریم ملت ایران و تاکید بر حقوق مسلم این ملت است تا بتواند به فن آوری صلح آمیز هسته‌ای دست یابد.

افخم با اشاره به دیداری که وزرای خارجه ایران و امریکا در حاشیه اجلاس نیویورک داشتند اظهار کرد: مذاکراتی که در حاشیه نشست عمومی انجام شد مذاکرات سازنده‌ای بود و ایران و تمامی وزرای خارجه شرکت کننده در مذاکرات ۵ + ۱ در این نشست حضور داشتند و امریکا هم یکی از آن‌ها بود در این حاشیه ابعاد روابط دو جانبه و راه حل‌های تدریجی مورد بررسی قرار گرفت و امیدواریم با توجه به گام‌هایی که تاکنون برداشته شد مذاکرات پیش برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات اخیر اخضر ابراهیمی برای دعوت ایران به ژنو دو گفت: ایران در نشست ژنو ۲ خواهان راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه و به کارگیری ظرفیت دیپلماسی در این کشور است چرا که حق ملت سوریه است که سرنوشت خود را تعیین کنند. امیدواریم هر گونه مذاکره‌ای که به احقاق حقوق ملت سوریه کمک می‌کند هر چه سریع‌تر برگزار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز