خبرگزاری کار ایران

قشقاوی:

هیچ قولی نمی‌توانیم برای آزادی دیپلمات یمنی بدهیم

کد خبر : ۱۱۵۲۱۵

اعدام ۲زن ایرانی در مالزی بر روابط دوجانبه تأثیر منفی می‌گذارد / گام‌های اولیه برای تعیین کشورهای حافط منافع ایران و کانادا برداشته شده است.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، حمل موادمخدر را علت عمده محکومیت ایرانیان در آسیای جنوب شرقی خواند و گفت: اعدام ۲زن ایرانی در مالزی بر روابط دوجانبه تأثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش ایلنا، حسن قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت و ‌آینده روابط سیاسی و کنسولی دو کشور ایران و کانادا، اظهار کرد: مذاکرات و توافق‌نامه‌هایی میان نمایندگان دو کشور در سازمان ملل انجام شد و ایران موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران اعلام کرد.

وی با بیان این‌که «رفع و تسهیل کار کنسولی مردم دو کشور کانادا و ایران بسیار با اهمیت است»، افزود: ‌ هم‌اکنون حدود ۴۵۰ هزار ایرانی در کانادا زندگی می‌کنند، از این‌رو در چند ماه اخیر سعی کردیم با تشکیل ستاد کانادا در وزارت امور خارجه مشکلات ایرانیان خارج از کشور را حل کنیم اما تبعا بخشی از کارها نیاز به حضور در سفارت کشورها دارد.

وی با تأکید بر این‌که «هم‌اکنون گام‌های اولیه برای تعیین کشورهای حافط منافع ایران و کانادا برداشته شده است»، تصریح کرد: ‌ این موضوع در حد توافق اولیه است، از این‌رو باید منتظر توافق نهایی باشیم.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت کنونی دیپلمات ربوده شدن در یمن و اقدامات وزارت امور خارجه برای پیگیری این موضوع، گفت: این وزارتخانه در چند ماه اخیر مرتبط و مستمر با مقامات یمنی برای پیگیری وضعیت این دیپلمات در تماس بوده است، از طرف دیگر بعد از تشکیل ستاد ویژه‌ای در نخست وزیری یمن برای پیگیری وضعیت این دیپلمات امیدواریم اسباب رهایی این فرد فراهم شود، اما هیچ قولی نمی‌توانیم برای آزادی آن بدهیم.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در برخی از موارد ربایش دیپلمات‌ها در لیبی و سوریه منتج به نتیجه مثبت شده، ما امیدواریم که هرچه زودتر دیپلمات ربوده شده در یمن‌ آزاد شود.

وی درباره وضعیت کنونی ایرانیان محبوس در زندان‌های کشورهای آسیایی و مالزی، گفت: متأسفانه بیشتر این اعدام‌ها و زندانیان ایرانی در کشورهای آسیای جنوب‌شرقی به‌علت حمل مواد مخدر بوده و این موضوع تنها به محکوم شدن اخیر دو دختر ایرانی به اعدام ختم نمی‌شود.

قشقاوی با تأکید بر این‌که «به‌طور حتم مجازات اعدام، حکم بد و نامناسبی برای روابط دو جانبه میان کشورهاست»، تصریح کرد: همیشه اعدام اتباع خارجی یک علامت بد برای روابط دوجانبه است و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید که من در اینباره ملاحظات روابط دو جانبه میان کشورها را در نظر نمی‌گیرم.

وی درباره ۲ ایرانی محکوم به اعدام در مالزی، ادامه داد: توصیه ما به همتایان و مقامات مالزیایی این است که چنین اقداماتی رخ ندهد تا دوستی و برادری میان ایران و مالزی تداوم پیدا کند.

وی با اعلام این‌که «بحثپیگیری زندانیان ایرانی در مالزی جزء برنامه‌های همیشگی کارکنان و مسوولان وزارت خارجه است»، تصریح کرد: استرداد مجرمین باید در چارچوب موافقت‌نامه میان دو کشور انجام شود، که متأسفانه تاکنون این توافق‌نامه امضاء نشده است، از طرف دیگر همیشه طرف ایرانی برای بستن و امضای توافق‌نامه استرداد مجرمان آمادگی داشته اما طرف خارجی معمولا الزامی برای این کار ندارد.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی درباره وضعیت و شرایط روابط کنسولی میان ایران و انگلستان، به خانه ملت گفت: قرار است که روابط میان دو کشور در سطح کاردار غیرمقیم ادامه پیدا کند، اما هم‌اکنون در حال رایزنی هستیم تا کار کنسولی ایرانیان مقیم انگلیس در سفارت خود ایران انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز