خبرگزاری کار ایران

مرضیه افخم: / ۲ /

امیدواریم مذاکرات ژنو به دور از فشارهای سیاسی ادامه یابد

کد خبر : ۱۱۴۷۵۶

رئیس مجلس به طور دقیق از روند مذاکرات مطلع است / حضور کاردار اولین گام برای بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس است تا فعالیت خود را از سر بگیرند / ایران پای میز مذاکره حضور پیدا کرده تا بتواند تحریم‌ها را لغو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم مسیر مذاکرات به دور از فشار سیاسی در فضای سالم ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اعضای کمیته مذاکرات ایران و آژانس از سوی چه کسانی انتخاب می‌شوند؟ گفت: ایران و آژانس درباره این مذاکرات، قرار است در ۶ آبان ماه سال جاری جلسه‌ای داشته باشند اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

وی افزود: با مکاتباتی که صورت می‌گیرد امیدواریم هماهنگی‌هایی اتفاق بیفتد که براساس آن گروه‌های مورد نظر نفرات خود را با تعیین زمان و مکان دقیق مذاکرات معرفی کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه رئیس سوسیالیست اتحادیه اروپا از تشکیل دفتر در ایران خبر داده است گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه است و دیدگاه آن برای حل و فصل بحران‌های منطقه یکی از مسائلی است که طرفین همواره به آن توجه دارند. راه‌اندازی دفتری در ایران از سوی رئیس سوسیالیست اتحادیه اروپا یکی از مباحثی بود که همیشه مطرح است و اگر از موضع رسمی اعلام شود ایران نیز پاسخ خود را پس از بررسی‌های لازم اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه ارزیابی دستگاه‌ خارجه درخصوص فضاسازی و موضع‌گیری غرب بعد از مذاکرات ژنو چیست؟ اظهار کرد: مذاکرات ژنو همانطور که طرفین نظرات خود را مطرح کردند حاوی نظرات مشترکی بود و مسیر مشخصی را طی کرد. این مسیر می‌تواند یافتن راه‌حل برای اختلافات باشد و شاید بتوان گفت که اولین بار است که بستر گفتگوی عقلانی در مذاکرات در حال فراهم شدن است.

وی ادامه داد: از این جهت مذاکرات ژنو ۱ مفید ارزیابی شد و امیدواریم با جدیّت هر چه تمام‌تر تداوم یابد تا با رفع نگرانی‌های طرفین حقوق مسلم ایران حفظ شود و در مرحله بعدی به سوی لغو تحریم‌ها حرکت کنیم. این مسیر به یک نقشه کاملاً تعریف شده نیاز دارد. البته همانگونه که در طول تاریخ مشخص شده بدخواهانی هستند که خواستار به هم خوردن و خدشه دار کردن مذاکرات از مسیر اصلی خود هستند اما امیدواریم مسیر مذاکرات به دور از فشار سیاسی در فضای سالم ادامه یابد.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره اینکه ایران و انگلیس قرار است از روش کاردار غیر مقیم در مذاکرات خود استفاده کنند منظور از کاردار غیر مقیم چیست؟ پاسخ داد: پیرو مذاکرات ورای خارجه این دو کشور در حاشیه اجلاس نیویورک تفاهم شد که بحثکاردار غیر مقیم به منظور از سر گیری روابط اتفاق بیفتد. کاردار غیرمقیم موظف است در ۸ روز آینده از سوی دو کشور تعیین و معرفی شود. انها در پایتخت‌ها به صورت ثابت مستقر نمی‌شوند و در تردد خواهند بود و در این راستا سفارت‌های دو کشور نیز باز خواهد شد.

افخم درباره حمایت ایران از رژیم بشار اسد گفت: به نظر می‌رسد برخی از اظهارات در این خصوص غیر واقع‌بینانه مطرح می‌شود و باید مبحثسوریه را به شکل واقع‌بینانه ارزیابی و حل کرد. در این خصوص آنچه مسلم است این است که مجموعه‌ای از عوامل اعم از دخالت‌های بیگانگان و حمایت دولت‌های خارجی از گروه‌های تندرو در داخل سوریه باعثبروز مشکلاتی در این کشور شده است و ما امیدواریم این مسئله به سمت حل بحران پیش برود و حضور ایران نیز در این خصوص مشروط به تعیین نشدن پیش شرط است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این سؤال که شرمن ادعا کرده است که در DNA ایرانیان فریب وجود دارد و آیا ایران واکنشی به این توهین دارد یا خیر گفت: مذاکرات هسته‌ای مذکراتی هستند که در آن طرفین باید سلامت آن را حفظ کنند و از بحث‌های غیرمرتبط دوری کنند در صورتی که بحث‌های سیاسی نقل شده از خانم شرمن درست باشد باید نسبت به سایر اظهارات وی هم تردید کرد.

افخم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شدن ایران خبر داد گفت: متعاقب پایان یافتن مذاکرات ژنو برخی اخبار از سوی رسانه‌های خارجی مبنی بر آزاد شدن دارایی‌ها منتشر شد اما هنوز از مجرا و کانال رسمی خبری اعلام نشده است. در صورتی که اعلام شود ما هم آن را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره موضع وزارت امور خارجه درباره شعار مرگ بر آمریکا گفت: این شعار سال‌هاست که از سوی ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود و دیوار بی‌اعتمادی ایران و آمریکا دیوار قطوری است و بر این اساس نمی‌شود با تغییر لحن کوچکی از سوی آمریکا دادن یا ندادن این شعار را فراموش کنیم و تاریخ را زیر سؤال ببریم.

وی ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا اگر بخواهد تغییر داشته باشد نیاز به برداشتن گام جدید و جدی از سوی آمریکا است همچنین در چند وقت اخیر مقامات رسمی کشورمان نظرات خود را صراحتاً در این خصوص اعلام کردند لذا تغییر شعار مردم چیزی نیست که از سوی دولت تعیین شود و یا تغییر کند.

وی در ادامه درباره کاردار غیر مقیم ایران و انگلیس گفت: حضور این دو کاردار اولین گام برای بازگشایی سفارتخانه‌ها است تا فعالیت خود را از سر بگیرند و روند عادی سازی مذاکرات ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص لغو تحریم‌ها و اینکه آیا هدف ایران برای شرکت در مذاکرات لغو تحریم است یا خیر گفت: ایران پای میز مذاکره حضور پیدا کرده تا بتواند تحریم‌ها را لغو کند این تحریم‌ها کاملاً غیرمنطقی است و امیدوار هستیم که جهانیان آن را به خوبی درک کرده باشند و مصداق روشن آن در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بود که نشان داد تحریم‌ها هیچ تأثیر و کارایی در تغییر دیدگاه ملت ایران ندارند و همواره ملت ایران به سیاست‌های کلی نظام پایبند هستند این تحلیل غیر واقعی است و تحلیلی است که عدم کارایی آن از سوی غربی‌ها و رسانه‌ها مورد تأکید قرار گرفته است و باید کنار گذاشته شود و آنها به طور مستمر تحریم را دنبال نکنند.

به گفته افخم ایران بر این عقیده است که تحریم‌ها غیرواقعی بوده اما این مساله منجر به تغییر سیاست در ایران نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بحران سوریه گفت: آنچه مسلم است دولت سوریه با انتخاب مردم روی کار آمده و برای جابجایی قدرت در آن مردم خودشان تصمیم گیر خواهند بود. بایستی فاکتور تصمیم و نقش مردم سوری در این بحران بیش از هر مسئله‌ای مورد تاکید قرار گیرد.

وی افزود: هر راهکاری که سوری، سوری باشد مورد تایید ما خواهد بود.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه ورود مجلس به پرونده هسته‌ای و اینکه مجلس خواهان ورود به پروتکل الحاقی است بر این اساس تعامل دولت با مجلس در این خصوص چگونه خواهد بود گفت: تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و رئیس مجلس به طور دقیق از روند مذاکرات مطلع می‌شود و اطلاعات را در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌دهند. این مکانیزم فضایی را برای نمایندگان تعیین کرده، و باعثشد تا مجلس هم در راستای پیشرفت مذاکرات تصمیماتی را درباره پروتکل الحاقی بیان کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره بهبود روابط ایران و عربستان ادامه داد: سیاست دولت یازدهم با کشورهای همسایه و مجاور روشن است و ایران به تعامل با این کشور‌ها تاکید دارد و این سیاست در دولت جدید نیز دنبال می‌شود. مناسبات تعامل با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای قدمت و پیوند مشترکی است. وزارت خارجه در راستای تقویت تماس‌ها و افزایش مراودات اقدام می‌کند و امیدواریم فضای مناسبی برای افزایش ارتباطات و حرکت به سمت تامین امنیت منطقه و ایفای نقش‌های بیشتر در حل و فصل بحران‌ها ایجاد شود.

افخم در خصوص سفر روحانی به عربستان سعودی نیز گفت که فعلا این سفر در برنامه نیست.

سخنگوی امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اگر رابطه ایران با آمریکا قوت بگیرد وضعیت روابط ایران با کشورهایی مانند ونزوئلا چگونه می‌شود؟ گفت: روابط ایران مبتنی بر تعامل سازنده است و با تمام کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی این سیاست دنبال می‌شود و تقویت مناسبات با کشورهای آمریکا و اروپا را نمی‌توان به رابطه با کشورهای آمریکای لاتین نسبت داد و رسانه‌ها باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

افخم در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دو خانم ایرانی که در مالزی محکوم شدند، گفت: متاسفانه تعدادی از اتباع ایرانی در مالزی به گونه‌ای فعالیت داشتند که احکام قضایی برای آن‌ها صادر شده و سفارت ایران در این راستا اقدامات کنسولی لازم را انجام داده است و ما می‌خواهیم یک تفاهمنامه با این کشور منعقد کنیم تا در چارچوب آن این اتباع بتوانند دوره اجرای حکم را در کشور خود بگذرانند. سفارت کشورمان در حال پیگیری است و با جدیت تمام این موضوع را نهایی می‌کند.

افخم با بیان اینکه بسیاری از این مسائل بر اثر بی‌اطلاعی برخی از اتباع رخ می‌دهد، گفت: به دنبال آن هستیم تا در سفارتخانه‌های کل کشور‌ها با اطلاع رسانی از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود درباره آخرین خبر از تصادف دیپلمات عربستانی با شهروند ایرانی اظهار کرد: طبق آخرین خبر بر اساس حکم قضایی دیه‌ای برای هر دو مورد شاکی تعیین شده است و این خانواده از شکایت خود صرفنظر کردند و قبول کردند دیه را دریافت کنند.

افخم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تصمیم بر محرمانه ماندن مذاکره ژنو باعثایجاد گمانه زنی‌ها شده است یا خیر گفت: این‌ها صرفاً گمانه زنیهای رسانه‌ای است‌‌ همان گونه که گفته شد بدخواهان به دنبال لطمه زدن به مسیر مذاکرات و خدشه دار کردن آن هستند آنچه روشن است هوشمندی ملت و دولت ایران به خصوص رسانه‌های گروهی است.

به گفته این سخنگوی وزارت امور خارجه، ایران به دنبال بازی برد - برد است اما همواره این سبک بازی مخالفان خود را به همراه دارد.

افخم درباره اینکه آیا هشدار به بدخواهان می‌تواند به عوامل داخلی هم نسبت داده شود یا خیر، گفت: هشدارهایی که دادیم به داخل نمی‌تواند مرتبط شود چرا که اختلافات داخلی اغلب پیرامون نقد مطرح می‌شود و بدخواهی خارجی متفاوت است دلسوزان حتماً نقدی دارند می‌توانند ارائه بدهند و ما آن‌ها را جزو بدخواهان نمی‌دانیم و بین آن‌ها تفکیک قائل هستیم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چه اختلافاتی در مذاکرات ژنو مطرح است؟ گفت: با توجه به محرمانه بودن این نشست نمی‌توان اطلاعات زیادی اعلام کرد اما آنچه مسلم است اختلاف زیاد است و حتی برخی از آن‌ها عمیق می‌باشد اما برای اینکه یک مذاکره شکل بگیرد، فضا برای آن فراهم خواهد شد.

وی درباره اظهاراتی پیرامون سفر خالد مشعل به تهران گفت: ما هم خبرهایی در خصوص سفر وی شنیده‌ایم اما تمام آن‌ها رسانه‌ای بودند و هنوز مسئله‌ای جدی مطرح نشده است. اما نیاز به ذکر است که دفاع از حقوق مردم فلسطین یک امر مسلم برای ایران است.

وی در ادامه درباره رابطه با آمریکا و تاثیر آن در اتفاقات مسائل فلسطین گفت: ما یک تغییر لحن از سوی آمریکا دیده‌ایم و نمی‌توان آن را مبنایی برای تغییر نگرش قرار داد. سیاست اصلی ایران با این تغییر لحن تغییر نمی‌کند و حمایت از مواضع جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت می‌ماند. همچنین ایران در دستیابی ملت فلسطین به حقوق خود تلاش‌های لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت موضعگیری ایران و دستگاه دیپلماسی درباره اینکه رسانه‌های تجزیه طلب آذری مسائلی علیه ایران مطرح می‌کنند، گفت: توصیه می‌کنم که این موارد جدی گرفته نشوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به پیشرفت‌های پزشکی مراودات خوبی بین ایران و جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد اما به نظر می‌رسد آمریکا با قراردادهایی که با این کشور می‌بندد به دنبال تحت تاثیر قرار دادن منافع ایران است گفت: موضع ایران همواره روشن است جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل است و امیدواریم حرکتی که صورت می‌گیرد در جهت منافع مردم ۲ کشور باشد. در این خصوص مسئولان جمهوری آذربایجان باید منافع مردم خود را مدنظر قرار دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز