خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری: / ۱ /

با خوشبینی به مذاکرات می‌نگریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۷۰

رایزنی‌هایی برای ژنو ۲ وجود دارد و در راستای آن ما شاهد سفر اخضر ابراهیمی به کشورهای دیگر هستیم / باید منتظر نتیجه مذاکرات روز پنجشنبه و جمعه هفته جاری باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص این کار که آیا قرار است ایران لیستی از لغو تحریم‌ها به مذاکرات ارائه کند، گفت: آنچه مشخص است این است که پیش‌داوری نداشته باشیم چون فضای ایران برای برنامه روشن و خروج از بن بست ارائه شده و دوره مذاکره برای مذاکره هم به پایان رسیده و می‌توان با خوشبینی به مذاکرات نگریست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز با اشاره به حادثه تروریستی سراوان اظهار کرد: این حادثه، حادثه تلخی بود که اکثر ملت‌ها را آزرده کرد و در این خصوص وزارت امور خارجه برای اعتراض مذاکراتی با وزرای خارجه پاکستان آغاز کرد و در حال پیگیری است. همچنین دستورالعملی تعریف شد که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری امنیت بین دو کشور است.
وی درباره پیگیری وزارت امور خارجه برای دو محکوم به اعدام ایرانی در مالزی گفت: درباره این اتباع چون از نظر قانون با مشکلاتی مواجه هستیم پیش‌نویسی را تهیه کرد تا حقوق ایرانیان به نتیجه برسد و محکومان بتوانند دوره محکومیت خود را در کشور خودشان بگذرانند.
به گفته افخم ایران درباره استرداد مجرمان نیز سازوکارهایی فراهم کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره محورهای سفر صبح امروز ظریف به پاریس گفت: آقای ظریف برای شرکت در یونسکو عازم فرانسه شدند و در این نشست که ۵ تن از سران حضور دارند، وزیر خارجه کشورمان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را که ابعاد مهم عملکردی این کشور را نشان می‌دهند بیان می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین وزیر امور خارجه دیداری را با وزیر خارجه فرانسه دارد و مسائل روز بین‌الملل که برجسته‌ترین ابعاد آن مسائل هسته‌ای و بحران سوریه است را مطرح می‌کنند.
افخم درباره اخباری که درباره شنودهای سالیان پیش از سوی آمریکا و افشاگری‌های آن در حال حاضر مطرح می‌شود، گفت: به طور کلی جاسوسی سایبری محکوم است و افشاگری‌هایی که هم‌اکنون ابعاد خبری پیدا کرده است باعثشده حتی آمریکا هم از این مسئله مصون نماند. جمهوری اسلامی ایران هم پیگیری لازم برای جاسوسی‌های صورت گرفته را انجام می‌دهد و امیدواریم که سازوکار‌ها و تلاش‌هایی که در سطوح بین‌المللی مطرح می‌شود به رفع این فضا کمک کند و کشور‌ها را از جاسوسی سایبری در امان نگه دارد.
افخم در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا برای حضور ایران در مذاکرات ژنو ۲ دعوتنامه‌ای فرستاده شده یا خیر گفت: رایزنی‌هایی برای ژنو ۲ وجود دارد و در راستای آن ما شاهد سفر اخضر ابراهیمی به کشورهای دیگر هستیم. به طور کلی آنچه درباره سوریه مطرح است تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه است و از همه جهت جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را اعلام کرده است البته هنوز دعوتنامه‌ای ارسال نشده است اما سیاست‌های ایران به قوت خود باقی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فرمایشات روز گذشته رهبری درباره تیم مذاکره‌کننده گفت: فرمایشات ایشان فصل الخطاب بسیاری از مسائل روز است و این نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان با پشتوانه‌های مردمی کاری را با قدرت آغاز کرده‌اند و می‌توانند نسبت به ادامه آن خوشبین باشند.
وی درباره مذاکرات ۱ + ۵ یادآور شد: آنچه مسلم است این است که ما درصدد گمانه‌زنی مذاکرات بر‌نمی‌آییم اما ایران به برنامه‌ریزی برای آن درست نگاه کرده و طرحی هم برای خروج از بن بست برای دو طرف در شرایطی که نتیجه بازی برد برد باشد تهیه کرده است.
وی افزود: هم‌اکنون باید منتظر نتیجه مذاکرات روز پنجشنبه و جمعه هفته جاری باشیم.
افخم درباره مسائلی که درخصوص کاردار غیرمقیم مطرح می‌شود، گفت: کاردار غیرمقیم یا کاردار ترددی پروسه معرفی خاص خود را دارد که در حال انجام است و متناسب با پیشرفت کار اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود.
افخم درباره ربوده شدن دو خبرنگار فرانسوی در فرانسه گفت: این مسئله بیشتر به جامعه رسانه‌ای بازمی‌گردد، اما وزارت امور خارجه هم هرگونه تعرضی به حریم حرفه‌ای رسانه‌ها را مردود اعلام می‌کند و فعالیت رسانه‌ها باید محترم شمرده شود.
وی ادامه داد: البته در این میان افراطی‌گری‌هایی وجود دارد که شامل حال رسانه‌ها هم شده است و امیدواریم با فعالیت رسانه‌ها در عرصه مقابله با تروریسم اتفاقات اینچنینی خنثی شود.
وی درباره بحثمذاکرات ۱ + ۵ و نشست کار‌شناسان گفت: نشست کار‌شناسان بیش از این به گونه‌ای نبود که به نتیجه برسد. جزئیات و برداشت کار‌شناسان به سطوح عالیتر منتقل شد و در جلسه پنجشنبه و جمعه امیدواریم طرفین مذاکره‌کننده و چگونگی بینش آن‌ها مشخص شود. اما نمی‌توان پیشاپیش قضاوتی داشت.
افخم درخصوص این کار که آیا قرار است ایران لیستی از لغو تحریم‌ها به مذاکرات ارائه کند، گفت: آنچه مشخص است این است که پیش‌داوری نداشته باشیم چون فضای ایران برای برنامه روشن و خروج از بن بست ارائه شده و دوره مذاکره برای مذاکره هم به پایان رسیده و می‌توان با خوشبینی به مذاکرات نگریست.
وی ادامه داد: اینکه ایران در ادامه چه پیشنهاداتی می‌تواند داشته باشد به روند مذاکرات مربوط است. اما در کنار آن شاهد اهرم فشار برخی گروه‌های بدخواهان هستیم که با طرح بحثاعلام فشار و تحریم بیشتر به دنبال منافع خود هستند.
وی گفت: ما می‌توانیم به آن‌ها بگوییم که از گذشته درس بگیرند و در مسیر شکل‌گیری جدیدی بیفتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز