خبرگزاری کار ایران

ظریف:

جمهوری اسلامی از هیچ کمکی برای کاستن آلام مردم سوریه کوتاهی نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۱۱

جمهوری اسلامی تمایل دارد که به پایان دادن این وضعیت بسیار ناگوار در سوریه کمک کند / صرف نظر از حضور در این نشست ما بر اساس دیدگاه اسلامی بر تامین منافع ملی خود تاکید داریم.

ایلنا: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر از جمهوری اسلامی برای حضور در ژنو ۲ دعوت شود با عزم کمک کردن به یافتن راه حل سیاسی در این نشست حضور می‌یابیم.

به گزارش ایلنا، " محمدجواد ظریف " وزیر امور خارجه کشورمان بعداز ظهر امروز شنبه(۴ آبان) پس از دیدار و گفت‌وگو با اخضر ابراهیمی(نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه) در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگو‌هایش با ابراهیمی پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو ۲ با بیان اینکه بعید می‌دانم هنوز دعوتنامه‌ای برای هیچ یک از شرکت‌کنندگان ارسال شده باشد، گفت: جمهوری اسلامی تمایل دارد که به پایان دادن این وضعیت بسیار ناگوار در سوریه کمک کند.

وی با بیان اینکه اگر از جمهوری اسلامی برای حضور در این نشست دعوت شود، ما با عزم کمک کردن به یافتن راه حل سیاسی از طریق گفت‌وگو بین جهات سوری در کنفرانس شرکت می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: صرف نظر از حضور در این نشست؛ ما براساس دیدگاه اسلامی بر تامین منافع ملی خود تاکید داریم و ضرورت منافع ملی ما آرامش در منطقه و جلوگیری از افراط و جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه است.

ظریف ادامه داد: وضعیت سوریه و ادامه بحران در این کشور نه تنها خطر و فاجعه انسانی بلکه نگرانی عمده‌ای برای کشورهای منطقه ازجمله جمهوری اسلامی است و امیدواریم همه با دید درازمدت و مبتنی بر واقع‌بینی با بحران برخورد و بتوانیم با کمک کشورهای منطقه به مردم سوریه کمک کنیم تا به راه حل مورد قبول خود برسند.

ظریف در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی طرحی برای حل مسئله سوریه به اخضر ابراهیمی ارائه کرده، ‌گفت: جمهوری اسلامی تلاش دارد راه حل واقع‌بینانه‌ای برای این مشکل بزرگ در منطقه که خطرات جدی برای منطقه ایجاد کرده، حاصل شود.

وی افزود: تنها می‌توان کمک کرد که گروه‌های متفاوت سوری در نشست ژنو ۲ به عنوان آزمون ویژه بین‌المللی که توافق عمومی در مورد آن وجود دارد، حضور یافته و در کنار هم برای رسیدن به راه حل تلاش کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: وظیفه کشورهای منطقه ازجمله ایران و سایر طرف‌های دارای نفوذ این است که طرف‌های سوری را برای گفت‌وگو با هم همانطور که آقای اخضر ابراهیمی می‌گفت و برای رسیدن به راه حل کمک کند و این وظیفه مردم سوریه و گروه‌های سوری است که در مورد نوع راه حل و روش رسیدن به آن با هم توافق کنند و ما تنها می‌توانیم در این مسیر به آن‌ها کمک کنیم.

وزیر خارجه گفت که جمهوری اسلامی از هر کمکی ازجمله کمک‌های انسانی برای کاستن از آلام مردم و همچنین کمک سیاسی برای رسیدن به راه حل کوتاهی نمی‌کند.

وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به اخضر ابراهیمی به همکاری‌های صورت گرفته در گذشته با اخضر بخصوص درمورد افغانستان اشاره کرد و افزود: آقای ابراهیمی در راستای ایجاد صلح در گوشه و کنار منطقه به ویژه افغانستان نقش مهمی ایفا کرد و این نقش برای ما این امیدواری را ایجاد می‌کند که در موضوع دردناک فاجعه انسانی در سوریه بتواند نقش مؤثری را در پایان دادن به جنگ و رسیدن به راه‌حل قابل قبول که باعثثبات در منطقه و جلوگیری از خشونت و افراط در این منطقه حساس می‌شود و همچنین پایان این جنگ خانمان‌سوز ایفا کند.

وی ادامه داد: در گفت‌وگو‌ها با آقای ابراهیمی بر اهتمام جمهوری اسلامی برای پایان دادن به وضعیت اسفناک مردم سوریه و نیاز به حل مسئله از طریق گفت‌وگو بین جهات مختلف سوری تاکید کردم و امیدوارم ایشان در دیدار‌هایش در منطقه به یک راه حل مورد قبول همه طرف‌های سوری دست یابد و همه کشورهای منطقه در این زمینه کمک کنند.

ظریف اضافه کرد: اطمینان دارم جمهوری اسلامی براساس سیاست خود در راستای رسیدن به راه حل پایدار وجدی در سوریه تلاش می‌کند. من از تلاش‌های آقای ابراهیمی هم حمایت و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

اخضر ابراهیمی پیش از ظهر امروز شنبه در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای‌اش وارد تهران شد و مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز