خبرگزاری کار ایران

ظریف:

توفیق های مذاکرات اخیر ژنو شبیه معجزه بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۴۱

اگر اراده سیاسی و تمایل برای رسیدن به راه حل باشد، هنوز این امکان را داریم که به یاری خدا، ان شاء الله در پایان دوره بعد به توافق برسیم یا اگر نیاز باشد، مقداری بیشتر مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان معتقد است؛ توفیقات دور اول مذاکرات اخیر ژنو شبیه معجزه بود.
به گزارش ایلنا، پایگاه خبری جماران گفت‌و‌گویی با محمد جواد ظریف ویر امور خارجه کشورمان داشته است که در این گپ کوتاه وی می‌گوید؛ شاید دلیل حضور وزاری خارجه برخی کشور‌ها در مذاکرات ژنو این بود می‌خواستند جلوی بعضی پیشرفت‌ها گرفته شود.
متن این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:


*** آقای دکتر ظریف. با آغاز مذاکرات اخیر در ژنو و انتظاراتی که در روز اول آن ایجاد شد، پس از مخالفت فرانسه و عدم رسیدن به توافق، دوباره امید‌ها کمتر شد. با توجه به مذاکرات هفته پیش، آینده مذاکره را چگونه پیش بینی می‌کنید؟
ما از ابتدا می‌دانستیم این مذاکرات دشوار و زمان بر است؛ توفیق‌هایی در مذاکرات قبل حاصل شده بود که به خاطر آن‌ها، امید این بود که مذاکرات به نتیجه برسد. البته آن توفیقات تقریبا شبیه معجزه بود که به این میزان پیشرفت کردیم؛ هنوز هم به نظر من، علی رغم برخی مخالفت‌هایی که شد و با وجود اینکه مذاکرات بیشتر مدت، بیش از آنکه بین ما و ۱ + ۵ باشد، داخل ۱ + ۵ بود، اما الحمدلله پیشرفت خوبی داشتیم.
اگر اراده سیاسی و تمایل برای رسیدن به راه حل باشد، هنوز این امکان را داریم که به یاری خدا، ان شاء الله در پایان دوره بعد به توافق برسیم یا اگر نیاز باشد، مقداری بیشتر مذاکره کنیم. ولی مسیر رسیدن به یک تفاهم لااقل برای مرحله اول نسبتا وجود دارد و مسیر مشخص است. امیدوایم که بتوانیم به نتیجه برسیم.


***گفتید معجزه؛ پیشرفت‌ها از چه جهت شبیه معجزه بود؟
از این جهت که پیشرفتی که ما در طول کمتر از دو ماه مذاکره با ۱ + ۵ داشتیم، با میزان پیشرفت در چندین سال گذشته قابل مقایسه نبود. اما از طرف دیگر، کار هنوز دشواری‌های اساسی دارد و لذا مجبوریم که با آرامش، متانت و دقت پیش رویم.

***اما چرا طرف مقابل اینقدر زود، خواست که کار پیش رود؟ اینکه وزرای خارجه آن‌ها خود را به مذاکرات رساندند، آیا این را به ذهن متبادر نمی‌کند که آن‌ها می‌خواستند زود کار به سرانجام برسد؟
البته حضور وزرای خارجه دلایل متعددی داشت؛ در مورد برخی، یکی از دلایل حضور شاید این بود که جلوی بعضی پیشرفت‌ها گرفته شود. لذا باید ببینیم چه می‌شود!


***ما شاهد مخالفت‌های داخلی با تیم مذاکره کننده هسته‌ای هستیم؛ نظرتان در این مورد چیست؟
آن هم طبیعی است. هم مخالفت در داخل ۱ + ۵ طبیعی است؛ زیرا ۶ کشور با مواضع متفاوت هستند و هم مخالفت‌ها در داخل طبیعی است و گرایش‌های متفاوتی هست. اما آنچه در داخل توقع داریم این است که همیشه صداقت و توجه به منافع ملی وجود داشته باشد و بر این اساس کار را پیش ببریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز